Kampfisk odlings projekt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Kampfisk odlings projekt!

    Nu har jag råkat komma igång med ett nytt odlingsprojekt igen

    Jag hade så mycket räkor i mitt räkkar så jag skaffade ett par kampfiskar som jag tänkte skulle äta upp lite räkor för mig så att där inte blir överbefolkat

    Och om det vill sig väl så kanske dom skaffar yngel med, villket jag hoppas på, har aldrig testat att odla på kampfiskar och tycker att det kunnde vara kul att prova.

    Detta karet är det jag brytt mig minst om att fixa och få direkt fint i för jag hade tanken på att lägga ner detta karet när mina räkor var sålda.

    Men så länge jag har räkor kvar så kan jag ju ändå ha ett projekt där i

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1110430.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,8 KB
ID: 2180115Här är karet ialla fall 98 liter
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1110186.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,9 KB
ID: 2180116Här är paret(funderar på att köpa den andra honan som var rosa imorgon om den är kvar)

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1110420.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,7 KB
ID: 2180117Hanen började på ett skumbo igår och idag har han jobbat lite mer.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    snacka om snabb projekt!! *skratt* Tycker du ska ha en till hona Du har rätt så mycket plats i ett 89l och som på bilden massa gömställen med
    Fan vad skoj!!!
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Ursprungligen postat av Nubi
      snacka om snabb projekt!! *skratt* Tycker du ska ha en till hona Du har rätt så mycket plats i ett 89l och som på bilden massa gömställen med
      Fan vad skoj!!!
      Ja en hona till vill jag ha, hoppas bara att den rosa finns kvar imorgon

      Det är t.o.m 98 liter och javamossan täcker halva karet som dom kan simma in i, ibland ser jag inte ens dom även fast dom lyser upp så mycket
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Ja lyser gör de verkligen
        Jag tror inte det blir några som helst problem med att ha två honor och en hane i det karet
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • vetten
          • May 2006
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av solis
          Ja en hona till vill jag ha, hoppas bara att den rosa finns kvar imorgon

          Det är t.o.m 98 liter och javamossan täcker halva karet som dom kan simma in i, ibland ser jag inte ens dom även fast dom lyser upp så mycket
          Hej!Pulade lite med kampfiskar för ca 25 år sen tycker du skall ha flera honor , det är stor risk att om honan inte är lekvillig så biter han ihjäl dom så det är bra om han har flera att jaga.Sen när dom lekt tar ju hannen över och det kan vara smart att plocka ur honorna.Ynglen är väldigt små så tänk till va du skall mata dom med.På min tid va det havremust eller infusorier men tekniken har ju gått framåt he he lycka till!!

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Ursprungligen postat av vetten
            Hej!Pulade lite med kampfiskar för ca 25 år sen tycker du skall ha flera honor , det är stor risk att om honan inte är lekvillig så biter han ihjäl dom så det är bra om han har flera att jaga.Sen när dom lekt tar ju hannen över och det kan vara smart att plocka ur honorna.Ynglen är väldigt små så tänk till va du skall mata dom med.På min tid va det havremust eller infusorier men tekniken har ju gått framåt he he lycka till!!
            Jag har tänkt ha fler honor hoppas där är några rosa så att jag kan ha 3 sammanlagt, annars har jag några honor i 600 literskaret som jag kan flytta över, men blev bara så frälst i denna färg glada honan
            jag är tacksam för råd med tanke på att det är min första kampfiskodling(eller inte det beror ju på kampfisken) håller på att höja tempen lite nu för jag har inte haft doppvärmare i detta karet innan för att räkorna trivs i lägre temp, läste något om att det måste vara 28 grader vid odling.

            Angående mat så har en vännina någon mat till väldigt små yngel så jag skulle få lite av henne (kommer inte ihåg vad det heter)Kanske det funkar med ägg som jag hade till danioynglen, räkorna lär ju bli glada men jag vet inte hur vattenkvaliten blir eftersom det inte är lika lätt att bottensuga ett inrett kar med grus som med ett kar med bara glasbotten.

            tack och jag hoppas på en odling annars är det ju bara fruktansvärt vackert att se dessa ståtliga fiskar som lyser upp karet
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • travianplayer
              • October 2009
              • 1201

              #7
              jag gjorde detta för ett tag sedan det slutade med en död hona och en till du måste ha honorna i andra kar!!!
              Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #8
                Jag tycker att du ska prova dig fram för att se hur många honom som är poppis. Somliga hanar är ju mer "gentlemän" än andra även bland kampfiskarna. Min Jöns var en dröm (allt är relativt) mot sina flickor även under bobygge och lek.
                Så man ska inte måla fan på väggen helt enkelt. ^^

                De ser verkligen underbara ut bland all den där grönskan, för övrigt. Lycka till!
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • SuperAquaMan
                  • August 2009
                  • 245

                  #9
                  Min tjej har lite kampfiskodling nu. Vi körde med 2 honor till han fast i odlingskaret fick han bara vara med en.

                  Är det meningen att du skall odla i det stora karet? Han kommer nog få problem att simma ner och hämta upp äggen när dom trillar ner. Bäst är ju att ha ett litet kar med 15 cm vatten i och ingen sand.

                  Glöm inte att skaffa en flaska infusoriedroppar. Och sen kanske en mix med artemia ägg som du kan kläcka. Våra växte så det knakade på det.

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Tack för alla tips och råd, det är meningen att dom ska vara i detta karet på 98 liter, och att han får göra som han vill blir det inget av det så blir jag inte ledsen men blir det något är det en bonus.

                    Artemia nauplier har jag och skulle få något av en vän som är för pyttesmå yngel, när började ni mata dom första gången.

                    Denna mannen är inte direkt en gentleman som min förra kampfiskhane var för den var en riktig gentleman och man såg hur försiktig han var med honorna(r.i.p saknar den kampisen)

                    Förövrigt så var jag i djuraffären idag och införskaffade 3 rosa honor till så nu har han 4 att uppvakta, gissa om han började bygga upp sitt skumbo snabbt igen.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: P1110616.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,3 KB
ID: 2116038

                    Klicka på bilden för större version

Namn: P1110599.jpg
Visningar: 1
Storlek: 177,3 KB
ID: 2116039
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Glömde skriva att jag ska se hur det går med att ha kvar honorna efter eventuell lek, här är ju javamossa i halva karet som dom kan simma in i och gömma sig, annars får dom komma till dom andra kampfiskarna i det stora karet istället.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Inte förtjust i kampfiskar men dessa färger var verkligen snygga!!
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nubi
                          Inte förtjust i kampfiskar men dessa färger var verkligen snygga!!
                          Mm tyckte det med, kunnde inte sluta tänka på att hoppas dom är kvar hoppas dom är kvar hoppas dom är kvar, villken suck jag drog när jag såg att dom andra var kvardom tre honorna från idag då.
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Ursprungligen postat av solis
                            Mm tyckte det med, kunnde inte sluta tänka på att hoppas dom är kvar hoppas dom är kvar hoppas dom är kvar, villken suck jag drog när jag såg att dom andra var kvardom tre honorna från idag då.
                            Ibland får man ha tur *ler*
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Mrs Peel
                              • October 2009
                              • 115

                              #15
                              Kul du är i odlarfarten hela tiden, massa roliga trådar att läsa De rosa honorna var ju ursöta! Funderat på om det fungerar lättare med kampfiskhonor i ett sällskapskar med andra fiskar, vet du något om det? Alltså jämfört med att ha en hane - känns ju lite som lotteri där om det är kompatibelt eller ej. Tycker kampisar är så fina, en del honor är ju som sagt lika fina som hanarna bara att de har lite mindre fenor... Synd man bara har ett kar ist för flera! Bara en liten dröm...
                              240 l blubb blubb

                              Kommentar

                              Arbetssätt...