Hårda "fakta" om att söka i forumet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    Hårda "fakta" om att söka i forumet.

    Vill du lära dig att söka i forumet?
    Många nybörjare glömmer bort/vet inte om hur man gör/orkar inte söka innan man postar en ny tråd, därför gjorde jag nu en liten "lathund", håll till godo:

    Gå till huvudmenyn för levandefödare (eller någon annan kategori du undrar över), längst upp till höger finns en sökruta "sök i detta forum", där skriver du in sökordet/orden du är ute efter, t.ex. "korsa sig" så får du upp en lista att klicka dig igenom, då kan du (kanske) lätt hitta det svar som du är ute efter.....

    Går det inte med det första ordet? Testa ett till.... Lycka till.

    Läs hela denna information:
    Senast redigerad av tummen; 19 May 2008, 19:40.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Och hur tror du detta hjälper dem som skriver en fråga bara för att det är mycket enklare än att söka ?
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Rubriken skulle kunna vara lite mjukare än: Hårda fakta osv...
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Ursprungligen postat av eriahl
        Rubriken skulle kunna vara lite mjukare än: Hårda fakta osv...
        Är väl en lite skämtsam fortsättning om hans "hårda fakta trådar"..

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Koksalt
          • November 2007
          • 498

          #5
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Och hur tror du detta hjälper dem som skriver en fråga bara för att det är mycket enklare än att söka ?
          Men nu blir jag lite irriterad, kan du sluta dryga dig och uppföra dig som folk!!

          Jag tycker det här är ett kanoninitiativ för att få folk att använda sökfunktionen!

          Två saker bara:

          Fel ämne kanske och som eriahl skriver en lite annorlunda formulering av rubriken!

          Men KANON att du tar upp det!!
          Senast redigerad av Koksalt; 19 May 2008, 20:59. Anledning: stavfel
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Jag tycker det är lite dåligt att be folk söka om grejer hela tiden. Detta är ju ett forum här ska man snacka och fråga.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av beerzon
              Jag tycker det är lite dåligt att be folk söka om grejer hela tiden. Detta är ju ett forum här ska man snacka och fråga.
              Fast det är ju onödigt att fråga om sådant som andra redan fått svar på, därav denna tråd.... Men det är klart, har du sökt utan att hitta något svar så skriv gärna en ny fråga, det har du fullkomligt rätt i att man skall kunna göra.
              MEN zoopets regler säger att man BÖR söka i forumen innan man postar ett nytt ämne.
              Detta är dock något många missar eftersom man inte ger sig tid att läsa igenom reglerna, det är säkert därför det dyker upp annonsering i forumen ibland, något som inte heller är tillåtet.....
              Och visst är detta en "skämtsam" fortsättning på min "serie" om hårda fakta....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Och hur tror du detta hjälper dem som skriver en fråga bara för att det är mycket enklare än att söka ?
                Jag kan ju länka till denna tråden nu när den finns..... Men visst kommer det hända ändå....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Koksalt
                  Men nu blir jag lite irriterad, kan du sluta dryga dig och uppföra dig som folk!!

                  Jag tycker det här är ett kanoninitiativ för att få folk att använda sökfunktionen!

                  Två saker bara:

                  Fel ämne kanske och som eriahl skriver en lite annorlunda formulering av rubriken!

                  Men KANON att du tar upp det!!
                  Ja den KANSKE ligger under fel kategori, men å andra sidan kanske inte, eftersom jag oftast är inne just här på "levandefödare", dessutom kan man ju länka till denna tråd om man stöter på "problemet" någon annan stans....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Jag kan ju länka till denna tråden nu när den finns..... Men visst kommer det hända ändå....
                    Det är just det som är problemet, många gånger är det enklare att svara på en fråga än att länka hit. Den som skriven en fråga vill ha ett svar och inte en länk till ett ämne som är helt felplacerat. Tror du verkligen att det bara är bland ungfödarna som samma fråga dyker upp gång på gång ?
                    Denna diskussion har varit uppe vid ett flertal tillfällen men då har det handlat om "klistrade trådar" Om du tycker att det är så jobbigt med samma fråga om och om igen bry dig inte om att svara på den.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      #11
                      Tycker ju också man ska söka, det finns mycket information att hitta både här och på andra ställen på nätet, framför allt tycker jag man snappar upp mycket annat matnyttigt medan man söker efter svaret på sin fråga!

                      Så att använda sökfunktionen tycker jag absolut man ska göra, men ibland... Man söker brett på ett fåtal nyckelord och får hur många träffar som helst, de flesta irrelevanta. Man begränsar sökningen genom att lägga till lite mer specifika ord, får noll träffar. Man startar till slut en tråd, och längst ner på sidan poppar de identiska trådstarterna upp, fast skrivna med synonymer till de ord man just sökte på...

                      Ett annat problem med sökfunktionen: Man ska hålla pilen över "sök" och fylla i rullgardinen som dyker upp. Klickar man på "sök", som många väl gör av vana eller misstag, kommer man till en tom sida med texten "Cannot choose database, check if database name is correct." Samma svar får man om man skriver något i översta rutan "sök igenom allt på Zoopet". Jag har läst ganska många gånger att "jag får inte sökfunktionen att fungera", undrar om det inte är detta som ligger bakom i många fall... Och detta måste väl vara något fel på sidan som borde rättas till? Man kan ju inte förväntas veta från början att man måste använda just "sök i forum"-rutan!

                      Hur är annars kulturen här angående att puffa upp riktigt gamla trådar, som inte rörts på flera år? På vissa forum anses det dåligt att "väcka upp" sådana och man gör en ny, och på andra ställen ska man absolut inte starta en ny tråd om ämnet avhandlats de senaste 10 åren...

                      Kommentar

                      • Dysnomia
                        • April 2004
                        • 1692

                        #12
                        Ursprungligen postat av Salta Katten
                        Ett annat problem med sökfunktionen: Man ska hålla pilen över "sök" och fylla i rullgardinen som dyker upp. Klickar man på "sök", som många väl gör av vana eller misstag, kommer man till en tom sida med texten "Cannot choose database, check if database name is correct." Samma svar får man om man skriver något i översta rutan "sök igenom allt på Zoopet". Jag har läst ganska många gånger att "jag får inte sökfunktionen att fungera", undrar om det inte är detta som ligger bakom i många fall... Och detta måste väl vara något fel på sidan som borde rättas till? Man kan ju inte förväntas veta från början att man måste använda just "sök i forum"-rutan!
                        Det problemet är felanmält till admin sedan ett par veckor tillbaka. Något hände vid flytten och ska så vitt jag förstått åtgärdas.
                        Lite påtryckning kanske kan vara idé?
                        Skånetös i Dalarna
                        MIN ZOON!

                        Kommentar

                        • Salta Katten
                          • March 2008
                          • 740

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dysnomia
                          Det problemet är felanmält till admin sedan ett par veckor tillbaka. Något hände vid flytten och ska så vitt jag förstått åtgärdas.
                          Lite påtryckning kanske kan vara idé?
                          Jepp, hittade din tråd och har puffat!

                          Kommentar

                          • miacaliza
                            • April 2008
                            • 39

                            #14
                            Jag har faktiskt helt missat att man kan söka på forumet på det viset och faktiskt tyckt att det var väldigt dumt att man inte kan läsa gamla inlägg.
                            Och det är säkert fler än mig som missat detta.
                            Så jag tycker det är jättebra att det kom upp, nu ska jag sätta mig och söka på lite olika ämnen och lära mig ännu mer om akvarium och fiskar.
                            Vill dyka ner i akvariet

                            Kommentar

                            • Raggsockan
                              • April 2007
                              • 644

                              #15
                              Men oftast är det nybörjare som ställer frågorna om och om igen för att dom inte vad dom ska söka efter heller. Som när jag fick grönalger visste jag inte att det var det för det hände mig första gången. Man ställer frågor och man lär sig och när det kommer en ny som inte vet något och så vidare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...