Framrutan buktar utåt! Hjälp!

#1 - 12 maj 2012 19:30
Startade idag mitt "nya" Juwel Rio 300, enligt säljaren var akvariet ca. 1,5 år gammal och mittstagen är fortfarande intakta båda två. Dock såg jag idag efter jag fyllt vatten att framrutan buktar utåt några millimeter på mitten.
Hur farligt är detta och vad bör jag göra? Hade ingen aning om att detta kunde hända sålänge mittstagen var intakta??
Joakim
#2 - 12 maj 2012 19:36
Alla Juwel har detta problem. Det beror på att mittstagen har en u-form. De sitter formgjutna i plastkanten, men är dessutom silikonade i rutan både fram och bak. Det första som händer efter typ 1 vecka är att silikonstödet släpper. Då sitter staget endast i den lilla del som är fästade i överkant och rutan börjar bångna. Titta på bakrutan på de större 450 liters akvariumen, så lovar jag du blir mörkrädd. T.ex. det showakvarium som står på Bauhaus i Fittja.

Jag har haft två Juwel, ett 180 och ett 260 liter. Båda har haft detta problem.

Varför stagen har denna form framstår som märkligt. Men jag tror det beror på att lysrören ska få plats under locket. Därför är de nedsänkta typ.
#3 - 12 maj 2012 19:40
Hmm, jag har aldrig lagt märke till det på mina Juwel. Jag har ett gammalt (säkert 10-15 år) Juwel Rio 240, där staget sitter löst, och bara trycks fast i spår i plastkanten, och varje gång man tömmer ut en del vatten vid vattenbytena, så trillar den ner, eftersom rutorna inte trycks utåt av vattnet längre då. Har även ett Juwel Rio 180 (som just nu är tomt), staget i det har jag för mig är mycket grövre, och gjutet i samma stycke som plastkanten, i alla fall om jag har sett rätt.
#4 - 12 maj 2012 19:50
Såg vid närmare en närmare titt att silikonet lossnat vid alla 4 fästpunkter och att dom bara sitter kvar i plasten precis som du sa Kapten Zoom. Jag bifogar en bild.
Hur farligt är detta? Bör jag tömma? Vad kan man göra åt det?
Man kommer ju knappast åt att silikonera om det om man inte tar bort stagen, vilket isåfall skulle innebära att man måste skära bort mittstagen som fortfarande är fastgjutna i plasten

http://imageshack.us/photo/my-images/37/akvariuma.jpg/
#5 - 12 maj 2012 20:17
jocks skrev:
Såg vid närmare en närmare titt att silikonet lossnat vid alla 4 fästpunkter och att dom bara sitter kvar i plasten precis som du sa Kapten Zoom. Jag bifogar en bild.

Man kommer ju knappast åt att silikonera om det om man inte tar bort stagen, vilket isåfall skulle innebära att man måste skära bort mittstagen som fortfarande är fastgjutna i plasten

Jag skulle gå till en glasmäster och köpa 2 glaslister som är 1cm tjocka, 5cm breda och lika långa som karet, sänka vattennivån tills glset inte buktar och limma dem längs karet, då kan du glömma mittstagen! Du kan lägga en list på gavlarna också som du limmar omlott och som bara går fram till lysröret, eftersom du inte kommer under den med listen. Gör du detta så avlastat fogen som håller glasen!
#6 - 12 maj 2012 20:21
åheim skrev:
Jag skulle gå till en glasmäster och köpa 2 glaslister som är 1cm tjocka, 5cm breda och lika långa som karet, sänka vattennivån tills glset inte buktar och limma dem längs karet, då kan du glömma mittstagen!

Menar du att jag ska limma dit dom bredvid stagen som finns idag? eller ska dom limmas längs med långsidorna?
#7 - 12 maj 2012 20:25
jocks skrev:
Menar du att jag ska limma dit dom bredvid stagen som finns idag? eller ska dom limmas längs med långsidorna?
längs med långsidorna menar jag. sätt gärna list på var sida om lysrampen också och omlott med långsidans list:)
#8 - 12 maj 2012 20:30
åheim skrev:
längs med långsidorna menar jag. sätt gärna list på var sida om lysrampen också och omlott med långsidans list:)

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar....
#9 - 12 maj 2012 20:51
jocks skrev:
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar....
Haha ja va ska jag säga... typ som en tavelram runt karet med en glugg vid lysrören, om listen inte får plats under vill säga. Får det plats med ett rakt mittstag under rören utan att de syns under ramen på karet?
#10 - 13 maj 2012 05:50
jocks skrev:

Jag tror inte man behöver göra någonting. Glaset är av "flytande glas" tror jag det heter, så förhoppningsvis tål de flexen? Vet faktiskt inte, men jag har förvånats över att ett kvalitetsmärke som Juwel har en så punschig konstruktion på stagen. Utöver att stagen släpper, kan man också ifrågasätta stag i plast.

Kolla med Ribbon, de borde veta. I mitt fall beställde jag ett löst stag, men det gick inte att fästa. Förstår inte hur de tänkte där. Så jag sålde och köpte Akvastabil. Är kanske ett alternativ? Dvs sälj och köp annat.
#11 - 13 maj 2012 07:07
Ja det är ytterst märkligt att ett så känt problem/konstruktionsfel inte har åtgärdats av juwel efter så lång tid! Men hur som så kostar det inte mycket att sätta glaslister runt karet och ev. mittstag om det får plats under rören, men det borde det väl göra för det gör det ju på alla andra kar. Gjorde det själv i ett kar för ett tag sen (ej juwel), lätt som en plätt. sänkte vattennivån, torkade av med oljefri aceton, limmade listerna och höll upp dem med tejp tills de torkat 2 dgr.
#12 - 13 maj 2012 20:20
Okej!
Jag tror att jag förstått hur ni menar nu och har väl tänkt följande lösning:
2 lister längs med båda långsidorna och sedan 2 stycken lister som går emellan dom två listerna likt mittstagen idag. 1 cm tjocka och 5 cm breda, räcker det? är det vanligt glas det ska vara eller någon speciell sort?
För att få ditt listerna som ska gå längs med långsidorna skulle jag dock behöva ta bort dom befintliga mittstagen helt, tror ni detta skulle påverka hållbarheten negativt?
#13 - 13 maj 2012 20:29
ungefär såhär.
dock sitter det ena staget lite längre fram för att ja skulle kunna komma åt bakom bakgrunden.

[ATTACH=CONFIG]53598[/ATTACH]
#14 - 13 maj 2012 20:48
jocks skrev:
Okej!

Jag tror att jag förstått hur ni menar nu och har väl tänkt följande lösning:

2 lister längs med båda långsidorna och sedan 2 stycken lister som går emellan dom två listerna likt mittstagen idag. 1 cm tjocka och 5 cm breda, räcker det? är det vanligt glas det ska vara eller någon speciell sort?

För att få ditt listerna som ska gå längs med långsidorna skulle jag dock behöva ta bort dom befintliga mittstagen helt, tror ni detta skulle påverka hållbarheten negativt?
Nej det påverkar inte om du tar bort de gamla, det du ersätter med är mycket säkrare! 1cm bli bra. Snåla inte med siliconet utan täck hela fästytan på mittstagen.
#15 - 14 maj 2012 14:59
Okej, jag har nu gjort en skiss på hur jag tänkt göra. Bifogar den.
Har dock insett en sak: Rören för ut- och insug kommer ner precis i bakkant på akvariet. Detta innebär ju att glaslisten längs baksidan inte kommer kunna vara längre än att den slutar en bit innan rören kommer ner i akvaret (se bild), tror ni detta kommer påverka listernas förmåga att hålla ihop akvariet?
Joakim

http://img171.imageshack.us/img171/9090/mittstag.jpg
#16 - 14 maj 2012 15:52
jocks skrev:
Okej, jag har nu gjort en skiss på hur jag tänkt göra. Bifogar den.

Har dock insett en sak: Rören för ut- och insug kommer ner precis i bakkant på akvariet. Detta innebär ju att glaslisten längs baksidan inte kommer kunna vara längre än att den slutar en bit innan rören kommer ner i akvaret (se bild), tror ni detta kommer påverka listernas förmåga att hålla ihop akvariet?

Joakim

http://img171.imageshack.us/img171/9090/mittstag.jpg
Jämför med hur det ser ut nu, ingen list alls längs långsidorna....;) Och nu kommer du få en list nästan hela vägen och 2 mittstag, otroligt mycket bättre!:)
#17 - 14 maj 2012 16:06
Händer det där i mitt kar skall galningen som limmade karet släpas hit i örat. Sen skall han få limma det ordentligt!
Det är ganska dyra grejer om man köper nytt.

Hoppas att det löser sig, det kommer bli perfekt med de råden du fått!
#18 - 14 maj 2012 16:27
kan du inte förlänga röret till insuget på något vis då så listen kan gå hela vägen?
#19 - 14 maj 2012 17:02
Kolla in den här bilden hur många löser det i rena glasakvarium.

http://www.diversa.info.pl/zasoby/images/large/akwarium-120x50-proste.jpg

Men i ärlighetens namn skulle jag börja med att försöka silikona upp bakom de stag du redan har, innan du börjar såga sönder ditt Juwelakvarium. Tryck in ett gross med svart akvariesilikon bakom plaststagen. Och vem vet det kanske håller? För inte kan väl Juwels ingenjörer vara totalt bombade? Eller...
#20 - 14 maj 2012 17:16
Kolla in den här bilden hur många löser det i rena glasakvarium.

http://www.diversa.info.pl/zasoby/images/large/akwarium-120x50-proste.jpg

Men i ärlighetens namn skulle jag börja med att försöka silikona upp bakom de stag du redan har, innan du börjar såga sönder ditt Juwelakvarium. Tryck in ett gross med svart akvariesilikon bakom plaststagen. Och vem vet det kanske håller? För inte kan väl Juwels ingenjörer vara totalt bombade? Eller...

Har funderat på att prova att silikonera om dom stagen jag har, problemet är ju dock att stagen fortfarande sitter kvar i plastramen, och emellan stagen och akvarieglaset sitter ju fortfarande all gammal silikon kvar. Jag kommer dock inte åt att få bort den gamla silikonen....
#21 - 14 maj 2012 17:23
Jag pratade idag med "min butik" och hon såg rätt frågande ut och hade inte hört talas om det där problemet. Dock var inte den mest kunnige personen på plats i butiken. Jag frågade om det därför att jag funderar på ett juwel 180 l framöver. Men blir lite tveksam när jag läser detta om mittstag som släpper i limningen.
#22 - 14 maj 2012 17:46
MonkanS skrev:
Jag pratade idag med "min butik" och hon såg rätt frågande ut och hade inte hört talas om det där problemet. Dock var inte den mest kunnige personen på plats i butiken. Jag frågade om det därför att jag funderar på ett juwel 180 l framöver. Men blir lite tveksam när jag läser detta om mittstag som släpper i limningen.

Ja, om jag vetat detta hade jag nog aldrig köpt akvariet:-/

Pratade med mina lokala glasmästare idag, och glaset skulle gå på en liten bit över 1000 kronor. Man var visst tvungen o betala för minst ½ kvm.
#23 - 14 maj 2012 17:50
kolla med en annan glasmästare. sådan där brukar dom använda spillbitar till. åtminstonde min glasmästare.
skulle kanske blitt en 2 hundring för dom bitarna.
#24 - 14 maj 2012 18:02
jocks skrev:
Har funderat på att prova att silikonera om dom stagen jag har, problemet är ju dock att stagen fortfarande sitter kvar i plastramen, och emellan stagen och akvarieglaset sitter ju fortfarande all gammal silikon kvar. Jag kommer dock inte åt att få bort den gamla silikonen....

Här kommer ett förslag på hur du kan få till det. -Försök greja någon anordning så du kan pressa rutorna utåt utan att plastramen förljer med. Ta sen en fiskelina och försök skär bort så mkt silikon som möjligt. Tryck in ny silikon, släpp! Klart!
#25 - 15 maj 2012 19:08
Har nu bestämt mig för att iallafall testa att silikonera om dom stagen jag redan har. Jag har börjat pilla bort den silikonen som fortfarande sitter emellan glaset och mittstaget.
Funderar dock på vilket av alla akvariesilikon jag ska välja. Jag betalar gärna en extra slant för att få det bästa. Har ni några tips?
#26 - 15 maj 2012 19:19
Händer det där i mitt kar skall galningen som limmade karet släpas hit i örat. Sen skall han få limma det ordentligt!

Det är ganska dyra grejer om man köper nytt.

Hoppas att det löser sig, det kommer bli perfekt med de råden du fått!

Håller med dig där Mathias :) känns lite sådär om dom bara kan släppa utan vidare.
#27 - 15 maj 2012 20:14
jocks skrev:
Har nu bestämt mig för att iallafall testa att silikonera om dom stagen jag redan har. Jag har börjat pilla bort den silikonen som fortfarande sitter emellan glaset och mittstaget.

Funderar dock på vilket av alla akvariesilikon jag ska välja. Jag betalar gärna en extra slant för att få det bästa. Har ni några tips?
Vad jag har förstått så är stagen i plast, silicon fäster väldigt dåligt på plast!
#28 - 15 maj 2012 20:22
Iaf glassilikon för akvarier(vilket givetvis är det enda som går använda här). Det är tyvärr en väldigt kortsiktig lösning på problemet.

Nytt mittstag i glas är det jag skulle testa. Med något lämplig förstärkning för fästningen på rutan.
#29 - 15 maj 2012 21:40
Kollade mitt stag på Juwel karet, på en sida var det fasen inte mycket bättre än dina, och vad jag vet så har det nog varit så hela tiden. Kanske man skulle maila juwel och se vad dom säger om det. Har ju fortfarande garanti på karet.

http://img27.imageshack.us/img27/315/img0953xa.jpg
#30 - 16 maj 2012 02:07
Jag skulle tro att det sålts ca 347 000 Juwelakvarier i storlekarna 100 liter och uppåt. Och alla dessa har samma problem. Så att Juwel skulle börja återkalla felaktiga akvarier känns långsökt.

Det jag tycker är bra med Juwels möbelakvarium är de solida bänkarna och den snygga looken. Det som är mindre bra är stagen och även glastjockleken på vissa mellanmodeller. Även innerfiltret är för stort och blaffigt. Och silikonat på plats (hallå vem kom på den idén).

Men alla märken har sina brister. Här följer en mindre sammanställning vad jag hittat:

Akvastabil:
+snygga, bra proportioner, löstagbara aluminumstag, tjockt glas
-dyra, sladdriga bänkar, tungt otympligt aluminiumlock med minimal öppning, oskyddade hörnor på markk II, svårt flytta runt ljusrör

Diversa:
+snygga, bra proportioner, tjockt glas
-Jättestag i glas i mitten måste bort om helbakgrund ska i, billig färgad poster som faner högglansig alu under, kan lätt bli kantstött, Akvarielagret envisas med att försöka sälja demoex istället för nya i kartong

Rubin:
+Snygga, bra proportioner, tjockt glas, fina bänkar
-ramper som rostar sönder = farligt

Aquael:
+Snygga
-plastiga lock

osv osv
#31 - 16 maj 2012 04:46
Kanonbra!
Mer sådant vill vi se från alla er som testat olika varianter och storlekar... :)
Finns inget sådant på nätet vad jag vet.

Jag skulle tro att det sålts ca 347 000 Juwelakvarier i storlekarna 100 liter och uppåt. Och alla dessa har samma problem. Så att Juwel skulle börja återkalla felaktiga akvarier känns långsökt.

Det jag tycker är bra med Juwels möbelakvarium är de solida bänkarna och den snygga looken. Det som är mindre bra är stagen och även glastjockleken på vissa mellanmodeller. Även innerfiltret är för stort och blaffigt. Och silikonat på plats (hallå vem kom på den idén).

Men alla märken har sina brister. Här följer en mindre sammanställning vad jag hittat:

Akvastabil:

-dyra, sladdriga bänkar, tungt otympligt aluminiumlock med minimal öppning, oskyddade hörnor på markk II, svårt flytta runt ljusrör

Diversa:

-Jättestag i glas i mitten måste bort om helbakgrund ska i, billig färgad poster som faner högglansig alu under, kan lätt bli kantstött, Akvarielagret envisas med att försöka sälja demoex istället för nya i kartong

Rubin:

Aquael:

+Snygga

-plastiga lock

osv osv
#32 - 16 maj 2012 06:00

Akvastabil:

Diversa:

Rubin:

Aquael:

+Snygga

-plastiga lock

osv osv

Inte att glömma :) juwels stag är också lös tag bara :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
#33 - 16 maj 2012 06:54
Majki01 skrev:
Inte att glömma :) juwels stag är också lös tag bara :)

Hmm, ja med en tigersåg? Eller tänker du att man lyfter hela toppramen?

Mvh
#34 - 16 maj 2012 06:58
MonkanS skrev:
Kanonbra!

Mer sådant vill vi se från alla er som testat olika varianter och storlekar... :)

Finns inget sådant på nätet vad jag vet.

Thx! :)
#35 - 16 maj 2012 07:41
Hmm, ja med en tigersåg? Eller tänker du att man lyfter hela toppramen?

Mvh

Nej? Mitt juwel kan jag ta bort stagen vid behov utan någon modd. Kan lyfta hela svarta stagen ut deras spår. Gjort i fabrik av juwel.

#36 - 16 maj 2012 07:49
Vilken årgång är det på akvariet?
#37 - 16 maj 2012 15:41
Okej, jag har ändrat mig igen och nu bestämt mig för att beställa glas och göra det ordentligt. Jag har idag ringt runt bland glasmästerierna i Stockholm och priserna har varierat mellan 1000-2000 kronor, ingen har verkat vara villig att använda spillbitar.
Vet någon här på Zoopet en bra glasmästare som ni använt tidigare? Vill gärna komma undan så billigt som möjligt
#38 - 16 maj 2012 15:45
Sälj skiten (sorry alla Juweldiggare) och köp ett beggat Åleds istället, så slipper du bekymren med att bygga ett akvarium från scratch typ.

Annons