Bygga om Juwelfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Bygga om Juwelfilter

    Jag funderar på att utnyttja Juwels inbyggda filter bättre. Det har ju 6 liters filterutrymme som idag är fyllt med olika skumgummimedia. Till att börja med tänkte jag silikona fast en täckskiva av ett PVC-lock över det övre hålet i pumpkolonnen så att allt vatten sugs från det nedre hålet.

    Tittar man på Ehgeims ytterfilter har de ju 3 olika medier utöver skumgummikuddarna. EfiMech, EfiMech Pro, Substrat och allt vad de heter.

    Min fråga till forumet är vilka filtermedia är lämpliga att ha i? Har de olika karakteristik?

    Tacksam för råd.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Dampa
    • August 2010
    • 53

    #2
    Jag kör med grovporig filtermatta i mitt filter (10 ppi) och bara filtervadd längst upp. Jag tror det är fullt tillräckligt.
    Det skulle vara intressant att höra om det blir nån förbättring på ditt filter efter moddningen.
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=683

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13197

      #3
      Ursprungligen postat av Kapten Zoom
      Jag funderar på att utnyttja Juwels inbyggda filter bättre. Det har ju 6 liters filterutrymme som idag är fyllt med olika skumgummimedia. Till att börja med tänkte jag silikona fast en täckskiva av ett PVC-lock över det övre hålet i pumpkolonnen så att allt vatten sugs från det nedre hålet.

      Tittar man på Ehgeims ytterfilter har de ju 3 olika medier utöver skumgummikuddarna. EfiMech, EfiMech Pro, Substrat och allt vad de heter.

      Min fråga till forumet är vilka filtermedia är lämpliga att ha i? Har de olika karakteristik?

      Tacksam för råd.
      Hade du tänkt ta bort skiljeväggen och fylla hela kolonnen med filtermedia och låta vattnet gå från botten och upp genom mediet? När det gäller filtermaterial så vill tillverkarna tjäna pengar och hittar då på massa "bra" och dyra filtermaterial som vi ska använda för att filtret ska fungera "optimalt"! Den bästa filteruppsättningen tycker jag är att endast använda den grova mattan och ev. biobollar eller makaroner direkt innanför insuget för att fördela vattnet jämt över filtermaterialet! Vill man sen ändra vattenvärden så finns ju andra "filtermaterial" som tex. torv som man kan lägga i en strumpa och lägga ovanpå filtermattan!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Tack för input. Jag kunde inte bestämma mig så jag gjorde följande som ett mellansteg:

        Köpte en extra Ciraxkorg, har nu två korgar. Det är poräsa stenar, liknande Eheims porösa Pro-kulor. Sen ändrade jag så att jag inte längre har filtervadd överst, utan ett grovt blått först, därefter filtervadd.

        Den gröna Nitritkudden är jag litet skeptisk till, men den lät jag sitta kvar.

        Nu ser det ut som följer:

        Övre kasett:
        Grov blå skumgummi
        filtervadd
        Grön nitritkudde
        Ciraxkorg
        Ciraxkorg

        (utsläpp 1 till pump)

        Nedre kasett:
        Grov blå skumgummi
        Fin blå skumgummi
        Fin blå skumgummi

        (utsläpp 2 till pump)

        Totalt ca 1 liter porösa kulor alltså. Men det bör nog gå att få i uppåt 4 liter kulor/makaroner.

        Återkommer om någon vecka med feedback. Vad gäller pumpen så sitter den på mellanväggen, så väggen bör nog sitta kvar om man inte kan hitta annan lösning på det.

        Men kan jag bara bestämma mig hur de olika medierna ska sitta, så ska jag fylla kolumnen med kulor eller makaroner i strumpor istället.
        Mvh
        Senast redigerad av Kapten Zoom; 20 May 2011, 15:44.
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Sä här har jag fått till det nu. Pluggat övre hål och har ett grovt till fint angrepssätt. Längst ned ligger 5 ggr filtervadd. Återkommer med feed back inom kort. Trycket är det inget fel på i alla fall. Som tidigare, möjligen något svagare:

          Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel filtermedia_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,3 KB
ID: 2134455
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #6
            Ok, har kört i snart 2 veckor enligt föregående bild och fortfarande är pumptrycket identiskt med när jag startade. Jag gjorde en check efter en vecka på filtervadden längst ned. Såg ut som när jag stoppade dit den dvs helt vit. Har fått för mig att filtreringen blivit bättre, för det klarnar snabbare efter matning än tidigare. Egentligen inte så konstig i och med att man använder alla 6 liter filtermedia istället för att evakuera ut vattnet efter halva filtervolymen som i original.

            Så detta verkar vara modellen. Jag får återkomma efter någon månad med uppdatering.

            Med originalkonfiguration fick jag byta filtervadd 2 gånger per vecka, vilket inte kändes rimligt att hålla på med i längden. Tittar man på eheims ytterfilter så sitter ju filtervadden sist i kedjan. Varför Juwel valt att ha den först och dessutom släppa ut vattnet efter halva filtermediakolonnen framstår som ett mysterium. Tyskarna brukar ju stå för spitzen klasse. Kanske inte just i detta fall...

            För er som är sugna på att prova detta så använde jag en dokumentmapp i plast för pluggningen av övre hålet. Måttade i sidled och drog med linjal och mattkniv för att få rakt snitt. Sen får man ta ut ovantill för skvallerhålet från pumphuset och genomsläppet vid doppvärmaren. Dels sög plasten fast mot pumpväggen, dessutom klämmer filtermedierna fast det så att den sitter. Så det gula strecket ovan går egentligen från 1/3 nedtill upp till övre kanten.
            Senast redigerad av Kapten Zoom; 21 July 2011, 14:29.
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            Arbetssätt...