Resultat av vattenanalys

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    • September 2006
    • 5973

Resultat av vattenanalys

Detta är en analysrapport jag har fått från min vattenleverantör.

Skulle någon som kan lite kemi kunna ge sig på ett försök att bedömma vad som är bra och eventuellt dåligt med detta vatten. För fiskar alltså!

Tack på förhand
    Bifogade filer
    Senast redigerad av c90368; 16 February 2008, 21:47.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • Mazzi
    • October 2006
    • 364

I denna länken står det lite!
    Vilket lab har du lämnat till?

Kommentar

• c90368
      • September 2006
      • 5973

Ursprungligen postat av Mazzi
      I denna länken står det lite!
      Vilket lab har du lämnat till?
      Jag skrev ett mail till vattenleverantören Tekniska Verken och frågade om jag kunde få en kopia på deras vattenanalyser som de enligt lag är skyldiga att göra regelbundet.
      /Maths

Kommentar

• Mazzi
        • October 2006
        • 364

Ursprungligen postat av c90368
        Jag skrev ett mail till vattenleverantören Tekniska Verken och frågade om jag kunde få en kopia på deras vattenanalyser som de enligt lag är skyldiga att göra regelbundet.
        Ok, tänkte att du hade egen brunn

Kommentar

• Jens A.
          • March 2007
          • 5026

Högt pH, lågt kH (omräkning 45/17,86=2,5 kH), dvs ett normalt svenskt vattenledningsvatten. Vilka fiskar är det det du tänker på?
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• c90368
            • September 2006
            • 5973

Ursprungligen postat av Jens A.
            Högt pH, lågt kH (omräkning 45/17,86=2,5 kH), dvs ett normalt svenskt vattenledningsvatten. Vilka fiskar är det det du tänker på?
            SA och framförallt Apistogramma. Anledningen till att jag bad om analysen är att jag har haft problem med att sänka pH värdet.

Min fundering är om det finns något i vattnet som motverkar en pH sänkning?

Håller och försöker med Alkottar, Eklöv, Torv och köpta Ekextrakt. Visst sänks pH värdet direkt när jag häller i något, men sen sticker det iväg upp igen.

Har plockat bort alla stenar och kollat bottengruset så att det inte innehåller kalk.
            /Maths

Kommentar

• Lasse
              • October 2002
              • 1965

Finns inget i den analysen som tyder på att pH skall vara svårt att sänka. Iofs antyder kalciumanalysen ihop med alkanitetsanalysen att dina ca 2,5 i KH är en karbonatalkanitet men det skall inte vara speciellt svårt att få ner denna. Kör en KH test på ditt kranvatten direkt vid ca 25 grader. Tappa upp lite i en hink och mät dagen därpå samt ta KH före ett vattenbyte i tanken och ta ett nytt KH dagen efter vattenbytet. Allt tyder på att du har något i karet som påverkar möjligheten att sänka.

MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• c90368
                • September 2006
                • 5973

Ursprungligen postat av Lasse
                Finns inget i den analysen som tyder på att pH skall vara svårt att sänka. Iofs antyder kalciumanalysen ihop med alkanitetsanalysen att dina ca 2,5 i KH är en karbonatalkanitet men det skall inte vara speciellt svårt att få ner denna. Kör en KH test på ditt kranvatten direkt vid ca 25 grader. Tappa upp lite i en hink och mät dagen därpå samt ta KH före ett vattenbyte i tanken och ta ett nytt KH dagen efter vattenbytet. Allt tyder på att du har något i karet som påverkar möjligheten att sänka.

MVH Lasse
                Ska prova det, det intresanta är att jag har tre akvarium med samma problem, det är olika sand i alla tre.

Det stora tror jag dock att det finns kalk i några "flodstenar" men där håller jag ner pH med CO2 så det är bara bra att jag får lite högre kH i det karet.
                /Maths

Kommentar

• t85207
                  • March 2007
                  • 179

Bor i Ljungsbro så jag har nog samma vatten.
                  Är också inne på SA och dvärgciklider.
                  Sänker mitt pH till 6.5 med hjälp av torv i ytterfiltret och lite rötter i karet.
                  Pecka

Kommentar

• Solid
                    • August 2007
                    • 734

Jag har också högt pH och väldigt lågt KH i kranvattnet, och i de tre kar som finns i huset som alla har olika inredning...

Kommentar

Arbetssätt...