två nya projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Fredagen den 13:e är som vanligt alltså. Nedra otur, hoppas att de andra fiskarna klarar sig. Om du har innerfiltret igång är det nog ingen katastrof att ytterfiltret måste startas om utan bakterier, lägg lite grums från inner- i ytterfiltret så går det säkert bra!

    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      Tråkigt om det nu har pajjat! Det låter som att nånting har fastnat eller gått sönder i/vid impellern. Innan du köper nytt tycker jag du ska öppna och titta om du kan se nått...

      Du frågade mig om innerfilter m.m, men jag rekommenderar ett nytt ytterfilter om det du har är trasigt. Tillsammans med ett innefilter för att hjälpa till med ytcirkulation etc.

      Guldfisken har bra pris på ett Eheim 2224 700l/h , extrapris 1250kr


      Jag skulle göra ett vattenbyte+suga ut det mesta skiten ikväll, då klarar sig akvariet med enbart ett innerfilter ställt så det ger bra ytcirkulation...

      Töm dock inte ut mer än 50% då du inte har filterbakterierna kvar från ytterfiltret.

      Mata sparsamt tills du fått igång ytterfiltret igen, EasyLife/HappyLife FFM skulle vara riktigt bra att tillsätta en dubbeldos efter vattenbytet.

      Hoppas jag fick med nått vettigt för dig att tänka på i mitt röriga svar ;P
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        Snacka om att tiden verkligen kan gå lååångsamt när bara vill hem. Hela vägen hem tänkte jag på min fisksoppa och hade ont i magen.

        Kom hem och det var tänkt i lgh (!!!) och vatten på golvet (???) Hör något i badrummet och ser Sambon i högsta hugg med att rengöra ytterfiltret!

        Han hade kommit hem en dag tidigare och skulle överaska mig och fick höra ngt konstigt ljud från pumpen sett att fiskarna beteede sig konstigt och att vattnet stod stilla. Så han bestämde sig för att rengöra filtret och göra en delvattenbyte! *kääääääääääääääääär!!* så att fiskarna skulle må bättre. Han hade hört att det är bra att byta vatten men inte all vatten i akvarierna pga av alla bra bakterier som finns!

        Sambon berättade att det hade fastnat en massa gojs i röret på insuget. Hur gör man så insuget blir gojssäker?
        Han Satte igång filtret och Swish! så funkade allt igen, efter en liten stund mådde fiskarna bra igen och allt var frid och fröjd.
        Fått för mig att vattnet är mer klarare nu än vad den var tidigare.

        <------mitt fåniga leende jag hade när allt hade sjunkit in i skallen på mig.

        Jennifer tusen tusen tack för ditt sms

        Hagge Tusen tack för länken! Jag ska jag göra nu när filtret funkar? ska jag vänta eller köpa ytterfiltret??


        Fredag den 13.e släng dig i väggen! *hahahaha*
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          Ursprungligen postat av Nubi

          Fredag den 13.e släng dig i väggen! *hahahaha*

          Exakt

          Jag var till o me inne på operation igår ju och doktorn sa det gick lysande och det var fredagen den 13:e och MIF mosade leksand igår oxå trots datumen så det är nog bäst att inte vara vidskeplig
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            Ahaha Tack DRD!
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              hur mår ditt akvarium?? tänker på det med trasigt filter...
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                Jag har suttit och spanat på det (den står i köket) alla verkar prima malarna håller på och mumsar på tabletter och gurkbit och de andra på svarta mygglarver. Slängde ner lite äggskal till snäckorna och de mumsar Jag tror alla mår bra, de beteer sig så ialf.
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  ok...köpte du ett nytt filter eller fick du igång det gamla?
                  Var bara lite försiktig om nu bakteriebalansen har rubbats.
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    Skönt att det ordnade sig och att du har en så underbar sambo
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      ok...köpte du ett nytt filter eller fick du igång det gamla?
                      Var bara lite försiktig om nu bakteriebalansen har rubbats.
                      Ok kanske ska lära mej att skrolla upp lite..

                      Men nu ser jag ju att fiskarna klarade sej bra.
                      ibland händer det att det gojsar igen då ska man vara iskall och inte drbbas av panik. vilket är jävligt svårt.
                      Instämmer med solis en underbar sambo det är vad du har!!

                      Man blir lite paff när dom får för sej att göra rent akvariet, men bra är det också att dom vet hur man gör.
                      Min filur gjorde också så när han var på jobbet och inte jag, filtret till 20 liters hade stannat och han gjorde rent pump, bytte vatten, matade med flingor, och la ner en gurka
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        Ursprungligen postat av Nubi

                        Hagge Tusen tack för länken! Jag ska jag göra nu när filtret funkar? ska jag vänta eller köpa ytterfiltret??

                        Inga problem det vet du, jag förklarade för dig på MSN eller var det i PM om hur du fixar så inte så mycket skit åker in i filtret! Skriv till mig på MSN eller nåt så kan jag förklara igen om du inte kommer ihåg.

                        Jag tycker du ska behålla filtret eftersom det inte är trasigt! När det väl går sönder så vet du vilka filter jag(med flera tex Ansjo) rekommenderar!
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          Ursprungligen postat av Markus1984
                          Inga problem det vet du, jag förklarade för dig på MSN eller var det i PM om hur du fixar så inte så mycket skit åker in i filtret! Skriv till mig på MSN eller nåt så kan jag förklara igen om du inte kommer ihåg.

                          Jag tycker du ska behålla filtret eftersom det inte är trasigt! När det väl går sönder så vet du vilka filter jag(med flera tex Ansjo) rekommenderar!
                          Du får se till att maka din feta röv över mälaren :P och komma på besök kan vi ha en akvarie pysseldag medans R och Anna går ut med hundarna *hihihi*
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            Ursprungligen postat av solis
                            Skönt att det ordnade sig och att du har en så underbar sambo
                            Ja han har sina ljusa stunder *hihi*
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              tog kort och filmade fiskarna igår och på tisdag ska jag försöka vara duktig och skaffa ett konto på youtube så jag kan lägga in filmsnutt
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • solis
                                • July 2008
                                • 5064

                                Ska bli kul att se
                                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...