Hjälp! Favoritsvärdbärare sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    Hjälp! Favoritsvärdbärare sjuk?

    Hej,

    Min svarta svärdbärarhane verkar sjuk! Han har varit mycket vid ytan igår och i förrgår och idag ligger han på botten och gömmer sig under pumpen. Har några nya bengalbotior som varit på honom ibland. Innan var han herre på täppan. Använder ektozon ibland och har ca 26 grader i akvariet. Vattenbyte gjordes i för några dagar sedan. Vad kan det bero på och vad kan man göra?? Vill inte förlora honom, då han är min favorit i akvariet. Har även massa yngel i akvaiet, men vet inte om det kan påverka på något vis. Jag kan inte se några synliga yttre symptom på honom.

    Tips tack!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det finns ett flertal trådar om just detta och tyvärr tror jag att det inte är mycket att göra åt honom utan det lindrigaste är nog att ta bort honom.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Julietta
      • October 2007
      • 101

      #3
      Ja, fast han äter ju. Och idag har han varit ute och simmat också, men han simmar ganska stillsamt. Nu simmar han på stället och nafsar lite på växterna. Har bara haft honom i ca 3 månader. Är svarta svärdbrae känsligare? Tänkte att det kanske kunde vara sammetssjuka eller nåt, bara det att jag inte riktigt kan se det på hans svart/grön/blå/glittriga kropp.. Hmm. Väntar och ser. Önskar att jag kude göra nåt. Verkar nästan som om han har lite svårt att simma mot "strömmen" dvs. pumpen.

      Kommentar

      • Julietta
        • October 2007
        • 101

        #4
        Nu när jag matade dem vr han glupsk och simmade snabbt omkring och jagade dessutom bort mina mollys.. precis som vanligt Hans fenor ser lite gula ut.. har fått för mig att de alltid ha gjort det, men jag kan ha fel.. Kan det vara något sjukdomstecken?

        Kommentar

        • Julietta
          • October 2007
          • 101

          #5
          Hur ser man om han är gammal? Han har alltid varit ganska smal.. o han har ett jättelångt svärd.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Då låter det som om han beter sig normalt, du kan prova att skippa saltet i vattnet som endast bör tillsättas vid sjukdom, om nu inte dina fiskar är uppfödda i saltat vatten. De som odlas i Asien är ofta det men är de Svenskfödda så behövs det oftast inte.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Julietta
              • October 2007
              • 101

              #7
              Ok. Han har varit framme och simmat mycket idag, men gick o la sig på botten igen för ett tag sedan. När han har varit framme har han sett ganska pigg ut..kanske lite mer vaggande i sin simning än vanligt. Kan han ha fått för mycket mat och fått ont i magen? Eller är hans gälar kassa kanske? Hmm..Förstår att det är svårt att svara på, men tycker det är konstigt att han verkar må bättre idag för att sedan lägga sig på botten igen. Har som sagt tom sett honom jaga de andra fiskarna idag.

              Kommentar

              • Julietta
                • October 2007
                • 101

                #8
                Tack för dina svar förresten Är lite nojjig, då han är min favoritfisk, så jag sitter här och uppdaterar hela tiden för att se om det kommit nya svar.

                Kommentar

                • Julietta
                  • October 2007
                  • 101

                  #9
                  Han blev piggare o piggare, men idag var han helt väck. Låg på botten och botiorna var på honom, så jag tänkte avliva honom. Han hann dock dö innan jag fick upp honom

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Tråkigt när det händer, men tyvärr är det så. Du får ta nya tag och se om du kan hitta en ersättare åt honom!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Julietta
                      • October 2007
                      • 101

                      #11
                      Jo..tyckte bara det var konstigt att han blev piggare och hade god aptit och sedan dog. Idag hade han blod i ögat. Vet inte om det berodde på att botiorna bitit honom eller om han hade hudgrumling kanske. Har dock en svart lillsixtenyngel (han hette sixten) i karet. Tack för svaret och gott nytt år!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...