Har funderat på detta ett tag men blev totalfrälst i saltvattens kar efter Zoopet-väst mötet hos Lasse. Detaljerna i ett saltvattenskar och den otroliga mängd levande organismer är verkligen fachinerande!
Planen är att göra ett seriöst bygge men att börja på en lagom nivå med möjligheter att uppgradera vid behov. Här kommer jag högst troligen behöva hjälp och tips
Kommer även satsa på att få ner kostnaderna till en rimlig nivå genom att bygga det mesta själv.
Tänker köra på sump under karet, kanske även ett litet karantänakvarium/extrakar jämnte sumpen som man både kan ansluta till sumpen men även köra avskiljt när man kör det som karantänkar.
Automatisk påfyllnad av avdunstat Osmosvatten skall jag även bygga på något snyggt sätt, kanske en 25L dunk med cirkulationspump i kopplad till en nivåavkännare i sumpen.
Har köpt mig ett 220L kar ifrån ZooKällaren i Vänersborg med måtten 80x50x55.
Var ute efter ett kar med lite mer kubformad karaktär än de avlånga karen
Köpte även 2xBTN Slimline VIT KALKSTEN 50x55.
Tror dessa kan passa väldigt bra in i ett saltvattenskar, slimline tar dessutom nästintill ingen plats.
Sunsun HQB-2500 pump jag funderar på att ha i sumpen som returpump.
En chansning, vet att det är en kinapump men har folk erfarenheter av den?
Själva bygget och planeringen av karet är halva nöjet om inte mer. Här är en första snabbskiss av mina tankar kring utseendet på karet:
Ställ frågor så får jag läsa på för att kunna svara på dem
Planen är att göra ett seriöst bygge men att börja på en lagom nivå med möjligheter att uppgradera vid behov. Här kommer jag högst troligen behöva hjälp och tips
Kommer även satsa på att få ner kostnaderna till en rimlig nivå genom att bygga det mesta själv.
Tänker köra på sump under karet, kanske även ett litet karantänakvarium/extrakar jämnte sumpen som man både kan ansluta till sumpen men även köra avskiljt när man kör det som karantänkar.
Automatisk påfyllnad av avdunstat Osmosvatten skall jag även bygga på något snyggt sätt, kanske en 25L dunk med cirkulationspump i kopplad till en nivåavkännare i sumpen.
Har köpt mig ett 220L kar ifrån ZooKällaren i Vänersborg med måtten 80x50x55.
Var ute efter ett kar med lite mer kubformad karaktär än de avlånga karen
Köpte även 2xBTN Slimline VIT KALKSTEN 50x55.
Tror dessa kan passa väldigt bra in i ett saltvattenskar, slimline tar dessutom nästintill ingen plats.
Sunsun HQB-2500 pump jag funderar på att ha i sumpen som returpump.
En chansning, vet att det är en kinapump men har folk erfarenheter av den?
Själva bygget och planeringen av karet är halva nöjet om inte mer. Här är en första snabbskiss av mina tankar kring utseendet på karet:
Ställ frågor så får jag läsa på för att kunna svara på dem
Kommentar