Hjälp med att bygga T5-armatur!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    Hjälp med att bygga T5-armatur!

    Med nytt 375L på ingång (150x50x50) tänkte jag snitsa till en schysst armatur.

    Jag har beställt en snygg heltäckande lysramp som passar mitt nya akvarie, men den är gjord för två st T8. Jag tog den för att den var billigast, affären hade inte för fyra T5 som jag vill ha.

    Tanken är att jag ska dra ur all elektronik ur rampen och sätta i egna grejer för fyra st 54W T5.

    Hur bör rören ligga?

    Vad behöver jag köpa för grejer?
    Lämpliga butiker?

    Jag har kollat lite på www.tritonakvarium.se
    Vet någon om det finns bra grejer till bättre priser någon annanstans?

    Det här jag kollat ut hittills, fyll gärna på om ni har förslag:

    4st T5 sockel i sköljtätt utförande - snap-in fäste
    2st
    Osram quicktronic 2x54 T5 ballast
    4st FaunaMarin T5 reflektor för 54W
    2st 54W/115cm Philips Aquarelle
    2st 54W/115cm PowerGlo

    Kablage köper jag i någon affär i närheten, antar att det bara är att köpa vanlig isolerad tvåledad koppartråd.

    Vart får man tag på hållare och sådant?

    Hjälp mig komplettera listan!
    Senast redigerad av Whistler84; 18 July 2009, 16:59. Anledning: Blev mer artikel än hjälptråd till slut...
  • Reggae_Ripan
    • March 2009
    • 250

    #2
    Om jag var du och ändå skulle bygga allt själv, så skulle jag köpa ballaster osv hos en elgrossist typ selga ahlsell eller nått för det blir nog bra mkt billigare..
    500 Liter påväg upp igen !

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Aquaterrashop kan rekomenderas som butik om man skall bygga själv, trevliga o billiga...
      Tänk bara på några saker när du bygger...
      -Rören får inte vara för tätt, med måsvinge reflektorer så undviker man detta.
      -Kylning för elektronik o ramp om du bygger in rören eller använder isolerande material som trä.
      - Räkna ihop vad ditt hemmabygge kostar, oftast kan man få kvalitetsramper relativt billigt i jämförelse(typ ATI).

      Leta efter färdiga drosselkitt som inte behöver kabeldragning utan är bara att koppla in i rampen(dom är även skyddade mot stänk).

      //NiXoN

      Kommentar

      • Whistler84
        • November 2007
        • 850

        #4
        Reggae_Ripan: Selga och Ahlsell säljer bara till behöriga elektriker som representerar en firma, inte till privatpersoner.

        NiXoN:
        Jag har ju redan beställt ramp, det skrev jag i mitt första inlägg. Det är en heltäckande T8-ramp jag ska byta elektronik i.

        Ska ta en titt på aquaterrashop (vilken domän, hmm?) och se om de har något kul, tackar för tipset!

        :::EDIT:::
        Aquaterrashop var ju tysk. Med frakt blir det bara en hundring billigare mot att ta ballasterna från Sverige.

        Jag beställde det i listan ovan, samt fyra reflektorer.
        Senast redigerad av Whistler84; 02 July 2009, 11:56.

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Jag förstår vad du är ute efter men jag ville bara pointera att de kan kosta några kronor.
          Annars så har jag gett lite tipps just för hur du bör tänka när du bygger om din ramp, dvs skydda mot fukt o värme annars är de ingen nytta med att ha T5.
          ett alternativ som är färdigt kopplat där du inte har samma problem med elsäkerhet.
          http://www.aquapro2000.de/Lightning/...att::2403.html Hoppas länken fungerar.



          //NiXoN

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Tips: Det är rätt liten skillnad i ljustyrka (max. 10%) mellan ett T5-rör och ett T8-rör. Däremot gör en reflektor en enorm skillnad i ljusstyrka (mellan 50 och 300% beroende av vilken reflektor man väljer)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Whistler84
              • November 2007
              • 850

              #7
              Kjell: Jag beställde den här: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=570
              Finns det någon annan du kan rekommendera?

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #8
                Ursprungligen postat av Whistler84
                Kjell: Jag beställde den här: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=570
                Finns det någon annan du kan rekommendera?
                Du ska ha måsvingereflektorer, det där är en parabolisk reflektor, kolla med Triton om du kan byta mot tex dessa http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=575 det är helt klart värt prisökningen.

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Håller med addo, det är rätt bra drag i paraboliska reflektorer jämfört med dom vanliga.
                  Sen är de bara att se till att dom hålls rena vilket gör en hel del...

                  //NiXoN

                  Kommentar

                  • endymion
                    • October 2006
                    • 680

                    #10
                    Tror du sparar in resan om du åker till Växjö och handlar hos ocean akvarium. www.oceanakvarium.se Men han skickar inte.

                    Kommentar

                    • Whistler84
                      • November 2007
                      • 850

                      #11
                      Tackar för era svar!

                      addo: Butiken sade att måsvingereflektorer bara används när man har rören sittandes väldigt tätt ihop, och att man använder paraboliska annars. Men måsvinge ska alltså ha högre reflektionsförmåga än paraboliska?

                      NiXoN: Du håller med honom, men säger ändå att det är bättre drag i paraboliska? Va? :S

                      endymion: Frakten från Triton var 129kr, knappast något som gör det värt att åka till Växsjö för, framför allt inte när han inte har sakerna listade.

                      Kommentar

                      • endymion
                        • October 2006
                        • 680

                        #12
                        Ursprungligen postat av Whistler84
                        Tackar för era svar!


                        endymion: Frakten från Triton var 129kr, knappast något som gör det värt att åka till Växsjö för, framför allt inte när han inte har sakerna listade.
                        Titta på priserna så ser du att du sparar in resan

                        Kommentar

                        • Whistler84
                          • November 2007
                          • 850

                          #13
                          Om man räknar med kostnaden för bensin så sparar jag ca 200kr på att ta det från Ocean Akvarium. Jag betalar gärna 200kr för tiden jag sparar på att slippa sätta mig i bilen och köra 25 mil.

                          Tack ändå.

                          Kommentar

                          • addo
                            • January 2007
                            • 609

                            #14
                            Det är bättre drag i måsvingereflektorer ja

                            Kommentar

                            • Whistler84
                              • November 2007
                              • 850

                              #15


                              Vilken placering tror ni blir bäst?
                              Alternativ 1 och 2 är med Aquarelle och Powerglo.
                              Alternativ 3 och 4 är med Aquarelle och Powerglo, samt ett dagsljusrör (kom gärna med förslag om vilket).

                              Nedersta röret är längst fram.

                              :::EDIT:::
                              Vafan? Varför funkar inte [img]-taggarna?
                              Senast redigerad av Whistler84; 03 July 2009, 13:28.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...