Är min sand giftig? Massdöd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaErika
    • December 2008
    • 56

    Är min sand giftig? Massdöd.

    (Uppdatering - problemet är löst )




    Hej

    Jag har snappat upp att det finns en viss sorts svart sand som är farlig för räkor. Känner någon till det?

    Jag har problem med massdöd i mitt räkakvarium och vet inte vad det beror på, men kanske kan det vara sanden. Den är svart, blank och nästan lite glittrande. Här är en bild på hur den ser ut:
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Någon som har nåt att säga om den sanden?

    Jag startade detta lilla 20-liters för ett par veckor sedan. Gruset var nytt, men vattnet och växterna tog jag från mitt större akvarium. Det var någon mosssa, javaormbunkar och hornsärv. Lite nytt fräscht vatten hällde jag i också. Tre amanoräkor fiskade jag upp från mitt stora akvarium, varav två dog de nästkommande dagarna. Jag gjorde några vattenbyten och den sista räkan har klarat sig. När han fortfarande levde och var pigg efter två veckor trodde jag att vattnet och miljön var ok, så jag köpte 10 st körsbärsräkor. Detta var i förrgår. Imorse plockade jag upp 8 st döda körsbär De som ska vara så tåliga. Jättepigga var de den första dagen, men idag har jag i princip sett dem dö en efter en.

    Jag är en sån där dålig akvarist som inte har några vattentest hemma Trodde det skulle gå bra ändå, men det går åt skogen. Temperaturen ligger i alla fall på ca 22,5 grader, och enligt kommunens hemsida har jag mjukt vatten.
    Kan det vara så enkelt som att det är sanden det är fel på? Eller kanske roten som jag köpte nyligen. Den lät jag ligga i en hink med vatten som jag ofta bytte ca en vecka. Det kanske var för kort tid

    Åh, det känns så tråkigt. Jag skulle ju ha ett vackert litet räkakvarium och nu dör bara alla. Nu gjorde jag ett vattenbyte igen för att se om de två kvarvarande körsbären klarar sig. Amanon Hassan verkar i alla fall tåla läget.
    Senast redigerad av AnnaErika; 16 February 2009, 22:08.
    250 liter sällskap
    20 liter räkor
    70 liter bågfenciklider
  • starcastle
    • June 2008
    • 234

    #2
    Har också haft sån där Rådasand.
    Både posthornssnäckor och räkor dog.
    Neontetrorna o mina guppy bryr sig dock inte men fiskar är väl mindre känsliga.
    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

    Kommentar

    • j@nne
      • September 2008
      • 71

      #3
      Helt klart är det sanden, jag har haft problem med den i mina räkkar med, släng ut den fort som attan!
      There be shrimp!
      www.shrimpzone.com

      Kommentar

      • AnnaErika
        • December 2008
        • 56

        #4
        Är det sant? Det som var så snyggt Ok, då är det bara att börja tömma då.
        Tack för hjälpen!
        250 liter sällskap
        20 liter räkor
        70 liter bågfenciklider

        Kommentar

        • Whistler84
          • November 2007
          • 850

          #5
          Det där är helt klart aluminiumsilikat.
          Främst grävande fiskar (malawi och jordätare) som brukar få problem, de kliar sig tills de dör. Snäckor brukar struka med rätt fort också. Mina körsbärsräkor hade dock inga som helst problem med det.

          Sök på "svart sand", "rådasand" och "aluminiumsilikat" så får du upp massor av trådar på ämnet.

          Kommentar

          • AnnaErika
            • December 2008
            • 56

            #6
            Tack snälla Djävulens sand (som jag väljer att kalla den nu) är borta och jag hoppas verkligen att de tre som är kvar får fortsätta leva. Jättedumt att tio liv gått till spillo pga mitt misstag. Vilket fiasko min nya hobby fick som inledning.
            250 liter sällskap
            20 liter räkor
            70 liter bågfenciklider

            Kommentar

            • AnnaErika
              • December 2008
              • 56

              #7
              Vad tycker ni att jag ska våga köpa för sand nu då? Måste det bli någon hederlig engelsk sjösten, eller kan jag prova någon annan variant så länge jag håller mig borta från den här svarta sorten?
              Det står lite dåligt på sandpåsarna/lösviktstunnorna i djuraffären och personalen vet inte alltid så noga. Jag vill ju verkligen inte köpa något giftigt igen!
              250 liter sällskap
              20 liter räkor
              70 liter bågfenciklider

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                Ursprungligen postat av AnnaErika
                Vad tycker ni att jag ska våga köpa för sand nu då? Måste det bli någon hederlig engelsk sjösten, eller kan jag prova någon annan variant så länge jag håller mig borta från den här svarta sorten?
                Det står lite dåligt på sandpåsarna/lösviktstunnorna i djuraffären och personalen vet inte alltid så noga. Jag vill ju verkligen inte köpa något giftigt igen!
                lätt!
                ta något som ser NATURLIGT ut så bör du klara dig bra.
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • Jenny054
                  • May 2007
                  • 920

                  #9
                  Det finns faktiskt svart sand som INTE är Råda.
                  Just märktet heter Zolux - svart quartz. Tog en bild från företagets hemsida, så ser märket ut. Inte så överdrivet dyrt heller.

                  Jag använder detta grus till mina Red Crystal, Gula räkor, white pearl och till mina Red Cherry & jag har klarat mig från massdöder och allt sånt.

                  Satsa på detta grus.
                  Bifogade filer
                  The fish is jumping.....
                  Bloggen:
                  http://aquastyle.blogspot.com/
                  Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Vill dock understryka att det inte finns någon anledning att undvika all Råda-sand endast den svarta.
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • AnnaErika
                      • December 2008
                      • 56

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jenny054
                      Det finns faktiskt svart sand som INTE är Råda.
                      Just märktet heter Zolux - svart quartz. Tog en bild från företagets hemsida, så ser märket ut. Inte så överdrivet dyrt heller.

                      Jag använder detta grus till mina Red Crystal, Gula räkor, white pearl och till mina Red Cherry & jag har klarat mig från massdöder och allt sånt.

                      Satsa på detta grus.
                      Haha, jag stod och klämde på precis en sådan påse inne på akvarieaffären idag, men jag vågade inte köpa. Men den är helt ok då alltså Annars har min mamma lite vanlig naturlig akvariesand över, men jag har inte bestämt än hur jag ska göra.

                      De två sista körsbären låg döda imorse De hade väl blivit tillräckligt förgiftade så att de inte klarade sig, trots att de fick leva sina sista timmar utan sanden. Amanoräkan Hassan lever fortfarande och är lika pigg som vanligt. Han måste vara en superräka som överlevt denna pers Jag önskar snart kunna köpa lite kompisar till honom, men jag vågar inte riktigt än.
                      250 liter sällskap
                      20 liter räkor
                      70 liter bågfenciklider

                      Kommentar

                      • Jenny054
                        • May 2007
                        • 920

                        #12
                        Den sanden jag visade borde du faktiskt skaffa, har ju funkat klockrent för mig så då borde det funka för dig med. För visst är svart sand otroligt snyggt.
                        The fish is jumping.....
                        Bloggen:
                        http://aquastyle.blogspot.com/
                        Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                        Kommentar

                        • AnnaErika
                          • December 2008
                          • 56

                          #13
                          Det blev inget svart grus ändå, utan en "vanlig" sand från akvarieaffären. Nu hoppas jag kunna lyckas bättre med mitt lilla projekt.
                          Min lilla överlevare amanoräkan bor där nu tillsammans med en artfrände jag fick av en vän, plus en zebrasnigel som jag köpte idag. Egentligen skulle jag inte köpa någon ännu, men jag kunde inte låta bli snigeln. Om det bara funkar nu ska jag köpa in lite fler filurer.

                          Så här ser det ut nu.
                          250 liter sällskap
                          20 liter räkor
                          70 liter bågfenciklider

                          Kommentar

                          • AnnaErika
                            • December 2008
                            • 56

                            #14
                            Vad gör jag för fel?

                            Två amanoräkor har levt fint i flera veckor nu. Växterna frodas och det gör "ohyresnäckorna" också trots att jag i princip inte matar i akvariet. De tycks hitta tillräckligt med näring ändå.

                            I mitt förra inlägg nämnde jag att jag köpt en zebrasnigel. Den dog dagen därpå och det var ju tråkigt, men jag tycker att snäckor rent generellt verkar vara svåra att hålla vid liv så jag tog det inte allför hårt.

                            I förrgår kände jag att det var dags för lite nytt liv i karet, så jag köpte tre st crystal red. De två andra räkorna verkar ju må så bra. Igår plockade jag upp en död crystal och idag de två andra

                            Varför kan bara amanoräkor bo i mitt kar?
                            Jag vet tyvärr inga vattenvärden, men jag byter några liter vatten ett par gånger i veckan, och som sagt trivs växter och ohyresnäckor bra.

                            Det här är inte alls nåt kul längre så snart börjar jag kanske fundera på att bara göda upp växter i det karet.

                            Jag bifogar en bild på hur det ser ut nu. Lite igenvuxet är det, men det borde väl inte orsaka död? Någon som ser nån uppenbar giftig sak eller så?

                            250 liter sällskap
                            20 liter räkor
                            70 liter bågfenciklider

                            Kommentar

                            • PierreS24
                              • January 2009
                              • 80

                              #15
                              Att det är lite igenvuxet är inget problem, felet måste ligga i något annat. Har du kört några vatten tester för att se om något är ovanligt? Och vad har du för temperatur?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...