Jag tror att den ena av mina två slöjisar har fått en fripassagerare. Det ser ut att vara lernea (ankarmask) av vad jag läst. Se nedan. Den som sitter på honom är bara en och sitter precis vid basen av stjärtfenan. Den ser ut som på bilden.. men är då bara en enda som jag ser. Är det då bara att plocka upp firren och dra loss den? Sedan då? Lite salt i vattnet eller..?? Kan det bli så på flera firrar? Vad händer om man inte får bort HELA parasiten? Växer den ut igen typ som binnikemask? Inflammationsrisk?
Många frågor. Men jag har aldrig stött på det här tidigare.
Lernaea
Symptom: Lernaea är en parasit som kan ses med blotta ögat. Det tränger in i fiskens kropp och delar av den sticker ut som ett grovt "hårstrå".
Åtgärd: Plocka upp fisken ur akvariet och parasiten plockas bort med en pincett. Svårt att medicinera bort.
Många frågor. Men jag har aldrig stött på det här tidigare.
Lernaea
Symptom: Lernaea är en parasit som kan ses med blotta ögat. Det tränger in i fiskens kropp och delar av den sticker ut som ett grovt "hårstrå".
Åtgärd: Plocka upp fisken ur akvariet och parasiten plockas bort med en pincett. Svårt att medicinera bort.
Kommentar