Har haft akvarium i runt 20år med mest malawi, oskar ett tag och på slutet en blandning av dvärgciklider och scalarer....
Men nu när vi byggt nytt hus så såg vårt gamla akvarium väldigt slitet ut + att det krävdes ett hörnakvarium om det skulle gå att klämma in i vardagsrummet
Å när vi skaffat oss ett nytt trigon 350 så tänkte man att lägger jag så mycket pengar på ett akvarium så varför snåla med bakgrund m.m? Så nu drygt 4veckor efter köp och montering av slimline basalt/gneis har jag släppt i 4st red melon så länge. Letar efter fina mönstrade piggeon blood eller helt gula nu så de blir lite fler... Har även ca 30st kardinaler, 5st siamensis, 6st ancistrus, 3st pansarmalar( som jag glömt namnet på) och några botier.
Vattnet här verkar passa discus perfekt då vi har ett avhärdningsfilter! Det är väldigt mjukt och rötterna fick ned surheten något...
Än så länge efter några dagar är de väldigt pigga å äter ur fingrarna
Länkar till några bilder:
Kom gärna med förslag/synpunkter! Har läst mycket på forum om att ha discus men åsikter om hur de ska ha det är mååååånga
Detta har jag i akvaiumet just nu.
UPPDATERAT 2012-09-11
Fiskar:
2st Symphysodon sp.Pigeon blood blue (hanar)
4st Symphysodon sp. "red" Discus red melon (2 par)
7st Corydoras trilineatus Trebands pansarmal
4st Ancistrus sp.
10st Paracheirodon axelrodi Kardinaltetra
1st Cromobotia macracanthus Praktbotia
3st Crossocheilus oblongus Siameser
Växter:
Nymphaea lotus "red"
Anubias barteri var. nana
Echinodorus harbii Svärdplanta
Cryptocoryne Usteriana
Crinum calamistratum
Vallisneria americana
Cryptocoryne wendtii
Men nu när vi byggt nytt hus så såg vårt gamla akvarium väldigt slitet ut + att det krävdes ett hörnakvarium om det skulle gå att klämma in i vardagsrummet
Å när vi skaffat oss ett nytt trigon 350 så tänkte man att lägger jag så mycket pengar på ett akvarium så varför snåla med bakgrund m.m? Så nu drygt 4veckor efter köp och montering av slimline basalt/gneis har jag släppt i 4st red melon så länge. Letar efter fina mönstrade piggeon blood eller helt gula nu så de blir lite fler... Har även ca 30st kardinaler, 5st siamensis, 6st ancistrus, 3st pansarmalar( som jag glömt namnet på) och några botier.
Vattnet här verkar passa discus perfekt då vi har ett avhärdningsfilter! Det är väldigt mjukt och rötterna fick ned surheten något...
Än så länge efter några dagar är de väldigt pigga å äter ur fingrarna
Länkar till några bilder:
Kom gärna med förslag/synpunkter! Har läst mycket på forum om att ha discus men åsikter om hur de ska ha det är mååååånga
Detta har jag i akvaiumet just nu.
UPPDATERAT 2012-09-11
Fiskar:
2st Symphysodon sp.Pigeon blood blue (hanar)
4st Symphysodon sp. "red" Discus red melon (2 par)
7st Corydoras trilineatus Trebands pansarmal
4st Ancistrus sp.
10st Paracheirodon axelrodi Kardinaltetra
1st Cromobotia macracanthus Praktbotia
3st Crossocheilus oblongus Siameser
Växter:
Nymphaea lotus "red"
Anubias barteri var. nana
Echinodorus harbii Svärdplanta
Cryptocoryne Usteriana
Crinum calamistratum
Vallisneria americana