rödmun får vit bakkropp o dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    rödmun får vit bakkropp o dör

    Ställde en fråga i vatten-kategorin, här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127737 som nu har utvecklats till en sjukdomsfråga (tror jag...). I korthet: köpte 10 nya rödmunstetror och 5 neonregnbågar i lördags (en vecka sedan). Har sedan dess tappat en fisk om dagen (varken mer eller mindre - en om dagen): tre tetror och två regnbågar. Trodde först de inte kunnat acklimatisera sig+inte klarat 20% vattenbyte i tisdags men nu vet jag inte vad jag ska tro...

    Regnbågarna har inte visat några som helst kroppsliga symptom, de har bara slutat käka dag 1, gömt sig, och dött natten till dag 3 eller under dag 3. De har inte ens förlorat färg som döda.

    Tetrorna har gjort likadant, med undantag för två stycken, som visat sådana här kroppsliga symptom: http://i43.tinypic.com/ff7hqs.jpg

    Det kan vara lite svårt att se på bilderna, men fisken har en helt annan färg på bakkroppen. Stjärtfenan och främre halvan inkl huvudet är färggranna och normala, men bakkroppen är helt annorlunda, det går en skarp linje tvärs över fisken. I akvariet såg bakkroppen vit ut (inte genomskinlig utan kritvit), men när jag plockade upp den var den snarare grå och färglös. Nästan som om vävnaden dött. Fjällen är kvar, och kroppen känns helt normal. Fisken på bilden levde och simmade runt lite, men nu är den hädangången. Edit: den första som visade detta symptom fick gå i saltbad+karantän, men dog.

    Vad fasiken kan det vara?

    Edit: 150 liter, 1000 l/tim, rejäl filtermatta, VB 20%/v, pH 6.5-7 oftast (mäskad CO2), kH 6, nitrit alltid 0, EC+PMDD 1/3 dos/v 3 ggr/v.
    Senast redigerad av nils_sverker; 30 January 2009, 20:27.
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    #2
    Nu när jag matade var det en gurami som inte käkade fast maten hamnade framför nosen på den. H-e! Den är död senast söndag morgon, kan jag garantera. Inga andra symptom.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag tycker den ser väldigt mager ut, rödmunnen....
      Såg att du kör med mäsk, ta en paus med detta då det finns risk att de dött av syrebrist och se om det blir bättre samt öka ytcirkulationen för att få ner mer syre i karet.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #4
        Provar väl det, tack. Men mager - ja, kanske det, eller också ser det bara ut så på bilden... men som sagt så har alla fiskar ätit varje dag ända fram till dagen innan de dör - och då är det väl konstigt om de skulle bli magra? Och syrebrist har jag tänkt på, liksom CO2-förgiftning - men alla fiskar beter sig helt som vanligt fram tills de plötsligt slutar äta? Kan det i vilket falla vara läge för vattenbyte (stort eller litet?) - eller absolut inte vb?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Vattenbyte är inte fel.
          Att den ser lite mager ut är troligen för att den gått över gränsen till de sälla jaktmarkerna, och ser de övriga fiskarna fina ut så är det inget att hänga upp sig på.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • nils_sverker
            • June 2007
            • 395

            #6
            30% VB fixat. Guramin är borta alla andra är kvar iaf, alltid något.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Hoppas bara att det fortsätter på den inslagna vägen, annars får man nog söka vidare....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • nils_sverker
                • June 2007
                • 395

                #8
                Verkligen schysst att du ägnar en del av din helg åt mina problem. Zoopet är fantasktiskt

                I går kväll: alla fiskar käkade som tusan, simmade runt precis som vanligt.

                I dag kl 14 - alla fiskar simmade glatt fram till framrutan i samlad trupp när jag tittade till dem. Kl 16: en neonregnbåge död, stel men precis lika färggrann som ett par timmar tidigare.

                Jag kan förstå om flera fiskar dör, t ex om de är sjuka och smittar varandra eller om de stressas av ett plötsligt miljöombyte, eller blir förgiftade av något. Men jag kan inte fatta varför de dör exakt en varje dag under (hittills) en veckas tid. Iom guramin i går så gäller det inte heller bara de nya fiskarna, utan även de jag hade sedan tidigare.

                Vad fasiken ska jag göra. Har bytt ca 30% nu på kvällen igen, och kopplade ur CO2:n i fredags, känns iaf som om jag gör något då, men vad är det som säger att vb inte bara gör saken värre?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det som kan bli värre med VB är om du har ammonium i karet och ett högre pH som du får med VB gör att detta blir giftig ammoniak, om jag förstått det hela rätt.
                  Annars ser jag inget som kan vanligtvis förvärras med VB...

                  Det är lite konstigt det här, rödmunnar är ganska känsliga för lite lägre nivå på syre i vattnet, pga egen erfarenhet då nästan 40 nyköpta rödmunnar dog för mig. Jag körde co2 i karet och det blev för mycket omställning för dem och det var inte kul att se karet sedan.
                  Att guramin dog tror jag bara var en ren tillfällighet, då är det värre med dina andra fiskar. Det är nog inte så mycket att göra just nu, men kanske du skulle testa vattnet i morgon för att se om det är något onormalt värde i karet...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Lilla Damen
                    • February 2008
                    • 2649

                    #10
                    Just Neonregnbågar kan vara tjabbiga utan att det är något större fel i akvariumet, tror jag.
                    Hade tre "friska" honor som trillade av pinn inom ett par timmar i somras... övriga fiskar, inklusive regnbågshanarna lever fortfarande.

                    Kommentar

                    • nils_sverker
                      • June 2007
                      • 395

                      #11
                      Jahapp, ja... Två dagar utan döda fiskar - rekord för denna vecka. Men nu står en gurami på botten och glor mest hela tiden. Ser inte pigg ut, till skillnad från alla andra i karet. Se bild http://i41.tinypic.com/ezlu2x.jpg Är den kanske lite röd på gälarna?

                      Så här ser mina tre senaste veckor ut. Oregelbundenheten i vb beror alltså på att jag provat vb för att "rensa vattnet".
                      12/1: En rödmun mager, håglös, dör. Se http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127026 för bild mm. Nitrit 0, pH 7.5.
                      13/1: 50% vb
                      14/1: heldos PMDD+EC+ny mäsk
                      15/1: pH 6.5
                      20/1: 50% vb, nitrit 0, pH 8 (timern till CO2-pumpen hade slagit av)
                      21/1: heldos PMDD+EC
                      22/1: en corydoras apatisk, alla rödmunnar bleka. 50-75% vb. pH 6.5 före vb.
                      23/1 halvdos PMDD, heldos EC. Alla pigga. CO2-pump urdragen under dagen, pH 6.5-7 när fden varit i gång ett tag.
                      24/1: nyinsatt 10 rödmunnar+5 neonregnbågar.
                      26/1: ny mäsk, pH 7.5
                      27/1: 20% vb. pH 6.5-7, nitrit 0. 2 rödmunnar döda, en dålig med vitnad bakkropp.
                      28/1: En regnbåge+en rödmun död. Alla äter, en regnbåge drar sig undan efteråt.
                      29/1: En regnbåge+en rödmun död. Inga kroppsliga symptom. Alla pigga och äter. Halvdos PMDD+heldos EC.
                      30/1: En rödmun död, med vit bakkropp (se tidigare i denna tråd). Inga kroppsliga symptom. Alla pigga och äter.
                      31/1: 30 % vb. Gurami död. Inga kroppsliga symptom. Alla pigga och äter. Kopplat ur CO2. Justerat utflödet för mer cirkulation.
                      1/2: 30% vb. Regnbåge död, mycke snabbt förlopp (max 2 tim från frisk till död). Inga kroppsliga symptom. Alla pigga och äter.
                      2/2: Alla pigga och äter.
                      3/2: 40-50% vb. Gurami hängig, se tidigare detta inlägg. pH 8 (som kranvattnet, C02 fortfarande urdragen), nitrit 0.
                      Senast redigerad av nils_sverker; 03 February 2009, 19:24.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Den guramin ser inte så rolig ut, och skulle jag haft en sådan i mitt kar så hade den nog simmat för sista gången.
                        Prova att fortsätta på den inslagna vägen med co2:n och det är perfekt att du skriver upp vad som händer samt om du gör några förändringa i karet.
                        Det jag kan säga är att det är skitsvårt att se vad som är felet och peka på detta så här från andra sidan tangentbordet, då man kanske hade sett vad felet är om man sett karet IRL.
                        Har du förresten några rötter i karet?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • nils_sverker
                          • June 2007
                          • 395

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Den guramin ser inte så rolig ut, och skulle jag haft en sådan i mitt kar så hade den nog simmat för sista gången.
                          Mmm, det är nog så illa tror jag. Lyckades jaga igång den i går vid matningen och då stoppade den i sig lite, men spottade ut det mesta.

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det jag kan säga är att det är skitsvårt att se vad som är felet och peka på detta så här från andra sidan tangentbordet, då man kanske hade sett vad felet är om man sett karet IRL.
                          Förstår det, tack ändå för att du försöker

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Har du förresten några rötter i karet?
                          Jo, en stor och en mindre, från butik, de har båda legat i mer än ett år. Inget i karet har legat i mindre än nio månader, undantaget växter.

                          Kommentar

                          • nils_sverker
                            • June 2007
                            • 395

                            #14
                            Så här såg det ut 31/10, förresten... lite omplanterat och uppväxt sedan dess, och rosentetrorna har flyttat, men annars är det likadant. http://i42.tinypic.com/2zh4fif.jpg

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Då är det knappast rötterna som avger något iaf.
                              Det kommer inte bubblor från sanden eller är svarta områden i den?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...