Parosphromenus bintan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Parosphromenus bintan

    Dessa Parosphromenus bintan, som kanske i själva verket är Parosphromenus sumatranus, verkar trivas i sitt lilla akvarium på en så där 28 liter.

    Vattnet håller nu ung. 130 mikroSiemens men jag planerar att sänka salthalten till under 100 mikroSiemens, allt enligt rekommendation från Finke: http://www.igl-home.de/makropode/2006.7-8.htm#finke

    Maten består av Artemia, en och annna Moina och någon gång en sötvattenartemia. Oklart om de tar annat än levande foder. De äter långsamt och eftertänkligt och kan förstås inte konkurrera med snabba firrar.

    Inget filter, ingen pump, ingen uppvärmning. Bara växter som håller rent.

    Det vore roligt om någon annan hade erfarenheter med praktguramis och kunde dela med sig. De är blyga och nyfikna på samma gång. Håller koll på omgivningen och försvinner blixtsnabbt om man närmar sig för fort.
    Bifogade filer
  • Pär J.
    • March 2002
    • 284

    #2
    Trevligt akvarium, ska bli kul att följa. har ingen erfarenhet av Praktgurami (lakrisgurami?), mer än att man sett att det finns en del arter i välsorterade zoobutiker.

    Lycka till med den.

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #3
      Ja, de är oväntat trevliga. Om de är oväntat svåra också återstår att se. Mitt antagande hittills är de med tydlig svart fläck på ryggfenan är antingen ahnnar eller honor och de utan motsatsen.
      På en av bilderna ser man en inni i hålan till vänster i akvariet och en väntandes utanför. Bådar gott månne?

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        Idag lyckades jag smyga på en som stod komplett stilla och glodde ner mot botten - kanske den försökte göra sig osynlig? Man ser skimret ganska fint.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          Den här bilden lyckades jag ta igår kväll. Man ser början till färgning av fenorna. Det närmar sig lek får man tro!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #6
            Och här inspekteras en håla med frun på lite distans.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #7
              Här är några bilder när hannen närmar sig bohålan och slinker in i den.
              Bifogade filer

              Kommentar

              Arbetssätt...