Well, det är väl dags för mig att starta min egen tråd. Mitt lilla akvarieprojekt började visserligen i september, om jag inte minns fel, men då det började med krångel har det dragit ut på tiden. En bidragande faktor är ju iofs också att jag studerar, och CSN-lånet blir man fet av (Försök hålla vikten när du bara har råd med falukorv och snabbmakaroner! ) men inte mycket rikare för det. Jag har haft akvarium för läääänge sedan, men jag visste inte mycket då om akvarier. Nu har läst på ämnet en hel del, mest här på Zoopet, men jag är fortfarande en nybörjare.
Jag bestämde mig i alla fall rätt tidigt att jag skulle lägga lite krut på detta projekt för en gångs skull, och inte hafsa ihop ett kar som jag tröttnar på efter ett halvår. För någon månad sedan så insåg jag att det jag är ute efter kommer att lika ett SA rätt mycket, vilket gjorde att jag ångrade mig i ett av mina fiskval (Istället för Guramis ska det bli några ciklider, troligen nån Apistogramma). Det kommer inte bli något hardcore-SA-akvarium, men med en rejäl flört åt det hållet iaf.
Hittills har jag lyckats skrapa ihop detta:
Juwel 160 Rekord (Beg., med något vajsing i belysningen) http://www.juwel-aquarium.de/en/rekord.htm?cat=18
AquaTerra Amazon 100x50
5L Biobollar (som ser ut som "revolverhuset" av lakrits man får i "Gott&Blandat"-påsen! )
2 st svarta filtermattor á 50x50x5, 10ppi
Aquarium System New Jet 600 (Tack Åheim! )
Div. startmedel, foder, dekorbåt, bok och annat gojs jag köpt från Tradera.
nästan 5 kg svarta, polerade dekorstenar, 2-5 cm (Lagerhaus, av alla ställen!)
En STOR svart flintasten på lite mer en 7 kilo. Snygg som %&¤#"!!!
2 rötter samt 40 kilo svart grus (1-3mm) är beställ, hoppas de kommer nu i vecka 1.
2 frigolitskivor, 1 cm tjocka.
Planerad Line-up:
1+1 Ancistrus Gold (Hona+Hane)
10+ Stim av någon tetra. Ev. två olika stim.
3 par Apistogramma eller liknande. Jag har gärna två olika sorters ciklider, så länge de inte spöar upp varandra för mycket.
Kanske även:
Siamesisk Algätare?
Någon bra snäcka?
Räkor? (Beror på hur ph:t blir)
Växter:
Växterna är inte klara än, men jag siktar på enkla växter först och främst.
Taxiphyllum sp "Flame"
Anubias var. nana
Windelöv
Vallisneria spiralis (Eller vad den nu heter)
Jag bestämde mig i alla fall rätt tidigt att jag skulle lägga lite krut på detta projekt för en gångs skull, och inte hafsa ihop ett kar som jag tröttnar på efter ett halvår. För någon månad sedan så insåg jag att det jag är ute efter kommer att lika ett SA rätt mycket, vilket gjorde att jag ångrade mig i ett av mina fiskval (Istället för Guramis ska det bli några ciklider, troligen nån Apistogramma). Det kommer inte bli något hardcore-SA-akvarium, men med en rejäl flört åt det hållet iaf.
Hittills har jag lyckats skrapa ihop detta:
Juwel 160 Rekord (Beg., med något vajsing i belysningen) http://www.juwel-aquarium.de/en/rekord.htm?cat=18
AquaTerra Amazon 100x50
5L Biobollar (som ser ut som "revolverhuset" av lakrits man får i "Gott&Blandat"-påsen! )
2 st svarta filtermattor á 50x50x5, 10ppi
Aquarium System New Jet 600 (Tack Åheim! )
Div. startmedel, foder, dekorbåt, bok och annat gojs jag köpt från Tradera.
nästan 5 kg svarta, polerade dekorstenar, 2-5 cm (Lagerhaus, av alla ställen!)
En STOR svart flintasten på lite mer en 7 kilo. Snygg som %&¤#"!!!
2 rötter samt 40 kilo svart grus (1-3mm) är beställ, hoppas de kommer nu i vecka 1.
2 frigolitskivor, 1 cm tjocka.
Planerad Line-up:
1+1 Ancistrus Gold (Hona+Hane)
10+ Stim av någon tetra. Ev. två olika stim.
3 par Apistogramma eller liknande. Jag har gärna två olika sorters ciklider, så länge de inte spöar upp varandra för mycket.
Kanske även:
Siamesisk Algätare?
Någon bra snäcka?
Räkor? (Beror på hur ph:t blir)
Växter:
Växterna är inte klara än, men jag siktar på enkla växter först och främst.
Taxiphyllum sp "Flame"
Anubias var. nana
Windelöv
Vallisneria spiralis (Eller vad den nu heter)
Kommentar