Under gravel jet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter120
    • December 2005
    • 70

    Under gravel jet

    Tänkte dela med mig av mitt senaste projekt: Under Gravel Jet (UGJ). Det är helt enkelt ett system som för bort skit från gruset (ovanpå), speciellt där man har områden utan någon som helst cirkulation. Det är alltså inte ett bottenfilter det handlar om. Meningen med det är att rikta all skit mot insuget på ytterfiltret. På så sätt slipper man göra rent botten, mina malawisar kommer troligtvis att bli glada över lite mer strömt vatten, förhoppningsvis kommer inte den förbannade cyanon att trivas i karet längre, och jag får ta mig an ett nytt projekt (den bästa anledningen).
    Jag har använt mig av pvc rör för att sätta ihop det hela. Två powerheads med omriktat flöde som pumpar 1100 l/h sitter på vardera sida för att skapa ett slutet system. På detta sätt säkerställer man samma flödestryck överallt. Innan jag satte igång med allt ritade jag upp karet med all inredning för att skapa ett flödesschema (har tyvärr ingen bild). Det viktiga var som sagt att få bort de döda zoner som formas kring stenar och dyl. Det blir kanske enklare att förstå det hela med några bilder:

    Här är en bild över ihopsättandet av rören:


    Sen kokade jag de rörbitar som skulle bli jet utloppen:


    Sen var det bara att forma dem med en tång:


    Här ser ni hur hela systemet ser ut med powerheads på vardera sida:


    En närbild på utflödet:


    Nu återstår alltså "bara" att installera det i karet. Detta ska jag göra ikväll, vilket betyder att jag får riva ut all inredning plus allt bottenmaterial (ska passa på att byta det). Uppdaterar med bilder så snart jag får möjlighet!

    Ursäkta förresten för en ganska usel beskrivning av mitt projekt, jag har lite bråttom. För mer info om denna typ av system se: http://www.cichlid-forum.com/articles/ug_jets.php (jag har dock konstruerat det lite annorlunda)

    /Peter
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #2
    trevligt projekt!
    Hade detta funkat med finkornigare sand? Tänker på rådasand och blästersand?
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • peter120
      • December 2005
      • 70

      #3
      jo, efter vad jag har läst ska det funka med vad som helst egentligen. Själv kommer jag att använda grus som är 1-3 mm. Fin sand blir ju ganska ihoppackad efter ett tag, och folk har ju som sagt fått det att funka.

      Kommentar

      • peter120
        • December 2005
        • 70

        #4
        Även om det inte verkar vara något extremt intresse för mitt lilla projekt så tänkte jag uppdatera lite om hur det har gått.
        Faktum är att systemet funkar riktigt bra. Jag slipper nu slamsuga gruset då det inte blir några ansamlingar av skit någonstans i karet. Jag har tittat på hur partiklar förflyttar sig i karet och blev riktigt nöjd med mitt bygge. Var än partiklarna är i karet från början kan man se dom transporteras från ett utblås till ett annat hela vägen till insuget på filtret. Jag trode faktiskt inte att jag skulle lyckas konstruera systemet så väl, men jag antar att det hjälpte väldigt mycket att jag gjorde en ritning med flödesschema innan jag satte igång. Speciellt bra är det att få alla grottor utrensade från skit då jag har ganska mycket sten i karet och att det är i princip omöjligt att komma åt dessa ställen med en slamsug.
        Sen är det kul att se hur invånarna reagerar. Man kan ofta se hur fiskarna (malawi) lägger sig precis vid något av utblåsen och stannar kvar där en lång stund, så jag antar att de gillar det. Sen har jag märkt att mina snäckor lägger sig vid de utblås jag har riktat mot hörnen av karet, och så ligger de där och snurrar runt i den virvel som bildas. Jag vet iof inte om det är särskilt positivt och varför de gör så, men flyttar man på dom simmar de tillbaka på en gång.
        Det har heller inte kommit någon cyano, men det kanske är för tidigt att uttala sig om det är tack vare jet systemet eller inte.

        Allt som allt är jag riktigt nöjd! Jag ska uppdatera med bilder på hur det hela ser ut så fort jag får tid (kanske inte så mycket att se iof då utblåsen är väl gömda i gruset).

        /Peter

        Kommentar

        • mrlejon
          • October 2005
          • 46

          #5
          Det va ju roligt att det funkade bra! Har oxa funderingar kring detta. Är inget stort fan av slamsugning.
          Är utblasen lätta att ändra i efterhand, vinkel pa dom, eller limmas dom fast?
          Ifall man vill justera i efterhand.
          -|Juwel Rio 400 [Malawi] |-
          -|Min Zoon|-

          Kommentar

          • peter120
            • December 2005
            • 70

            #6
            Jag valde att inte limma just eftersom jag ville ha möjlighet att ändra utformningen senare. Man behöver verkligen inte limma heller eftersom rören sitter ihop ändå. Vad gäller utblåsen går det att ändra på vinkeln utan att riva upp karet eftersom många av dom sitter i T-kopplingar på huvudröret. Innan själva utblåsröret har jag satt 30 gr. vinklar som man kan vrida på för att öka eller minska vinkeln (för de utblås som inte sitter direkt på huvudröret med T-koppling). Det enda problemet jag kan se är att en vridning på 30-vinkeln kan komma att ändra flödesriktningen något, men det borde inte göra någon större skillnad. Tittar du på närbilden på utblåset kanske du förstår vad jag menar.

            Men jag kan verkligen rekomendera att bygga en sån här grej, väldigt enkelt att sätta ihop och det funkar finfint!

            Kommentar

            • mrlejon
              • October 2005
              • 46

              #7
              Var köpte du alla rör delarna? Är det PVC rör?
              -|Juwel Rio 400 [Malawi] |-
              -|Min Zoon|-

              Kommentar

              • peter120
                • December 2005
                • 70

                #8
                det är pvc ja. Jag köpte dom från GPA (http://www.gpa.se). De brukar inte sälja till privatpersoner tydligen, men de verkar göra undantag ibland. Annars brukar folk få tag på pvc billigt från tyskland. Många verkar även ha köpt billiga pvc delar från http://www.aquanovus.se

                Du kan hitta mycket info om pvc och var man får tag på det på olika saltvattenakvarieforum.

                Kommentar

                • peter120
                  • December 2005
                  • 70

                  #9
                  Uppdaterar med lite bilder. Jag har förbannat svårt att få till bra bilder på akvarier dock, men det är mest för att i princip visa hur det blev. Bakgrunden är exempelvis inte alls så där ljus (ser förskräckligt ut på bilderna) och jag får inte alls till färgåtergivningen. Men men, here goes.

                  Rörsystemet i karet liggandes på frigolitunderlag:


                  Bild framifrån:


                  Karet inrett och klart (lyckades någorlunda bra med att täcka för pumparna tycker jag, kan dock bli bättre):


                  Närbild på utblås:


                  Själv tänker jag inte på att utblåsen finns där. En idé är iof att limma på bottensubstrat så att de inte syns överhuvudtaget. Detta var jag dock lite för ivrig för.

                  Två utblås är alltså riktade mot de främre hörnen, två stycken mellan det högra och det mittersta stenpartiet, två stycken under det mittersta stenpartiet (i olika grottor med utmynning bak), och ett utblås under det vänstra stenpartiet. Hela systemet är riktat mot insuget på ytterfiltret som finns till vänster bakom stenröset (utblås på högra sidan).

                  Kommentar

                  Arbetssätt...