Policy på Humormania
Som rubrik på "Humormania-avdelningen" står det
"Avdelningen för dråpliga episoder, mindre seriösa inlägg, allmänna lustifikationer, roliga fiskhistorier etc.etc. Endast fantasin är begränsningen."
Detta borde väl vara ganska klart och tydligt för alla och sedan är det väl upp till var och en vad man anser passar in här.
Däremot så finns det ingen anledning att kristisera andra för vad de skriver här, kan man inte leva med att andras fantasi är annorlunda än ens egen, får man väl strunta i att läsa denna avdelning.
Policy på andra avdelningar:
Detta innebär definitivt inte heller att det är förbjudet med humoristiska inlägg i andra avdelningar, snarare tvärtom.
Man måste dock skilja på om man själv har skrivit ursprungsinlägget eller inte
A/ Man skriver ETT EGET inlägg på en annan avdelning.
Även i andra avdelningar kan man man gärna berätta en rolig historia, t.ex. så kanske man har någon rolig historia om sina regnbågsfiskar hemma, självklart kan man då göra ETT EGET inlägg under "Regnbågsfiskar" där man berättar sin roliga historia.
Eftersom det hela då började som ett skämt så kommer det säkert att fortsätta i liknande stil. Detta är då helt OK, eftersom man från början då satte "nivån" och får man då inte något vettigt "svar" får man väl "skylla sig själv".
B/ Man svarar på någon annans inlägg.
Ställer någon en fråga får man självklart svara humoristiskt även om man då bör hålla sig till ämnet.
Vad som däremot inte är lämpligt är om någon t.ex. ställer en fråga om hur man skall sköta regnbågsfiskar, då skall man inte sedan lägga in en rolig regnbågshistoria (om det inte samtidigt ger ett svar, eller fundering i ämnet förstås), eftersom man då leder in frågan åt ett helt annat håll och på så sätt förhindrar att den ursprungliga frågan får ett svar.
Det blir lite som om man skulle ställa en fråga till en expedit i en affär och expediten istället börjar skämta med en annan kund, istället för att svara.
Hoppas att jag har uttryckt mig tillräckligt klart och jag tycker inte att någon skall ta åt sig av att jag tog upp detta ämne tidigare, hade detta varit ett stort problem (eller ens ett problem) hade vi agerat tidigare.
Tvärtom så gav det ju faktiskt just upphov till denna avdelning, vilket jag tycker var en jättebra idé.
Akvaristiska hälsningar
Kjell