YES !!
Köpte några VF Spetsnosscalarer för lite mer än 3 veckor sedan.
DE HAR NU LEKT för första gången.
Kolla in bildsviten !!!!!!!!!!
Visst är dom vackra....!!!!
Det hela började när jag kom hem i fredags. Efter diverse stök med barnen så satte jag mig med en kopp kaffe framför karet.
Och se på f-n.
Två scalarer som tuggar på svärdsplanta. Putsar och fejjar. En av dom har ett kort trubbigt rör ute, den andre ett kort smalt rör. kort och gott hona + hane.
Efter en stund så lägger honan en rad med rom.
Hanen är snabbt framme och ......äter upp dom !!!!!
Honan lägger ny rad....hanen äter (kaviarfest ?) !!!
Och så fortsätter det en bra stund.
Efter ett tag fattar hanen att man kanske skulle göra mer än att äta.
Han börjar befrukta.
Så, efter kanske 1 timme ligger där kanske 100-150 rom på plantan.
Uppskattningsvis la honan lika många som försvann ner i hanens hals.
De vaktar som hökar. Alla andra fiskar står som små skamsa småungar i andra delen av karet. Minsta antydan att komma närmare än 60 cm till rommen resulterar i häftiga utfall från lekparet. Deras färger är väldigt starka. Och fullständigt exploderar när det är en annan fisk som kommer i närheten...
Tyvärr....dagen efter så upptäcker jag att kanske hälften av rommen är vita och mögliga. Senare unfder dagen så är de alla uppätna.
Se sista bilden.
Inte så ledsen för det. Det är ju första gången de leker.
Kommer säkert fler ggr.
Vad som är roligast med det hela, är att de inte verkar vantrivas iaf hemma hos mig.
Men samtidigt så förstår jag inte riktigt. Enligt all litteratur jag har läst, så har jag fel PH och fel temp i karet för scalarlek.....ej heller rätt foder den sista veckan.....men kul är det iaf.
Köpte några VF Spetsnosscalarer för lite mer än 3 veckor sedan.
DE HAR NU LEKT för första gången.
Kolla in bildsviten !!!!!!!!!!
Visst är dom vackra....!!!!
Det hela började när jag kom hem i fredags. Efter diverse stök med barnen så satte jag mig med en kopp kaffe framför karet.
Och se på f-n.
Två scalarer som tuggar på svärdsplanta. Putsar och fejjar. En av dom har ett kort trubbigt rör ute, den andre ett kort smalt rör. kort och gott hona + hane.
Efter en stund så lägger honan en rad med rom.
Hanen är snabbt framme och ......äter upp dom !!!!!
Honan lägger ny rad....hanen äter (kaviarfest ?) !!!
Och så fortsätter det en bra stund.
Efter ett tag fattar hanen att man kanske skulle göra mer än att äta.
Han börjar befrukta.
Så, efter kanske 1 timme ligger där kanske 100-150 rom på plantan.
Uppskattningsvis la honan lika många som försvann ner i hanens hals.
De vaktar som hökar. Alla andra fiskar står som små skamsa småungar i andra delen av karet. Minsta antydan att komma närmare än 60 cm till rommen resulterar i häftiga utfall från lekparet. Deras färger är väldigt starka. Och fullständigt exploderar när det är en annan fisk som kommer i närheten...
Tyvärr....dagen efter så upptäcker jag att kanske hälften av rommen är vita och mögliga. Senare unfder dagen så är de alla uppätna.
Se sista bilden.
Inte så ledsen för det. Det är ju första gången de leker.
Kommer säkert fler ggr.
Vad som är roligast med det hela, är att de inte verkar vantrivas iaf hemma hos mig.
Men samtidigt så förstår jag inte riktigt. Enligt all litteratur jag har läst, så har jag fel PH och fel temp i karet för scalarlek.....ej heller rätt foder den sista veckan.....men kul är det iaf.
Kommentar