svartvattens-palu-biotop-sydamerika-akvarium!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tessilago
    • July 2007
    • 373

svartvattens-palu-biotop-sydamerika-akvarium!

Jag ska nu dra igång mitt projekt, en egen liten(!) grej som jag kallar svartvattens-palu-biotop-sydamerika-akvarium. Det blir alltså en salig blandning. Det kommer bli en utmaning att få det balanserat och snyggt, men jag är villig att kämpa hårt för att få detta bra.

Akvariet är inköpt och ska hämtas nästa helg, det är ett 540-liters kar med en färdigmonterad Pangea Rocky 3 bakgrund. Jag ska försöka få tag på en mangrove-rot som den på bilden, om inte jag hittar en som passar så surrar jag ihop några mindre för att få ungefär samma utseende som jag har på min skiss. Tanken är att akvariet inte ska vara helt fyllt, så jag kan montera ett mindre vattenfall, eller snarare "vatten-rinn". Det kommer även finnas egenplockade döda grenar och boklöv på botten. Bottensanden kommer vara rätt mörk och jag ska låta vattnet få en lätt té-färg. Jag vill också ha lite växter och mossa, så det samtidigt blir frodigt.

NU till mina frågor och funderingar. Är det någon som har generella tips? Idéer? Vilka växter kan ni rekommendera? Vad ska jag ha för fisk? Jag funderar på altum-scalarer och kanske ett stort stim av kopparbarber eller kardinaltetror. Vad skulle få detta sydamerika-kar att se riktigt snyggt ut och gärna väldigt naturligt utan att bli alldagligt?

Kan man montera upp sidenväxter ovanför vattenytan? Tror dessa blir lättast att sköta ovanför ytan.

Det här kanske låter som en galen idé, men Rom byggdes inte på en dag och jag vill verkligen få detta att funka. Jag bifogar en väldigt kladdig och ful skiss.

Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.
  • Algen
    • January 2007
    • 25

Det där blir strålande,släng i ett gäng Corydors tex. Sterbai eller Brochis splendens,L010a, röd piskstjärtsmal
    super snygga o trevliga som kan rota runt bland löven.Kul att du vill ha svartvatten.
    för att få det konstant kör jag med jord o torvbotten funkar bra ph ca:7. kompletteras med alkottar om det behövs för färgen +ph skull

Kommentar

• Trollsvans
      • November 2007
      • 1118

Skitbra ide!
      Det ser snyggt ut på planeringen dessutom.
      Däremot, så är barber inte sydamerikaner, så ta nån tetra istället. Antingen kardinaler, som du nämnde, eller kanske svarta fantomer?
      Sen som föregående talare nämnde, ett stim Corydoras. Kanske komplettera med nån mindre ciklid också?

Sen vad gäller roten, så tror jag att det lättaste vore om du skaffade en Red Moor rot, de har (oftast) rätt form och storlek.

Om du vill ha växter som kommer ovanför vattnet, så finns ju t ex svärdplanta i XXXL på vissa ställen. Även en del andra akvarieväxter kan nog ta sig ovanför ytan, om ja ginte har helt fel.
      Nån flytväxt, eller näckrosor kanske ser bra ut som komplement?
      //Troll

Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

Kommentar

• kragg_hack
        • December 2004
        • 58

Ser riktigt snyggt ut! Kardinaltetror kommer dessutom till sin rätt när det är lite brunt vatten och man ser dem lysa upp. Kör med ett stort stim sådana och några skalarer + malar.

Ska du ha altumskalarer så ska du nog köpa de efter kardinaltetrorna då stora altum kan äta upp små kardinaltetror. Fantomtetror är större i formen och har nog mindre chans att bli mat.

Jag gjorde ett litet vattenfall med en vanlig pump och en slang. Har du en bakgrund med utrymme bakom går det lätt att göra på detta sättet. Om jag får ge ett tips när det gäller "vattenfallet" så är det bra om man kan stänga av det på något sätt, då vissa människor kan vara allergiska mot ljudet av rinnande vatten. Kan bli väldigt korta besök från dessa personer om du inte kan stänga av det.

Kommentar

• Uddaveka
          • June 2007
          • 431

Ursprungligen postat av Trollsvans
          Skitbra ide!
          Kanske komplettera med nån mindre ciklid också?
          Skulle föreslå schackbrädes ciklid! Dom är grymt söta!
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

Kommentar

• tessilago
            • July 2007
            • 373

Tack för svaren, allihopa!

Algen: Bra idé! Vill ha en fisk som gärna rotar runt lite i botten. Sen är de väldigt snygga också.

Trollsvans: Jag kollade upp red moor och det såg exakt ut som jag vill ha det. Nu till veckan ska jag rota omkring i Göteborgs alla zoo-butikeri jakt på den perfekta roten. Jättebra idé med flytväxter! Tack!

kragg_hack: Tack för vattenfallstipset, ska definitivt se till att det går att stänga av porlet så folk inte blir tokiga när de hälsar på.

Uddaveka: Hur stora blir de? Och hur går de ihop med andra fiskar?

Kommentar

• Trollsvans
              • November 2007
              • 1118

Ursprungligen postat av tessilago

Trollsvans: Jag kollade upp red moor och det såg exakt ut som jag vill ha det. Nu till veckan ska jag rota omkring i Göteborgs alla zoo-butikeri jakt på den perfekta roten. Jättebra idé med flytväxter! Tack!
              Det finns ett par stycken på Hisingens Zoomarknad, och ett par till på Herkules Zoo.
              //Troll

Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

Kommentar

• tessilago
                • July 2007
                • 373

Nu är roten inhandlad. Fick tyvärr inte tag på en red moor som var stor nog, så jag åkte till Zookompaniet och köpte en av deras "kolossala mangrove". Jag ska eventuellt köpa mig en mindre red moor och såga till så jag kan surra ihop den med roten jag har nu, som för övrigt består av en jätterot och en mindre rot som jag kilat in under för att få en stubb-effekt.

Hur bra går det att mixa träslag utan att det ser totalfel ut?

Har även beställt fejkväxter från http://www.neuhaus-artificial-plants.com då jag inte tror jag kommer kunna plantera levande växter ovanför vattenytan på ett bra sätt.

Kommentar

• tessilago
                  • July 2007
                  • 373

Nu har jag köpt mig en fogger! Ska verkligen skapa mitt drömakvarium med regnskog, så dimma på ytan kändes extremt lockande. Har någon något bra tips på hur jag kan montera den så den inte syns så mycket men ändå skapar fin dimma?

Sen reserverade jag en grupp Peru Altum på Zookompaniet idag, funderar på vad mer det blir. Blir nog några corydoras som folk föreslagit, och någon rolig mal samt ett större gäng sydamerikansk småfisk. Kanske grön neontetra?

På lördag får jag äntligen mitt efterlängtade kar!

Kommentar

• matte159
                    • March 2007
                    • 1147

Nu har jag köpt mig en fogger! Ska verkligen skapa mitt drömakvarium med regnskog, så dimma på ytan kändes extremt lockande. Har någon något bra tips på hur jag kan montera den så den inte syns så mycket men ändå skapar fin dimma?

Sen reserverade jag en grupp Peru Altum på Zookompaniet idag, funderar på vad mer det blir. Blir nog några corydoras som folk föreslagit, och någon rolig mal samt ett större gäng sydamerikansk småfisk. Kanske grön neontetra?

På lördag får jag äntligen mitt efterlängtade kar!

När min farsa hade Leguaner så köpte han en jätte lång slinga med fejk-blad som han satte fast runt rötterna i terariumet. Det borde väl funka att skaffa en liknande slinga och fästa den lite överallt över vattenytan även så att man inte ser foggern.

Ps. Jag vet inte hur en fogger ser ut, men jag försöker att föreställa mig
                    Mvh
                    Mathias
                    Fotoalbum

Kommentar

• Guest

Kul idé och det kommer säkert bli skitsnyggt. I med lite malar också

Din skiss påminner om corymads akvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...171&gid=995573

Kommentar

• tessilago
                        • July 2007
                        • 373

matte159: Ja, det lutar nog åt att jag försöker göra det under en växt. Har ju beställt några riktigt snygga fejkväxter på internet, ska nog försöka gömma foggern med en av dem.

Lutt: Jag hoppas det ska bli snyggt! Allt är förberett och så gott som inhandlat, nu ska jag bara dra igång schabraket och få bra balans i det och sedan pluppa i lite fisk. Räknar med att det iaf kommer ta minst en månad att få allt att se snyggt ut. Och ja, det var faktiskt hans akvarium som fick mig så inspirerad! Stort tack till Corymad!

Då jag ska ha rätt mycket rötter och löv och sånt misstänker jag att det kan dra ner pH:t, och det vore katastrof att få ett pH-fall då vattnet i Göteborg är såpass mjukt. Hur sjutton ska jag kunna förhindra detta på bästa sätt? Lägg i en kalkrik sten? Ska köra kalkfri rådasand nämligen. Vill försöka gardera mig.
                        Senast redigerad av tessilago; 17 January 2008, 23:36.

Kommentar

• Guest

matte159: Ja, det lutar nog åt att jag försöker göra det under en växt. Har ju beställt några riktigt snygga fejkväxter på internet, ska nog försöka gömma foggern med en av dem.

Lutt: Jag hoppas det ska bli snyggt! Allt är förberett och så gott som inhandlat, nu ska jag bara dra igång schabraket och få bra balans i det och sedan pluppa i lite fisk. Räknar med att det iaf kommer ta minst en månad att få allt att se snyggt ut. Och ja, det var faktiskt hans akvarium som fick mig så inspirerad! Stort tack till Corymad!

Då jag ska ha rätt mycket rötter och löv och sånt misstänker jag att det kan dra ner pH:t, och det vore katastrof att få ett pH-fall då vattnet i Göteborg är såpass mjukt. Hur sjutton ska jag kunna förhindra detta på bästa sätt? Lägg i en kalkrik sten? Ska köra kalkfri rådasand nämligen. Vill försöka gardera mig.
                          Ja hans kar är snyggt, jag sa till han när han satte gång sitt projekt att det var mitt projekt han hade stulit. Jag har gått i tankarna i typ 3-4år att göra ett sånt kar men det har aldrig blivit av, så kanske jag gör i ordning mitt nu.

Nu vet jag inte hur mjukt vatten ni har där borta i räkstaden men vi här i Jönköping/Huskvarna har också rätt mjukt vatten vilket lämpar sig till sydamerika. Vi har en konduktivitet på mellan 145-160µS vilket också är väldigt lågt.

Om jag var du skulle jag till en början ha bikarbonat i de första månaderna. Kommer själv ihåg mitt pH ras från 8,1 till 5 på en vecka

Kommentar

• tessilago
                            • July 2007
                            • 373

Oh herrejisses vilket ras! Förlorade du några fiskar?

Kommentar

• Guest

Jepp 4st L024 ingen billig affär....men idag är jag mer uppmärksam (man lär sig av sina misstag)

Kommentar

Arbetssätt...