Paj Juwelbelysning, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    Paj Juwelbelysning, vad göra?

    Jag köpte ett Juwel trigon 190 med multilux belysning för ca 1,5 år sen och nu är rampen stendöd. Har provat att byta båda rören utan framgång och det finns ingen glimtändare vad jag kan se. Finns det något annat man kan göra?

    Är det rimligt att en ramp pajar efter så kort tid, eller är det bara juwel som har taskig kvalitet? Och är det i så fall någon poäng med att köpa reservdelar från Juwel istf att knåpa in en Arcadiabelysning?
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    #2
    Jag råkade ut för något liknande när jag köpte mitt Juwel Trigon 350. efter 1 år och 2 månader slocknade den ena rampen. Jag tog med mig rampen till akvarieaffären där jag köpt akvariet och de sa att det var ett fabrikationsfel och jag fick en ny ramp som fungerade utan anmärkning i sju år. Därefter vet jag inte. Jag sålde karet.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är som Annika säger, Juwel har haft problem med sina ramper och går du tillbaka med den till affären skulle jag inte bli så förvånad om de tar emot dem.
      Kollar du på rampen så sitter det nog ett litet rött klistermärke på den, och då ska den tydligen skickas tillbaka till grossisten, men gör det inte det så är rampen från den första krångelgenerationen och då vill de inte ha tillbaka den.
      Jag har fått skicka tillbaka alla mina tre ramper då de har pajat, men peppar, peppar nu har de funkat sedan dess.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        Då försöker jag med det jag med.

        Kommentar

        • Zirconia
          • May 2007
          • 701

          #5
          Oj, så det har varit lite såna problem.. Sambon fick hem sitt juwel RIO 180 förra torsdagen och efter 4 dagar dog ena lysröret, han var orolig att det var rampen, men det var bara röret.. men hoppas vi slipper såna problem med rampen iaf :/
          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

          Kommentar

          • erland
            • June 2003
            • 410

            #6
            Ljusramperna i båda mina Juwel kar, Rio 300 resp. Rio 240, har fungerat felfritt nu i 3 resp. 4 år, så det är inte alla Juwel ramper det är problem med.
            Erland Isaksson
            Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
            Min Zoopet Blog

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av erland
              Ljusramperna i båda mina Juwel kar, Rio 300 resp. Rio 240, har fungerat felfritt nu i 3 resp. 4 år, så det är inte alla Juwel ramper det är problem med.
              Nej absolut inte, men det var tydligen en sändning som fallerade totalt, och jag hade nog oturen att karen blev köpta då. Men sedan de blev utbytta har det inte varit något som helst problem.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Zirconia
                • May 2007
                • 701

                #8
                Aha, okej, ja, sambon sa nu sen också att hans kar är ju nyare också, dom gjordes väl om rätt nyligen överhuvudtaget, fick ett nytt sånt stag i mitten, som inte går att bryta loss, förut kunde man ta bort den grejen i mitten om man ville men det går inte numera..

                Osv osv.. så ja, ramperna är väl också bättre nu än förut då antar jag
                / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                Kommentar

                • peter_m_jonsson
                  • April 2006
                  • 451

                  #9
                  Jag vill minnas att folk haft strul med sina Juwel Lido ramper rätt nyligen, så helt eliminerade är nog inte problemen.
                  Givetvis är akvariekvittot det enda jag inte sparat från dom senaste fem åren
                  Får se om dom går med på att byta om jag visar Visa-utdraget, annars känns Arcadias inbyggnads-kit som en bättre/billigare lösning

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Hmmm...
                    Jag skulle nog gissa på att reaktorn har lagt av.
                    Lägger den av dör båda lysrören utan att de eller glimmer tändaren är trasiga.
                    Misstänker att juwel och andra kända akvarie leverantörer/belysning kör med Helvar reaktorer.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det är inga glimtändare i dessa ramper.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        Finns ju reaktorer utan glimtändare.
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        • peter_m_jonsson
                          • April 2006
                          • 451

                          #13
                          Jag snackade med JägerZoo i Nalmö där jag köpt rampen, och dom beställde hem ersättning direkt. Hatten av för JägerZoo. Dom har verkligen superbra service.

                          Kommentar

                          • ploppen
                            • September 2007
                            • 17

                            #14
                            Vi har också problem

                            Vi köpte ett JUWEL Rio 180 med möbel och allt för nästan 2 veckor sedan.
                            Efter 5 dagar gick ett lysrör sönder... eller sönder, det glödde med ett svagt svagt lila sken.

                            Vi fick det utbytt mot ett annat iaf.
                            Det röret funkade på en gång när vi bytte... dagen efter däremot var det svart. Lät det gå medans jag drog på jobbet och när jag kom hem var båda tända.

                            Samma sak när jag slog på belysningen i morse, efter ca 1 timme slog röret igång. Vet inte om ngt är glappt, man kan ju inte sätta in lysröret på så många sätt eftersom man skruvar på de där "vattentätning" hylsorna.
                            Funderar på om det första röret inte heller var trasigt utan det är ngt med själva rampen.


                            Sedan har vi nog fått den gamla belysningen med T8 trots att det är nyköpt, fast det kanske spelar mindre roll.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Låter som ni skulle gå tillbaka med den rampen till affären när de har fått en ny. Lämna inte den gamla innan den nya kommit då det kan vara lång leveranstid på dessa. Har ni tur kanske det kommer T5 istället.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...