Tror det är dags att starta en tråd här
Kan börja med lite snabb historieberättelse:
Både jag och sambon har haft akvarier när vi var små, hennes var var (är) lite av en akvarienörd kan man säga.. Så förra hösten skaffade vi ett 60l-akvarium med lite svärdbärare och otocinclus.
Några svärdbärare blir ju lätt många svärdbärare och genom lite tur så fick vi ett till 60l-kar så även nytillskotten hade nånstans att bo.
Sen skulle en bekant till henne flytta och då blev ett 100l-kar ledigt..
Nånstans här så kändes det som att saker höll på att spåra ut
Nå, vi körde på med 60+100 ett tag och sen dök ett 120l upp på blocket i prisklassen löjligt billigt. Och dessutom 2km från var vi bor. Snabbt förvandlades ena 60l-karet till yngeluppfödningskar och övriga fiskar, som fått lite tillskott, bodde kvar i de andra.
Och sen hade jag väl lite att göra på jobbet en dag, upptäckte ett billigt 250l-kar på blocket och föreslog för sambon att vi skulle starta upp ett lite större kar med ciklider.
Det ena ledde till det andra och nu sitter jag och skriver en projekttråd. Kan lägga upp poster om de övriga karen sen senare.
Såhär såg det ut när vi skaffade det:
Detaljbild på filterkammare:
Mera ovanifrån:
Inte i dåligt skick men bakgrunden var "lite" tråkig. Och med svärfar som gillar att bygga bakgrunder så...
Måtta lite
"Denhär passar nog här..."
Ungefär sådär blir det
Torkning, tur att båda gillar att läsa..
Just nu väntar bakgrunden på att färg och lack.
Fiskar då? Jo, vi tänkt oss sånadär som simmar
Laetacara dorsigera - först och främst
Blodtetra - 10-15st
Corydoras - oklart exakt hurudana ännu
Otocinclus - nån ska ju käka alger
En till mal? - diskuteras från och till
En himla massa växter är också inplanerat. Och vi kommer att köra sandbotten.
Tur nog så är det inte någon stress med detta. Och som det ser ut nu är vi nog minst 2-3 veckor från att kunna lägga i fisk.
Kan börja med lite snabb historieberättelse:
Både jag och sambon har haft akvarier när vi var små, hennes var var (är) lite av en akvarienörd kan man säga.. Så förra hösten skaffade vi ett 60l-akvarium med lite svärdbärare och otocinclus.
Några svärdbärare blir ju lätt många svärdbärare och genom lite tur så fick vi ett till 60l-kar så även nytillskotten hade nånstans att bo.
Sen skulle en bekant till henne flytta och då blev ett 100l-kar ledigt..
Nånstans här så kändes det som att saker höll på att spåra ut
Nå, vi körde på med 60+100 ett tag och sen dök ett 120l upp på blocket i prisklassen löjligt billigt. Och dessutom 2km från var vi bor. Snabbt förvandlades ena 60l-karet till yngeluppfödningskar och övriga fiskar, som fått lite tillskott, bodde kvar i de andra.
Och sen hade jag väl lite att göra på jobbet en dag, upptäckte ett billigt 250l-kar på blocket och föreslog för sambon att vi skulle starta upp ett lite större kar med ciklider.
Det ena ledde till det andra och nu sitter jag och skriver en projekttråd. Kan lägga upp poster om de övriga karen sen senare.
Såhär såg det ut när vi skaffade det:
Detaljbild på filterkammare:
Mera ovanifrån:
Inte i dåligt skick men bakgrunden var "lite" tråkig. Och med svärfar som gillar att bygga bakgrunder så...
Måtta lite
"Denhär passar nog här..."
Ungefär sådär blir det
Torkning, tur att båda gillar att läsa..
Just nu väntar bakgrunden på att färg och lack.
Fiskar då? Jo, vi tänkt oss sånadär som simmar
Laetacara dorsigera - först och främst
Blodtetra - 10-15st
Corydoras - oklart exakt hurudana ännu
Otocinclus - nån ska ju käka alger
En till mal? - diskuteras från och till
En himla massa växter är också inplanerat. Och vi kommer att köra sandbotten.
Tur nog så är det inte någon stress med detta. Och som det ser ut nu är vi nog minst 2-3 veckor från att kunna lägga i fisk.
Kommentar