Då jag vid ett flertal tillfällen sett forumtrådar som handlar om hur man startar upp ett nytt akvarium tänkte jag försöka mig på en nybörjarguide. Kom gärna med åsikter och/eller rätta mina fel, jag tål kritik
1. Akvariumet
Det viktigaste att tänka på när du skaffar ditt akvarium är vilka arter och hur många fiskar du har tänkt dig att ha. Många zoo-handlare är tyvärr mycket oseriösa och till viss del okunniga vilket har gjort att många har blivit lurade att köpa ett akvarium som inte alls är lämpligt för de arter och den mängd fisk de tänkt ha. Det bästa du, som nybörjare, kan göra är att läsa på mycket om de fiskar du tänkt ha, hur stora de blir, vilken typ av inredning de vill ha, vilket ph-värde de bör ha och vilken temperatur på vattnet de vill ha.
När du gjort det är den första tumregel du har att tänka på 1liter vatten / 1 cm fisk. Det är måttet på den vuxna fisken man räknar på och det innebär helt enkelt att en fisk som blir t.e.x 15cm stor som fullvuxen vill ha minst 15 liter vatten att röra sig i. Det kan också vara bra att ta reda på om de fiskar du tänkt ha är slanka snabba fiskar eller högre långsammare fiskar, då snabba fiskar har mindre behov av ett högt akvarium men gärna vill ha det långt för att få gott om plats att simma fort på, medans långsamma höga fiskar gärna vill ha ett högre men inte fullt så långt akvarium för att kunna röra sig fritt upp och ner. Akvarium säljs till större delen i standard-mått men dessa saker kan vara bra att ha i åtanke ändå. Det är också bra att minnas att tvärtemot vad många tror så är ett akvarium lättare att få balans i ju större det är.
2. Filtret
Alla akvarium behöver ett filter, det hjälper till att rensa bort skräp ur vattnet, agerar grogrund för ett stort antal av de nyttiga bakterier som behövs i ett akvarium samt hjälper till att syresätta vattnet. Det finns två typer av filter, inner och ytterfiter. Bägge har sina för respektive nackdelar men bägge är bra och vilket man väljer är huvudsakligen en smaksak.
Ytterfilter tar sitt vatten från en intagsslang placerad några centimeter från botten,forslar ner vattnet till en box som innehåller olika typer av biologiska och mekaniska filter och som är placerad utanför akvariet, oftast på golvet eller i ett skåp som hör till akvariet. Efter att vattnet passerat alla dessa filter pumaps det tillbaks upp till akvariet genom en utloppsslang som ofta ligger precis i vattenkanten.
Fördelarna med dessa filter är b.l.a att de är mer estetiska, helt enkelt syns mindre då de inte har en "burk" inuti akvariet, och ofta har mer plats, och därmed större filteryta, för olika typer av filtermedia än innerfilter.
Nackdelarna är b.l.a att de ofta väsnas lite mer än innerfilter och att, om olyckan är framme och de börjar läcka, så rinner vattnet ut på golvet.
Innerfilter är placerade inuti akvariet där de suger åt sig vatten via botten på filtret, låter det passera genom ett filter, oftast av ett skumgummi-material, och sedan spruta ut vattnet igen i toppen på filterburken.
Fördelarna med dessa är att de ofta låter mindre,har en minimal läckagerisk och hjälper till att hålla cirkulationen igång i akvariet bättre än ytterfilter (undantag finns men generellt är det så).
Nackdelarna är att de syns mer i akvariet i form av en "burk" som sitter någonstans samt att de oftast har mindre plats för olika typer av filtermedia.
Oavsett vilken typ av filter du väljer är den generella grundregeln helt enkelt "större är bättre". Ju större filter du väljer desto med filteryta vilket innebär störra plats för alla nyttiga bakterier att bosätta sig och att det tar längre tid för filtret att sätta igen. Filtren säljs med literangivelse men låt inte det faktum att ett filter är tänkt för dubbelt så stort akvarium som du skaffar avskräcka dig, ju större det är desto mindre jobb att hålla efter akvariet och flödet ut ur filtret är oftast ställbart så att du inte behöver riskera att fiskarna blåser omkring som löv i vinden.
3.Värmaren
En doppvärmare är en anordning som hjälper till att hålla önskad temperatur i akvariet. De är ofta graderade med effekt (watt) och literantal. När du köper en värmare så är tanken att du skall ha en värmare som klarar att höja temperaturen ett visst antal grader över rådande rumstemperatur, vill du ha 25 grader i akvariet så behöver alltså inte värmaren klara att värma 25 grader utan från rumstemperatur till 25 grader,alltså 5-6 grader (om vi utgår ifrån att ni har ca 20 grader varmt hemma ). Det kan vara svårt att veta precis vilken värmare som blir rätt men oftast står det literantal värmaren är tänkt för på kartongen och en handlare som kan sin sak borde kunna hjälpa dig till rätta.
4.Cirkulationspump
Denna anordning hjälper till att hålla vattnet strömt och är egentligen bara nödvändig om du väljer fiskar som gillar strömt vatten (t.e.x Malawiciklider). Dessa pumpar kallas också ofta för Powerhead. Den regel jag känner till för dessa är att de skall klara att flytta hela akvariets vattenmängd ca 6 gånger i timmen (alltså ska en pump i ett 250 liters akvarium klara av ca 1500 liter i timmen).
5.Lyset
Den vanligaste typen av lyse till ett akvarium är lysrör. Dessa är egentligen inte direkt nödvändiga för fiskarnas välbefinnande utan är mer till för att växterna skall trivas och för att du skall kunna se dina små skyddslingar. Det finns MASSOR av olika typer av lysrör,ramper etc och vilka du skall ha beror på helt på vad du tänkt dig med ditt akvarium. Mitt råd skulle vara att börja med vanliga enkla lysrör och en enkel ramp (dessa följer ofta med vid akvarieköp) och att sedan börja laborera med olika färger,styrkor och ljusbilder när du känner dig lite mer varm i kläderna.
Viktigt att tänka på är att vanliga lysrör som du har i t.e.x taket hemma inte är särskilt lämpliga till akvarium utan det skall vara speciella rör från zoo-butiken.
Att installera dina saker och starta akvariet
Nu har du förhoppningsvis kommit hem med dina nya saker och är redo att börja göra iordning akvariet för start. Börja med att hitta en lämplig flat yta att ställa akvariumet på,ytan skall helst vara lika stor eller större som bottenytan på akvariet. Inga brytningar på glaset får förekomma då detta kan orsaka att akvariet spricker och att du får allt vatten på golvet. När du hittat denna yta och ställt dit akvariet är det dags att installera ditt filter, värmare och eventuell cirkulationspump. Dessa är för det mesta ganska enkla att installera och åtföljs av utförliga instruktioner så det borde gå bra.
Inredning
När all den tekniska utrustningen är på plats är det dags att börja inreda. Personligen börjar jag alltid med att lägga en frigolitplatta i botten på karet. Denna brukar jag ha skurit så att den ligger platt emot bakrutan och sedan har ca 2cm spalt till sidorutorna och framrutan, detta för att den skall ligga still men inte synas som en vit kant vid sidorna och på framsidan av akvariet. Denna frigolitskiva är tänkt som ett skydd för botten på akvariet ifall att någon stor sten skulle välta på grund av olycka eller grävande fiskar, det vore ju inte så kul med en spräckt botten där vatten forsade ut.
När detta är gjort tar du en liten del av din sand/grus och fyller igen spalten mot fram och sidorutorna så att frigoliten fixeras på plats. När detta är gjort är det dags för dina stenar, lägg dessa direkt på din frigolitskiva för att minska risken att sanden/gruset under stenarna sköljs bort eller att fiskarna gräver bort det och att stenarna rasar. När alla dina stenar är på plats täcker du botten med resterande sand/grus. hur tjockt lager man skall ha är en smaksak, ta så mycket som du tycker ser bra ut men ha i åtanke att det är lättare att ta ur än att fylla på i efterhand.
När du gjort detta är det dags att plantera dina växter,placera ut rötter och all annan inredning du vill ha. Om du väljer att använda rötter i akvariet skall du minnas att de i början kan komma att färga ditt vatten i en brun ton, detta är ofarligt men en del akvarister tycker inte det är snyggt. Om du använder sand som bottenmaterial kan det också vara lite lättare att fylla i lite vatten (inte fullt) innan du börjar med plantering då detta binder ner sanden lite.
Påfyllning
Nu är det dags att fylla på vatten! Placera en tallrik eller något liknande i botten och häll/spruta vattnet på denna så sprids vattnet ut direkt utan att gräva ett fult hål i sanden/gruset. Använd kallt vatten då du fyller på, varmt vatten kan innehålla skadliga bakterier och är därför inte bra att använda. Kom ihåg att dosera i vattenberedningsmedel och flytande bakteriekultur under påfyllningen, vattenberedningsmedel hjälper till att avlägsna skadliga ämnen ur vattnet och bakteriekulturen hjäper till att börja bygga upp en bra nyttobakterieflora i ditt akvarium. Om du planerar att ha gott om växter kan det också vara bra att tillsätta lite växtnäring, det finns i på flaska hos din zoo-handlare.
När allt vatten är påfyllt och medlen doserade är det dags att för första gången starta ditt akvarium. Det är inget ovanligt att det kan komma lite luftbubblor ur pumpen i början, detta ger sig efter ett tag. Vattnet kommer också troligtvis att vara grumligt inledningsvis, detta ger också med sig efter någon dag och är inget att oroa sig för.
När akvariet är startat är det bra att låta det stå och gå tomt i någon/några dar så att grumlet hinner lägga sig och vattentemperaturen hinner stabilisera sig på den temperatur du har valt.
Dina första fiskar
Efter några dagar är det dags att släppa i dina första fiskar, dock ej mer än 3-4 st inledningvis. Dessa 3-4 fiskar skall helst gå i karet i 2-3 veckor innan man fyller på med fler fiskar. Detta gör man för att nitrifikationsbakterierna skall få en bra möjlighet att komma igång i akvariet, det är dessa bakterier som småningom kommer att hjälpa till att bryta ner bajs och andra föroreningar i akvariet. Efter dessa veckor kan du släppa i 3-5 fiskar till, vänta någon vecka och sedan släppa 3-5 till o.s.v tills du har önskat antal fiskar. Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten,slamsuga botten eller rengöra filtret då dessa åtgärder gör det svårare för de nyttiga bakterierna att etablera sig. De första veckorna skall du också mata VÄLDIGT SPARSAMT (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sen det, det är lättare att mata ihjäl dina fiskar än att svälta ihjäl dem). Du bör också införskaffa vattentester för Nitrit, allt för höga värden av detta kan orsaka att fiskarna mår dåligt eller i värsta fall dör. Är man försiktig händer inte detta men skulle oturen vara framme och värdena förhöjas så är den bästa boten att byta 50% av vattnet dagligen tills värdena är under kontroll igen
När allt detta är gjort så borde ditt akvarium vara igång och dina fiskar trivas som...ehm...fisken i vattnet?
1. Akvariumet
Det viktigaste att tänka på när du skaffar ditt akvarium är vilka arter och hur många fiskar du har tänkt dig att ha. Många zoo-handlare är tyvärr mycket oseriösa och till viss del okunniga vilket har gjort att många har blivit lurade att köpa ett akvarium som inte alls är lämpligt för de arter och den mängd fisk de tänkt ha. Det bästa du, som nybörjare, kan göra är att läsa på mycket om de fiskar du tänkt ha, hur stora de blir, vilken typ av inredning de vill ha, vilket ph-värde de bör ha och vilken temperatur på vattnet de vill ha.
När du gjort det är den första tumregel du har att tänka på 1liter vatten / 1 cm fisk. Det är måttet på den vuxna fisken man räknar på och det innebär helt enkelt att en fisk som blir t.e.x 15cm stor som fullvuxen vill ha minst 15 liter vatten att röra sig i. Det kan också vara bra att ta reda på om de fiskar du tänkt ha är slanka snabba fiskar eller högre långsammare fiskar, då snabba fiskar har mindre behov av ett högt akvarium men gärna vill ha det långt för att få gott om plats att simma fort på, medans långsamma höga fiskar gärna vill ha ett högre men inte fullt så långt akvarium för att kunna röra sig fritt upp och ner. Akvarium säljs till större delen i standard-mått men dessa saker kan vara bra att ha i åtanke ändå. Det är också bra att minnas att tvärtemot vad många tror så är ett akvarium lättare att få balans i ju större det är.
2. Filtret
Alla akvarium behöver ett filter, det hjälper till att rensa bort skräp ur vattnet, agerar grogrund för ett stort antal av de nyttiga bakterier som behövs i ett akvarium samt hjälper till att syresätta vattnet. Det finns två typer av filter, inner och ytterfiter. Bägge har sina för respektive nackdelar men bägge är bra och vilket man väljer är huvudsakligen en smaksak.
Ytterfilter tar sitt vatten från en intagsslang placerad några centimeter från botten,forslar ner vattnet till en box som innehåller olika typer av biologiska och mekaniska filter och som är placerad utanför akvariet, oftast på golvet eller i ett skåp som hör till akvariet. Efter att vattnet passerat alla dessa filter pumaps det tillbaks upp till akvariet genom en utloppsslang som ofta ligger precis i vattenkanten.
Fördelarna med dessa filter är b.l.a att de är mer estetiska, helt enkelt syns mindre då de inte har en "burk" inuti akvariet, och ofta har mer plats, och därmed större filteryta, för olika typer av filtermedia än innerfilter.
Nackdelarna är b.l.a att de ofta väsnas lite mer än innerfilter och att, om olyckan är framme och de börjar läcka, så rinner vattnet ut på golvet.
Innerfilter är placerade inuti akvariet där de suger åt sig vatten via botten på filtret, låter det passera genom ett filter, oftast av ett skumgummi-material, och sedan spruta ut vattnet igen i toppen på filterburken.
Fördelarna med dessa är att de ofta låter mindre,har en minimal läckagerisk och hjälper till att hålla cirkulationen igång i akvariet bättre än ytterfilter (undantag finns men generellt är det så).
Nackdelarna är att de syns mer i akvariet i form av en "burk" som sitter någonstans samt att de oftast har mindre plats för olika typer av filtermedia.
Oavsett vilken typ av filter du väljer är den generella grundregeln helt enkelt "större är bättre". Ju större filter du väljer desto med filteryta vilket innebär störra plats för alla nyttiga bakterier att bosätta sig och att det tar längre tid för filtret att sätta igen. Filtren säljs med literangivelse men låt inte det faktum att ett filter är tänkt för dubbelt så stort akvarium som du skaffar avskräcka dig, ju större det är desto mindre jobb att hålla efter akvariet och flödet ut ur filtret är oftast ställbart så att du inte behöver riskera att fiskarna blåser omkring som löv i vinden.
3.Värmaren
En doppvärmare är en anordning som hjälper till att hålla önskad temperatur i akvariet. De är ofta graderade med effekt (watt) och literantal. När du köper en värmare så är tanken att du skall ha en värmare som klarar att höja temperaturen ett visst antal grader över rådande rumstemperatur, vill du ha 25 grader i akvariet så behöver alltså inte värmaren klara att värma 25 grader utan från rumstemperatur till 25 grader,alltså 5-6 grader (om vi utgår ifrån att ni har ca 20 grader varmt hemma ). Det kan vara svårt att veta precis vilken värmare som blir rätt men oftast står det literantal värmaren är tänkt för på kartongen och en handlare som kan sin sak borde kunna hjälpa dig till rätta.
4.Cirkulationspump
Denna anordning hjälper till att hålla vattnet strömt och är egentligen bara nödvändig om du väljer fiskar som gillar strömt vatten (t.e.x Malawiciklider). Dessa pumpar kallas också ofta för Powerhead. Den regel jag känner till för dessa är att de skall klara att flytta hela akvariets vattenmängd ca 6 gånger i timmen (alltså ska en pump i ett 250 liters akvarium klara av ca 1500 liter i timmen).
5.Lyset
Den vanligaste typen av lyse till ett akvarium är lysrör. Dessa är egentligen inte direkt nödvändiga för fiskarnas välbefinnande utan är mer till för att växterna skall trivas och för att du skall kunna se dina små skyddslingar. Det finns MASSOR av olika typer av lysrör,ramper etc och vilka du skall ha beror på helt på vad du tänkt dig med ditt akvarium. Mitt råd skulle vara att börja med vanliga enkla lysrör och en enkel ramp (dessa följer ofta med vid akvarieköp) och att sedan börja laborera med olika färger,styrkor och ljusbilder när du känner dig lite mer varm i kläderna.
Viktigt att tänka på är att vanliga lysrör som du har i t.e.x taket hemma inte är särskilt lämpliga till akvarium utan det skall vara speciella rör från zoo-butiken.
Att installera dina saker och starta akvariet
Nu har du förhoppningsvis kommit hem med dina nya saker och är redo att börja göra iordning akvariet för start. Börja med att hitta en lämplig flat yta att ställa akvariumet på,ytan skall helst vara lika stor eller större som bottenytan på akvariet. Inga brytningar på glaset får förekomma då detta kan orsaka att akvariet spricker och att du får allt vatten på golvet. När du hittat denna yta och ställt dit akvariet är det dags att installera ditt filter, värmare och eventuell cirkulationspump. Dessa är för det mesta ganska enkla att installera och åtföljs av utförliga instruktioner så det borde gå bra.
Inredning
När all den tekniska utrustningen är på plats är det dags att börja inreda. Personligen börjar jag alltid med att lägga en frigolitplatta i botten på karet. Denna brukar jag ha skurit så att den ligger platt emot bakrutan och sedan har ca 2cm spalt till sidorutorna och framrutan, detta för att den skall ligga still men inte synas som en vit kant vid sidorna och på framsidan av akvariet. Denna frigolitskiva är tänkt som ett skydd för botten på akvariet ifall att någon stor sten skulle välta på grund av olycka eller grävande fiskar, det vore ju inte så kul med en spräckt botten där vatten forsade ut.
När detta är gjort tar du en liten del av din sand/grus och fyller igen spalten mot fram och sidorutorna så att frigoliten fixeras på plats. När detta är gjort är det dags för dina stenar, lägg dessa direkt på din frigolitskiva för att minska risken att sanden/gruset under stenarna sköljs bort eller att fiskarna gräver bort det och att stenarna rasar. När alla dina stenar är på plats täcker du botten med resterande sand/grus. hur tjockt lager man skall ha är en smaksak, ta så mycket som du tycker ser bra ut men ha i åtanke att det är lättare att ta ur än att fylla på i efterhand.
När du gjort detta är det dags att plantera dina växter,placera ut rötter och all annan inredning du vill ha. Om du väljer att använda rötter i akvariet skall du minnas att de i början kan komma att färga ditt vatten i en brun ton, detta är ofarligt men en del akvarister tycker inte det är snyggt. Om du använder sand som bottenmaterial kan det också vara lite lättare att fylla i lite vatten (inte fullt) innan du börjar med plantering då detta binder ner sanden lite.
Påfyllning
Nu är det dags att fylla på vatten! Placera en tallrik eller något liknande i botten och häll/spruta vattnet på denna så sprids vattnet ut direkt utan att gräva ett fult hål i sanden/gruset. Använd kallt vatten då du fyller på, varmt vatten kan innehålla skadliga bakterier och är därför inte bra att använda. Kom ihåg att dosera i vattenberedningsmedel och flytande bakteriekultur under påfyllningen, vattenberedningsmedel hjälper till att avlägsna skadliga ämnen ur vattnet och bakteriekulturen hjäper till att börja bygga upp en bra nyttobakterieflora i ditt akvarium. Om du planerar att ha gott om växter kan det också vara bra att tillsätta lite växtnäring, det finns i på flaska hos din zoo-handlare.
När allt vatten är påfyllt och medlen doserade är det dags att för första gången starta ditt akvarium. Det är inget ovanligt att det kan komma lite luftbubblor ur pumpen i början, detta ger sig efter ett tag. Vattnet kommer också troligtvis att vara grumligt inledningsvis, detta ger också med sig efter någon dag och är inget att oroa sig för.
När akvariet är startat är det bra att låta det stå och gå tomt i någon/några dar så att grumlet hinner lägga sig och vattentemperaturen hinner stabilisera sig på den temperatur du har valt.
Dina första fiskar
Efter några dagar är det dags att släppa i dina första fiskar, dock ej mer än 3-4 st inledningvis. Dessa 3-4 fiskar skall helst gå i karet i 2-3 veckor innan man fyller på med fler fiskar. Detta gör man för att nitrifikationsbakterierna skall få en bra möjlighet att komma igång i akvariet, det är dessa bakterier som småningom kommer att hjälpa till att bryta ner bajs och andra föroreningar i akvariet. Efter dessa veckor kan du släppa i 3-5 fiskar till, vänta någon vecka och sedan släppa 3-5 till o.s.v tills du har önskat antal fiskar. Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten,slamsuga botten eller rengöra filtret då dessa åtgärder gör det svårare för de nyttiga bakterierna att etablera sig. De första veckorna skall du också mata VÄLDIGT SPARSAMT (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sen det, det är lättare att mata ihjäl dina fiskar än att svälta ihjäl dem). Du bör också införskaffa vattentester för Nitrit, allt för höga värden av detta kan orsaka att fiskarna mår dåligt eller i värsta fall dör. Är man försiktig händer inte detta men skulle oturen vara framme och värdena förhöjas så är den bästa boten att byta 50% av vattnet dagligen tills värdena är under kontroll igen
När allt detta är gjort så borde ditt akvarium vara igång och dina fiskar trivas som...ehm...fisken i vattnet?
Kommentar