Helt sjuka priser på ramper !!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Helt sjuka priser på ramper !!!!!

    Måste bara gnälla lite på omvärlden.

    Håller på att dra ihop min kub på 50x50x50, dvs 125 liter.

    kommer fram till belysningen.

    Skulle helst vilja ha 3X15watt.....(2x15 skulle kanske funka)..men nu vet i katten om jag vill.

    Kollat runt så gott det går, och har nu konstaterat att bara armaturen
    kommer att gå löst på 800-1000 svenska pesos (6-800 för 2x15).

    och då är inte själva rören inräknande

    det är ju helt sjukt egentligen.....tycker jag iaf....

    titt som tätt så ser man erbjuaden på 54 liters kar för 4-500 pesos.
    där ingår rampen och ett rör (kanske inte det bästa men iaf).

    så rent krasst så skulle man kanske vänta på ett feteerbjudande på Djurmagasinet (eller liknande) där man kan köpa ett 54 liters för 400,
    slå till och köpa 3 st för 1200, och få tre st yngelkar på köpet.
    de kan man ju belyse med en lågenegergilampa.....

    *muttrar*


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    Men måste du ha lysrör?
    Menar att det finns stänksäkra lågvolts halogen armaturer eller led som säkert passar ditt kar i måtten på bauhaus och k-rauta, även jula kan ha.
    O de kostar inte skjortan, såg en lågvolts halogen armatur 50cm i längd med två lampor för 129kr, då är dessa lampor på 10w och sitter monterade i en aluminiumkonsoll.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Visst, skulle kunna ha....skulle även kunna ta några bättre lågenergilampor oxå...

      men de planerade invånarna kommer inte alls till sin rätt då.....

      de har såpass mycket blått i sina spröt och på sina kinder, att de ser riktigt
      dassiga ut om man inte har riktigt bra rör, helt uppemot 10000K.....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • BlueJ
        • January 2008
        • 261

        #4
        jo visst är det sjuka men tror jag betalade 270 för min 75 långa amatur i karlskoga på tomas zoolågiska
        The nicest person is nott always the winner

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          funderar allvarligt på att köpa ett 2x18w kit från harald nyborg för 90:- och skita i elsäkerheten.....och att det ser sjukt ut med en ramp som sticker ut 5 cm på var sida
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • BlueJ
            • January 2008
            • 261

            #6
            går det inte köpa en du kan hänga då?
            The nicest person is nott always the winner

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              kan jag.....men det funkar inte där karet ska stå.....finns grejer ovanför.....

              då får jag flytta på karets placering....och gör jag det, så förvinner cirka 60 kilo fruga ut genom dörren.....
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Trollsvans
                • November 2007
                • 1118

                #8
                Ska du ändå till harald nyborg, lägg några hundralappar på en byggstrålkastare med kompaktlysrör (2x18 w), så kan du ha dom i 10000K.
                //Troll

                Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                Kommentar

                • endymion
                  • October 2006
                  • 680

                  #9
                  Man kan ju bygga T5 själv, Ocean akvarium har väligt billiga delar för att bygga själv. Annars har han väldigt billiga T5 ramper också.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Svårt att komma billigare undan än tex Glo T8 lysrörshållare 2x20 watt för knappa 350kr men då får man ju mecka något att sätta fast dom i själv.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Man kan ju bygga T5 själv, Ocean akvarium har väligt billiga delar för att bygga själv. Annars har han väldigt billiga T5 ramper också.

                      1) inte ett dugg billigare än andra.
                      2) bygga själv...JAG ?...med el....nänänänä....har ingen livförsäkring som täcker min klantighet när det gäller EL......
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av heeke
                        Svårt att komma billigare undan än tex Glo T8 lysrörshållare 2x20 watt för knappa 350kr men då får man ju mecka något att sätta fast dom i själv.


                        som sagt var...det blir nog en harald nyborg för 90 pesos
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          1) inte ett dugg billigare än andra.
                          2) bygga själv...JAG ?...med el....nänänänä....har ingen livförsäkring som täcker min klantighet när det gäller EL......
                          Jag har ett bättre förslag som blir riktigt snyggt i en kub, Metallhalogen, finns färdig armatur på jula för 700kr och lampor finns på ebay för under hundringen och det blir ju så mycket snyggare än lysrör, hade du varit lite elkunnig kunde du ju byggt nåt billigt själv men annars kanske du känner nån i dina trakter som kan hjälpa med den delen?

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            nästa tips kolla secondhandbutikerna, har köpt akvarieramp för så lite som 10kr (singel 15w ramp)

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kensa
                              som sagt var...det blir nog en harald nyborg för 90 pesos
                              Jag tänkte lite mer långsiktigt, en armatur för 90 balubas har knappast HF-don vilket GLO-kitet har.
                              Tar inte allt för lång tid att spara in dom extra slantarna på el-räkning, glimtändare och rör som ger upp snabbare.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...