Hej, jag bor i sexvånings betonghus på andra våningen och undrar hur stort akvarium jag kan ha? Mina drömmar blir bara större och större. Jag siktar mot ett tusenlitersakvarium så vikten landar nog på 1500kg plus. Det största som går in i hissen och genom dörrar är 2,2 x 0,78 meter, så troligsvis blir det 2 x 0,7 meter med tanke på pris. Golvet består av ca 10-15 cm armerad betong, ca. 7 cm sandbädd, fuktspärr, 1 cm träskiva och klickgolv, uppskattat/gissat av mig. Jag planerar att fördela vikten mot golvet med liggande reglar och bygga en träram/skåp. Eventuellt även med överdel så att jag kan ha ett hemmagjort filter där.
Ett badkar väger ca. 400 kg plus två vuxna människor á 100 kg fördelat på fyra stödfötter. Har man fest kanske vikten blir mer, men hur många kan man vara.. :-)
Jag har kontaktat styrelsen som hänvisar till förvaltarna som hänvisar till kommunen som säger att jag ska tala med sakkunning. Så, där blev jag inte klokare iaf.
Lite hjälp, tack!
Hälsningar
Matti
Ett badkar väger ca. 400 kg plus två vuxna människor á 100 kg fördelat på fyra stödfötter. Har man fest kanske vikten blir mer, men hur många kan man vara.. :-)
Jag har kontaktat styrelsen som hänvisar till förvaltarna som hänvisar till kommunen som säger att jag ska tala med sakkunning. Så, där blev jag inte klokare iaf.
Lite hjälp, tack!
Hälsningar
Matti
Kommentar