Vargklos Paludariumprojekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargklo
    • February 2008
    • 41

Vargklos Paludariumprojekt

Denna tråd är avsedd som projekttråd för mitt Paludariumprojekt. Jag startade tidigare en annan tråd om detta, men efter några månaders uppehåll i tankearbetet startar jag en ny tråd i detta projektforum istället.

Projektet går ut på att skapa en kombinerad övervattens- och undervattensmiljö som en lummig "installation" i huset med växter i fokus. Undervattensdelen består av ett akvarium enligt bild, f.n. 350 liter stort enligt ritningen. Akvariet ska ha både växter och fiskar, men fiskdelen är av underordnad betydelse. Det räcker att det "rör sig" i vattnet för min del.

Själva rummet som paludariet ska stå i är ett trapphus, se bilder längst ned.

Bakom akvariet ska det vara en växtvägg hela vägen upp mot taket. Det ska vara en kombinerad växtlighet av både mossor och lite större växter, t.ex. orkidéer. Långsidans växtvägg blir ca 1,3 m2, och kortsidans vägg ca 0,8 m2.

Jag ska ha ett litet vattenfall halvvägs upp för långsidans växtvägg, och sedan en spraybevattning längs ovansidorna av de bägge väggarna så att väggarna hålls fuktiga och växtligheten lummig.

Jag har funderat på olika former av lösningar för att skapa väggarna, t.ex. BTNs stora Spring Rock modul. Jag har dock slutligen kommit överens med den välkände Sune Holm om att han bygger en "custom"-bakgrund till detta paludarium. Jag planerar dock att bygga in en intressant filtermatta med bevattning i bakgrunden, s.k. Epiweb.

Akvariet ska vara av tillräckligt tjockt glas för att slippa mittstag, utan istället ha en ca 10 cm hög kant ovanför vattenytan för enkel åtkomst. Jag är medveten om att den öppna miljön riskerar att skapa en hög luftfuktighet i resten av huset, men det får jag leva med.

Belysningsmässigt vill jag inte ha några lampor eller rör strax ovanför vattenytan av estetiska skäl, så det får bli en samling kraftiga spotlights från taket. Självfallet riskerar det att bli svårt att få sådan belysning att tränga ned till botten av det 50 cm djupa akvariet, så jag tar tacksamt emot tips inom detta område. Kanske går det att gömma några enskilda spotlights i väggen också?

Jag har inte tänkt helt klart om hur jag ska ordna med filter, men jag lutar åt att jag bygger en sump i utrymmet under karet. Det blir lite enklare att komma åt då tror jag. Det kommer ju att behövas två pumpar från sumpen, en pump för att driva vattenfallet, och en för att driva bevattningen av växtväggarna (lite högre tryck).

Utseendemässigt har jag följande exempel som inspiration:
    Exempel 1
    Exempel 2
    Jag har tidigare funderat på en speciell biotop, t.ex. Amazonas, men jag har övergett det. Det är generell lummighet som gäller.

Jag avser att tapetsera hela det omgivande rummet med regnskogstapet för att förstärka "regnskogseffekten". Se exempel.

Kommentarer mottages tacksamt!
    Bifogade filer
    650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Inspirerande projekt! Glöm bara inte att regnskogsväggen bygger en hel del ut från väggen också...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Vargklo
      • February 2008
      • 41

Ursprungligen postat av petnym
      Inspirerande projekt! Glöm bara inte att regnskogsväggen bygger en hel del ut från väggen också...
      Japp, det var faktiskt huvudskälet varför jag inte valde en färdigköpt vägg med BTN Spring Rock eller annat, utan istället ska bygga custom.
      650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Jättekul idé som skall bli intressant att följa.

Det enda som jag är lite sketisk emot är detta

Jag avser att tapetsera hela det omgivande rummet med regnskogstapet för att förstärka "regnskogseffekten". Se exempel.
        Känns som lite väl mycket av det "goda" - det känns som om det balanserar på en knivsegg - på ena sidan superhäftigt, på andra sidan superkitschigt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• wallström
          • March 2009
          • 1092

Vilka fiskar ska du ha?
          Sprutfisk skulle vara coolt
          Emil

Kommentar

• petnym
            • May 2002
            • 5028

Jag håller med Kjell om tapeten... Vidare så skulle jag överväga att ha allt bakom glas, då behöver du inte få problem med luftfuktigheten och dessutom får du möjlighet att husera någon typ av grodor i paludariet.

Här bjuder jag på lite inspirerande surfning:

Titta även på paludarium-länkarna jag postat i grodforumet:
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Vargklo
              • February 2008
              • 41

Ursprungligen postat av petnym
              Jag håller med Kjell om tapeten... Vidare så skulle jag överväga att ha allt bakom glas, då behöver du inte få problem med luftfuktigheten och dessutom får du möjlighet att husera någon typ av grodor i paludariet.

Här bjuder jag på lite inspirerande surfning:

Titta även på paludarium-länkarna jag postat i grodforumet:
              http://www.pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=445
              Tack för snabba tips!

Jag och min fru ska överväga fototapetdelen. Den är dock redan inköpt, så jag kan lika gärna sätta upp den och se hur det blir. I värsta fall vår den väl åka ned igen

Fiskar är inte det primära intresset, så det bestämmer jag först när allt är installerat och växterna är på plats.

Underbara länkar - tack petnym! Du har också en bra hemsida och artikel som jag läst. Jag står dock fast vid idén om att försöka ha en öppen lösning utan inglasning för att komma närmre inpå det hela. Länk nr 1 och nr 3 ovan går ju till paludarier med öppna lösningar, så det ska ju gå. Det gäller kanske att bevattna mindre med spray och lite mer med svaga vattenfall istället. Jag ser heller inte att jag skulle blir intresserad av grodor för detta projekt - det handlar ju i första hand om en regnskogsmiljö som en inredningsinstallation i huset.

Ge mig gärna tips på tekniska lösningar på bevattningen och t.ex. fabrikat på spraytekniken och spotlights.

Kommentar

• Lasse
                • October 2002
                • 1965

Välkommen till den verkliga världen Calle

MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Vargklo
                  • February 2008
                  • 41

Ursprungligen postat av Lasse
                  Välkommen till den verkliga världen Calle

MVH Lasse
                  För mig handlar mitt akvarieintresse, både salt som sött, om att återskapa delar av naturen i min hemmamiljö. Alla delar av naturen, såväl ovan som under vattenytan, är lika verkliga för mig

Tanken är också att min fru ska få leva ut sitt intresse för orkidéer i denna installation också, så det blir ett "gemensamt projekt"

Kommentar

• Vargklo
                    • February 2008
                    • 41

Nu är jag klar med en ritning av karet att lämna till akvarieaffären.

Bottenplattan får tre genomföringar. En genomföring för vatten ned till sumpen, och två genomföringar för vattentransport uppåt - en "lågtryck" till vattenfallet och en "högtryck" till bevattningen av väggen.

För att skydda väggen bakom från fuktskador sätter jag vanligt planglas mot väggen. Optimalt vore kanske att låta bakstyckena i akvariet fortsätta upp längs väggarna utan skarv, men jag tror det blir för dyrt (?) givet att akvariet kanske ska vara 10-12 mm glas och till väggen borde det väl räcka med 6 mm glas (?).

Hör av er om jag tänker fel!
                    Bifogade filer

Kommentar

• flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

Som paludariumfrälst kommer jag bevaka din tråd
                      Fråga 1, hur löser du belysningen? den har jag själv försökt klura ut..
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Vargklo
                        • February 2008
                        • 41

Ursprungligen postat av flygrc
                        Som paludariumfrälst kommer jag bevaka din tråd
                        Fråga 1, hur löser du belysningen? den har jag själv försökt klura ut..
                        Tack för att du länkade till din egen tråd i signaturen - jag har läst din tråd med intresse, och jag har imponerats av den.

Jag själv är rimligt erfaren av saltvattenskar, men helt novis på sötvatten. jag har därför fortfarande ganska många grundläggande funderingar.

1. Belysningen har jag inte alls funderat ut, men jag hoppas att det på något sätt ska gå att arrangera en samling spotlights i taket med varierande våglängd och timerstyrning för att lysa upp allt. Har någon tips?
                        2. Skulle ni rekommendera ett större ytterfilter under karet, eller en mer traditionell filtersump. Jag behöver ju ändå en sump för att pumpa upp vatten till vattenfallet och bevattning av väggarna (för att slippa ha pumpar i karet).
                        3. CO2 har jag inte tänkt ännu, men blir inspirerad av high-tech möjligheterna. Vilket "extra" skulle det ge tillväxten i karet?

Många funderingar...

Kommentar

• flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

Ursprungligen postat av Vargklo
                          Tack för att du länkade till din egen tråd i signaturen - jag har läst din tråd med intresse, och jag har imponerats av den.

Jag själv är rimligt erfaren av saltvattenskar, men helt novis på sötvatten. jag har därför fortfarande ganska många grundläggande funderingar.

1. Belysningen har jag inte alls funderat ut, men jag hoppas att det på något sätt ska gå att arrangera en samling spotlights i taket med varierande våglängd och timerstyrning för att lysa upp allt. Har någon tips?
                          2. Skulle ni rekommendera ett större ytterfilter under karet, eller en mer traditionell filtersump. Jag behöver ju ändå en sump för att pumpa upp vatten till vattenfallet och bevattning av väggarna (för att slippa ha pumpar i karet).
                          3. CO2 har jag inte tänkt ännu, men blir inspirerad av high-tech möjligheterna. Vilket "extra" skulle det ge tillväxten i karet?
                          Många funderingar...

Jag kom så långt i mitt tänk att jag tror mest på att ha en MH lampa som man får komplettera med en förlängande reflektor (efter lampan) för att skicka ljuset ner i vattnet. Tänkte komplettera MH med några lysrör (Aquastar) med reflektor.
                          Vad jag tror är viktigt, är hur ljuskällorna är placerade för jag är av den uppfattningen att de inte ska synas utifrån paludariumet.

Filtert är lite trixigt att gömma för att det blir inte så högt under karet om man inte har väldigt högt i rummet som karet ska stå i.
                          Jag tror mest på en sump som man kan rulla fram.

Det är väl inte osannolikt att CO2n även hjälper orchideerna lite fast de lärda säger att CO2 begränsning bara blir under vattnet.

Tänk på att den knäckta hörnan förvränger rätt så mycket, jag hade funderat på vinkeln och en större knäck om du ska ha det. Fundera på varifrån huvudbetraktningen är.

Tyvärr fixar jag inte själv med mitt paludariumprojekt just nu, lagom till att jag blivit klar med rummet i huset jag skulle ha det i så blev det tomtköp.
                          Just för man inte själv kan just nu är det extra roligt att läsa om någon som håller på med det.
                          Senast redigerad av flygrc; 21 June 2009, 21:44.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Vargklo
                            • February 2008
                            • 41

Jag kom så långt i mitt tänk att jag tror mest på att ha en MH lampa som man får komplettera med en förlängande reflektor (efter lampan) för att skicka ljuset ner i vattnet. Tänkte komplettera MH med några lysrör (Aquastar) med reflektor.
                            Vad jag tror är viktigt, är hur ljuskällorna är placerade för jag är av den uppfattningen att de inte ska synas utifrån paludariumet.
                            Jag håller helt med. jag vill heller inte se något av belysningen utanför paludariet. Jag tänker mig därför någon form av baldakin ned från taket, typ 20 cm eller så.

Tipsa mig gärna om "små" MH-lampor som passar att bygga extra reflektorer på. Jag har idag 2 st 250 W MH till mitt 650 liters saltvattenskar, men det skulle bli ohyggligt överdimensionerat för denna installation. Kanske 2 st. 70W MH?

Filtert är lite trixigt att gömma för att det blir inte så högt under karet om man inte har väldigt högt i rummet som karet ska stå i.
                            Jag tror mest på en sump som man kan rulla fram.
                            Det är faktiskt så jag tänker också - en sump på en platta med hjul under.

Vad krävs som filtermedia i en filtersump? Räcker det med filtervadd eller liknande?

Tänk på att den knäckta hörnan förvränger rätt så mycket, jag hade funderat på vinkeln och en större knäck om du ska ha det. Fundera på varifrån huvudbetraktningen är.
                            Tack för tipset. Mitt 650 liters saltkar har brutna hörn, så jag känner till effekten. Huvudbetraktningen är i vilket fall som helst mestadels snett ovanifrån, dvs i praktiken på orkidéerna och den andra växtligheten på väggarna. Livet under vattenytan är mest tänkt som en "förlängning" av övervattensmiljön, så jag är inte så beroende av att optimera betraktningsvinklar för undervattenslivet för just detta kar.
                            Senast redigerad av Vargklo; 21 June 2009, 22:14.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Ursprungligen postat av Vargklo
                              Jag håller helt med. jag vill heller inte se något av belysningen utanför paludariet. Jag tänker mig därför någon form av baldakin ned från taket, typ 20 cm eller så.

Tipsa mig gärna om "små" MH-lampor som passar att bygga extra reflektorer på. Jag har idag 2 st 250 W MH till mitt 650 liters saltvattenskar, men det skulle bli ohyggligt överdimensionerat för denna installation. Kanske 2 st. 70W MH?
                              .
                              Du har ett rätt högt akvarium 55 cm och jag vill nog påstå att det kommer att bli omöjligt att nå ned med med någorlunda acceptabel belysning i akvariet om den enbart skall sitta i taket. Visst om du krämar på riktigt rejält men det kommer att dra en hiskelig massa ström samtidigt som överdelen kommer att få enormt mycket ljus så att växtligheten där kommer att torka.
                              Om det är möjligt så had jag byggt ut landdelen en bit ut över akvariet och sedan placerat 1/2 lysrör med reflektorer under den. Belysningen hade fortfarande då varit svag men åtminstone tillräcklig för icke ljuskrävande växter.

Vad krävs som filtermedia i en filtersump? Räcker det med filtervadd eller liknande?
                              Filtervadd är tämligen värdelöst som biologiskt filtermaterial, använd filtermatta istället
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 June 2009, 15:23.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...