Förstärka golv över krypgrund

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Förstärka golv över krypgrund

Letar efter information och tips på hur man kan förstärka upp ett golv över en krypgrund.

Akvariet kommer att väga ca 1,5 ton och stå med en ena kortsidan precis bredvid; vinkelrätt mot en av husets längsgående betongbalkar. Kan det räcka med att pallra upp några extra stöd mot golvets undersida där akvariet kommer att stå, eller borde man plocka bort skivorna (som håller isoleringen mellan reglarna) och sätta dit extra reglar först? Man är ju lite skraj för att hela isoleringen skall rasa ned om man börjar plocka bort skivor och sånt... (Sen vill jag ju tillbringa kortast möjliga tid nere i grunden)...

Har läst att en del andra här på forument gjort liknande åtgärder men hittar inga detaljer om tillvägagångsätt.

(Har postat samma fråga på saltvattensguiden)
    Senast redigerad av petnym; 02 December 2007, 10:23.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

Det ska inte vara några större problem, det står ju intill betongbalken, om du vill kan du palla upp reglarna lite. Bjälklaget brukar vara ganska ordentligt. Kolla infästningarna så det inte har fuskats där.
    Oscar Cederqvist

Kommentar

• Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

Ursprungligen postat av petnym
      Letar efter information och tips på hur man kan förstärka upp ett golv över en krypgrund.

Akvariet kommer att väga ca 1,5 ton och stå med en ena kortsidan precis bredvid; vinkelrätt mot en av husets längsgående betongbalkar. Kan det räcka med att pallra upp några extra stöd mot golvets undersida där akvariet kommer att stå, eller borde man plocka bort skivorna (som håller isoleringen mellan reglarna) och sätta dit extra reglar först? Man är ju lite skraj för att hela isoleringen skall rasa ned om man börjar plocka bort skivor och sånt... (Sen vill jag ju tillbringa kortast möjliga tid nere i grunden)...

Har läst att en del andra här på forument gjort liknande åtgärder men hittar inga detaljer om tillvägagångsätt.

(Har postat samma fråga på saltvattensguiden)
      Om det är betongbalkar så är det inga problem(om det nu är betongbalkar och inte träreglar)men för att fördela vikten så kan man lägga en skiva på golvet där du ställer karet,sen beror vad för bänk du har under karet?man får tänka på att tyngdpunken ligger under stödet till karet fördelat så där bör man lägga nåt under vid den vikten
      Mvh.Patrik

Kommentar

• mmm
        • June 2004
        • 901

Jag har en liknande fråga.
        Kommer ev. flytta till ett hus med krypgrund och jag har nu ett 720 liters (vilket lär väga bortåt 1 ton). Idag har jag betongplatta under huset och det fungerar jättebra. Men kan jag vara säker på att det håller i det nya huset (med krypgrund)?
        Jag tror inte det är betongbalkar utan bara träreglar och huset är byggt 1980. Akvariet kommer troligtvis inte stå längs någon yttervägg, utan längs någon innervägg (ev. kan det kanske stå längs en bärande vägg om det hjälper). Bör jag förstärka golvet och i så fall hur? Eller bör jag satsa på mindre akvarie i stället (vill helst inte det...)?
        /Mattias

Kommentar

• Hagi
          • December 2007
          • 240

Inte för att jag är kunnig i hållfasthet eller så, men ett 720 bör väl rimligtvis inte föranleda några problem om vikten fördelas. Hamnar all eller mycket vikt på en liten yta kanske man skall börja oroa sig, men ex golvreglar, spånskivegolv med/eller innergolv borde ju tilsammans som en hel konstruktion betraktat fördela vikten ganska bra som jag kan se det.

Jag hade akvarieställningar tillverkat av 2x2 och 2x3 tum träreglar med akvarium på som sammanlagt vida översteg den vikten ditt kar betingar. Förvisso kanske det bara var okunskap som gjorde att det höll ihop
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

Kommentar

• heeke
            • April 2003
            • 5033

Nu bor jag iofs i lägenhet med någon typ av betonggolv (är inte helt säker då kåken är från ca 1950. Väggarna är iaf i putsad lättbetong med vass och grejer ). Ovan på det har jag en gammal hedelig fiskbensparkett.
            Mitt kar på 450l dvs uppåt 600kg står på 6st ben med en yta av max 2cm^2 vardera.
            Det blir inte ens märken i parketten, så någon större risk för katastrof i hus med krypgrund ser jag inte. Ända anledningen att oroa sig är om golvet sviktar, men det ska det ju inte göra om kåken är någosonär "ny" och inte är fusk-byggd.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• eriahl
              • April 2004
              • 5681

Vet inte om du kan få hjälp här men värt att kolla kanske? http://forum.byggahus.se/
              Jag frågade en sak om golv och akvarium, parkettgolv, för längesen iofs men fick en del svar
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

vad jag tycker är lite märkligt är att alla är lite smånojjiga för att ställa kar på golv, krypgrund eller inte, men ingen oroar sig för att ställa ex 6 st billy bokhyllor (80x30x200 höga) på rad och sedan trycka in böcker på alla hyllorna......det väger hur mycket som helst.......
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Anrol
                  • December 2007
                  • 18

6st billy bokhyllor skapar ju inte stora vatten skador som ett te.x 720L akvarium som spricker pga att golvet ger sig lite och det blir spänningar och sen vått på golvet. Men du har en poäng med att det väger väldigt mycket med te.x bokhyllor.

Kommentar

• Koi-fantast
                    • October 2007
                    • 193

Den största anledningen till att kar spricker är ju att underlaget rör sig på ett sätt som gör att glaset inte klarar av det. Av det jag läst så kan glas röra sig upp till 4,5%, sen spricker det. För mig betyder det att jag skulle tänka mig för när vikten överstiger 500kg. Exemplet med bokhyllor är bra. Ett annat sätt är ju att tänka sig att 6 vuxna människor ställer sig på en kvm. I exemplet med torpargrund skulle jag förstärka under reglarna för att minska risken att de sviktar för mycket. Ett annat sätt är ju att märka belysa akvariumet med laser pass och sedan börja fylla akvariumet och se om och hur mycket det sätter sig.
                    Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Jag har själv ett gammalt hus och det står på en tjock betongmur runt om. Källargolvet är en tunn tunn (5-6 cm) gjuten oarmerad betongplatta. Jag vet att det ser ut så eftersom jag bytte rör under huset och då bilade upp golvet. Det var då en krypgrund under huset och där porlade kul nog en liten bäck.
                      Nåväl till frågan då. För två veckor sedan så fyllde jag upp vatten i mitt "nanokar" och än så länge är golvet stabilt i alla fall och det väger totalt ca. 3500 kg, vilket ger drygt 900 kg per kvm och än så länge har i alla fall inte akvarievattnet blivit ett tillskott till bäcken under huset
                      Så det vill nog rätt mycket till innan något skall hända. Jag vet ju inte hur reglarna är placerade under ditt hus men sprider man bara ut akvarietyngden så borde det inte vara något problem
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• petnym
                        • May 2002
                        • 5028

Fast om golvet svajar märkbart när man går, eller iallafall hoppar så kan det ju vara en idé att stärka upp det lite när det finns möjlighet. Jag tror absolut inte att golvet kommer att rasa eller så, men jag vill att golvet skall röra sig minsta möjliga under akvariemöbeln när man går förbi. Känns tryggast så...
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

Ursprungligen postat av petnym
                          Fast om golvet svajar märkbart när man går, eller iallafall hoppar så kan det ju vara en idé att stärka upp det lite när det finns möjlighet. Jag tror absolut inte att golvet kommer att rasa eller så, men jag vill att golvet skall röra sig minsta möjliga under akvariemöbeln när man går förbi. Känns tryggast så...
                          Om det svajar när du går så hade jag satt dit vinklar som du förankrar i väggen det gjorde jag på mitt då försvann det problemet.
                          Mvh.Patrik

Kommentar

• mmm
                            • June 2004
                            • 901

Tyvärr verkar det nog inte vara så många väggar att placera akvariet längs. Den vägg där det skulle passa klart bäst, är en vägg som går längs med reglarna. Finns det någon möjlighet att ha akvariet så ifall man förstärker bjälkarna eller kommer det att gå väldigt dåligt?
                            Ska i och för sig fundera lite till på om man kan få plats med det någon annanstans, men det kan bli svårt.
                            /Mattias

Kommentar

• petnym
                              • May 2002
                              • 5028

Så här blev iallafall resultatet... Fortsättning följer på min akvarieblogg.
                              Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...