Hjälp med vattenvärden/gödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M.W
    • November 2002
    • 393

    Hjälp med vattenvärden/gödning

    Hej. Fick mina NO3, PO4 och FE test idag, så då mätte jag....och Fe är 0, NO3 är 0 och PO4 är 0,25 ppm. Karet är på 310 l minus ca 60 liter inredning och ganska mycket växter (säger inte så mycket ). Jäst Co2. Jag bytte 50% av vattnet i förrgår och ska byta 50% idag igen pga Cyanoalger. Vid vattenbytena tillsätter jag 10 ml TMG. Har inte så mycket fisk, 9 vuxna Kejsartetror och 8 yngel, 5 Siameser, 2 Ancistrus och 3 Amanoräkor. Är det någon som kan hjälpa till med uträkning av gödning. Jag har TMG, Ferrogan och KNO3.

    M.W
    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

    Min blog
    PlantSwap
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ännu ett växtkar med Cyanobakterier och 0 ppm NO3 8-) Välkommen till klubben.

    0.25 ppm PO4 låter perfekt. Växterna förbrukar nitrat i ett rasande tempo om du har PO4 på den nivån och dessutom kör CO2.

    Din dosering är ganska beroende av hur mycket ljus och vilket pH/KH du har.

    Utan att veta dessa parametrar skulle jag börja dosera 15 ml TMG (eller 2 ml Micro+), 1 tsk K2SO4, 1 tsk MgSO4 och 1/4-dels tsk KNO3 efter varje 50% vattenbyte. Dagen efter vattenbytet ska Fe liggar på 0.1 ppm, NO3 på 5-10 ppm och PO4 på minst 0.25 ppm.

    Ett tips är att hålla koll på PO4-halten när du börjar dosera enligt ovan, och om nivån blir omätbar så kompenserar du med KH2PO4. En PO4-begränsning gör att växterna tvärnitar både i växten och i syreproduktion. 2 tsk KH2PO4 i 200 ml vatten ger en baslösning du kan dosera 1 ml varje vattenbyte för att få 0.1 ppm PO4.

    Jag har 310 liters växtakvarium med 0,7 fullspektrumwatt och 6.5 pH 2-4 KH och jag doserar varje 50% vattenbyte:
    30 ml TMG
    2 ml Micro+
    2 ml KH2PO4-lösning (2 tsk i 200 ml vatten)
    1 tsk K2SO4
    1 tsk MgSO4
    1/4-dels KNO3.

    Efter ca 4 dagar är halterna av framförallt Fe och PO4 omätbara.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • M.W
      • November 2002
      • 393

      #3
      Hej och tack defdac . Mitt pH ligger på 7.0 och KH på 3. Tyvärr så har jag bara 2 rör än så länge, ett TLD 965 och ett Aquarelle. Jag kör efter din modell vad gäller cyanoalgerna, fast jag har nån grön slemmig smörja på bladen som jag inte har fått kläm på vad det är, kanske cyano det med?

      M.W
      If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

      Min blog
      PlantSwap

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        fast jag har nån grön slemmig smörja på bladen som jag inte har fått kläm på vad det är, kanske cyano det med?
        Japp, när jag får omätbara nitratnivåer men högst påtagliga fosfatnivåer (över 0.1 ppm) så får jag slemmiga kanter på mina blad som är Cyanobakterier. Väldigt lätt att skaka/gnida bort men som ser trist ut.

        En annan sak jag har märkt är att det hjälper ganska mycket att täcka över akvariet varje kväll med en filt när ljuset släcks i akvariet. Eftersom akvariet står i vardagsrummet där jag jämt är så är det ljust väldigt många timmar utöver akvariets ljusa timmar. Speciellt nu på sommaren då det nästan aldrig blir riktigt svart någonstans i lägenheten.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • M.W
          • November 2002
          • 393

          #5
          Mätte No3 och Fe nyss. No3 ligger på 5 mg/l och Fe på 0.1 mg/l och det är 2 timmar sen jag var klar med vattenbytet. Jag öste i 20 ml TMG och 1 tsk KNO3. Får hålla koll på värdena och se hur dom droppar av.

          M.W
          If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

          Min blog
          PlantSwap

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Hmm. 1 tsk KNO3 i 310 liter rent vatten borde gett dig 11.07 ppm NO3. 1/4-dels tsk i 150 liter blir 5.72 ppm.

            Men det är förhoppningsvis lugnt. Rekommenderad nivå är ju runt 5-10 ppm (iofs förutsatt lite mer CO2/ljus än vad du har).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • M.W
              • November 2002
              • 393

              #7
              Jo jag vet att det vart lite mycket, skulle ha 3/4 tesked men med tanke på att det var totalt soprent i karet så ähh va f*n hålla på och fega. Får väl se om det straffar sig, kanske får några nya alger att leka med så man slipper ha fritidsproblem

              M.W
              If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

              Min blog
              PlantSwap

              Kommentar

              • M.W
                • November 2002
                • 393

                #8
                Defdac, den gröna smörjan, tog du bort den för hand eller försvinner den när växterna sätter fart?? Lite trist att pilla rent i H. zosterifolian
                Tack för hjälpen, jag lovar att plugga lite på gödningsnivåer och tillsatser

                M.W
                If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                Min blog
                PlantSwap

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Defdac, den gröna smörjan, tog du bort den för hand
                  Jag brukar ta slamsugsklockan/häverten och stoppa in varje växt och skaka växten inne i slangen/slamsugsklockan tills den ser ren ut. På sista tiden har jag även rotat upp stora snårskogar och slängt ner i badkaret och låtit dom smaka på en stark duschstråle.

                  Är man lite mer finlirare så kan jag även rekommendera att använda vanlig luftpumps-silikonslang som hävert. Då kan man fippla länge utan att vattennivån sänks nämnvärt.

                  Ett annat trick med Cyanobakterier är att alltid svepa in akvariet varje kväll när lysrören släcks. Är man snabb i vändningarna på morgonen precis när lysrören tänds så brukar Cyanobakterierna vara i ett "svävande" läge, och då gör man ett stort vattenbyte innan dom klänger sig fast vid växternas sidor. Detta trick fungerar bäst när man börjar få bukt med slemmet och man bara har marginell uppbyggdnad av slem varje dag.

                  eller försvinner den när växterna sätter fart??
                  Mjo om du får växterna att trivas riktigt ordentligt. Men det kräver 50% vattenbyte en gång i veckan, och då är det svårt att låta bli att suga bort slemmet med häverten när man ändå är där och rotar.
                  Det jag menar är att det är lite lurigt att veta om dom självdör eller försvinner vid varje vattenbyte.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • M.W
                    • November 2002
                    • 393

                    #10
                    Ok det låter bra det där med duschen, ska prova det när ynglen blivit så stora så att dom slutar gömma sig där när jag rotar runt, och 50% vattenbyten 1 gång i veckan är standard förutom nu när jag j*vlas med cyano. Nu när man har JBL tester som funkar kanon så är det lättare att kolla nivåerna, Tetra NO3 testet åkte ut direkt....

                    M.W
                    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                    Min blog
                    PlantSwap

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Hej

                      Följande kanske kan hjälpa er i ert experimenterande.

                      Allt levande material behöver fosfor (P) och kväve (N), kvoten brukar hålla sig till en del P på 6-10 delar N. Växter och alger är inget undantag. De flesta växter och alger kan bara tillgodogöra sig P och N om det förekommer som PO4 (fosfat) och som NH4 (ammonium), NO2 (nitrit) eller NO3 (nitrat). Naturligt är oftast kvävekällan NO3 (nitrat). Det finns ett mycket viktigt undantag nämligen blågröna alger (eller cyanobakterier om ni så vill) <b>De kan utnyttja Kvävgas (N) som kvävekälla</b>. Har ni fosfor i form av fosfat men 0 i nitrat är det <b>bara cyanobakterier som kan växa</b> Finns det kväve i form av ammonium/nitrit/nitrat-komplexet men inte i rätt mängd så kommer faktisk de små blågröna d-arna att ha en konkurrensfördel. Hur mycket nitrat skall man då ha till 0,25 mg/l (ppm) fosfat? Fosfors (P) relativa vikt är 31, syrets (O) relativa vikt är 16 och kvävets (N) relativa vikt är 14. PO4 (fosfat) relativa vikt är 31+4*16 = 95 Av 0,25 ppm PO4 är därför 33% P dvs ca 0,08 ppm rent P. Om P-N kvoten skal vara ca 6 behövs då ca 0,48 ppm rent kväve. Omräknat i nitrat (relativ vikt 14+3*16=62) blir det då ca 2,1 ppm nitrat eftersom kvävet (N) utgör ca 23 % av nitratmolekylen. Vill man ha kvoten 10 blir det istället ca 3,4 ppm. Arbetar man bara med fosfat och nitrat kan man säga att man skall idealiskt ha ett förhållande mellan fosfat och nitrat på mellan 8,5 och 14.

                      Tar fosfaten slut blir det som tidigare sagt tvärbroms eftersom växterna måste ha fosfor och det finns ingen annan betydande fosforkälla än fosfat. Finns det däremot fosfat men ingen nitrat så gynnar man cyanobakterierna eftersom de faktiskt fixar sitt kväve direkt från luften. På grund av olika orsaker så är det oftast så att det blir en kvävebrist i sötvatten eftersom kvävet kan lämna vattnet på annat sätt än genom upptag från växter. Detta är något som fosfor inte normalt gör. Dock under vissa förutsättningar kan man fälla ner fosfaten, något som Micke Noren påpekat i en annan tråd. Han sa där
                      Om inte, om nån har ett bräckvattens eller rift-ciklid-akvarium, har algproblem, och känner för att experimentera lite: testa gärna med att ersätta avdunstat vatten med kalkvattenlösning - det håller uppe pH och hårdhet, men hos mig hämmar det också alger (och andra växter, fast inte lika snabbt/mycket).
                      Orsaken till alghämnandet i detta fall är att vid ett pH över 8 så bildar fria kalciumjoner och fosfat ämnet kalciumfosfat som fälls ut på botten och förblir där tills pH sjunker. Kalciumfosfat är inte biologiskt tillgängligt för alger, kan vara något lite tillgängligt för växter som tar upp näringen via rötterna.

                      Om jag nu räknat alldeles rätt så innebär ovanstående att om man använder KH2PO4 samt KNO3 för att balansera vid vattenbyte så skall man för att få en fosfor - kvävekvot på sex använda ca 10 gånger mer KNO3 än KH2PO4 - och vill man ha en kvot på 10 så använder man ca 16 gånger mer KNO3 än KH2PO4. För att få en koncentration på 0,25 ppm fosfat (PO4) så kan man lösa upp 36 gram KH2PO4 i en liter destilerat vatten och använda 1 ml per hundra liter nytt akvarievatten. Beroende på önskad kvot lägger man samtidigt i 10 till 16 gånger mer KNO3 i samma liter och så använder man 1 ml/100 liter akvarievatten och få en bra balans. Tänk bara på att det är färskvara. jag skulle nog ta 100 ml destvatten och lägga i 3,6 gram KH2PO4 samt 57,6 gram KNO3 och sedan använda 1 ml per hundra liter akvarievatten för någon månad och sedan göra nytt.

                      Hälsningar Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • maliin
                        • June 2003
                        • 167

                        #12
                        Mycket intressanta fakta.

                        Men var kan man få tag på en liten våg med den precisionen så att man kan mäta tiondels gram?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Allt levande material behöver fosfor (P) och kväve (N), kvoten brukar hålla sig till en del P på 6-10 delar N.
                          Exakt. PMDD säger att man ska hålla 0.5-1.0 ppm PO4 till 5-10 ppm NO3. Inget nytt.

                          Det finns ett mycket viktigt undantag nämligen blågröna alger (eller cyanobakterier om ni så vill) <b>De kan utnyttja Kvävgas (N) som kvävekälla</b>.
                          Inget nytt här heller 8-) Detta brukar jag rabbla för alla med Cyanobakterieproblem. (Det är bara att du gör en sökning här på forumet

                          Hur mycket nitrat skall man då ha till 0,25 mg/l (ppm) fosfat? Fosfors (P) relativa vikt är 31, syrets (O) relativa vikt är 16 och kvävets (N) relativa vikt är 14. PO4 (fosfat) relativa vikt är 31+4*16 = 95 Av 0,25 ppm PO4 är därför 33% P dvs ca 0,08 ppm rent P. Om P-N kvoten skal vara ca 6 behövs då ca 0,48 ppm rent kväve. Omräknat i nitrat (relativ vikt 14+3*16=62) blir det då ca 2,1 ppm nitrat eftersom kvävet (N) utgör ca 23 % av nitratmolekylen. Vill man ha kvoten 10 blir det istället ca 3,4 ppm. Arbetar man bara med fosfat och nitrat kan man säga att man skall idealiskt ha ett förhållande mellan fosfat och nitrat på mellan 8,5 och 14.
                          Det enklaste är att alltid göra 50% vattenbyten och dosera enligt Thomas Elfströms PMDD-kalkylator:
                          http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=268
                          Aquatic Plant Digest har räknat ut att det finns ett hyffsat stort spel i de rekommenderade värdena:
                          0.5-1.0 ppm PO4, 5-10 ppm NO3, 0.1-0.5 ppm Fe.

                          Dessutom är det så att växterna alltid har ett visst överintag av ämnen dom vid stunden inte behöver.

                          Tar fosfaten slut blir det som tidigare sagt tvärbroms eftersom växterna måste ha fosfor och det finns ingen annan betydande fosforkälla än fosfat. Finns det däremot fosfat men ingen nitrat så gynnar man cyanobakterierna eftersom de faktiskt fixar sitt kväve direkt från luften.
                          http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11737&SearchTerms=cyanobakterie r,nitrat

                          Om jag nu räknat alldeles rätt så innebär ovanstående att om man använder KH2PO4 samt KNO3 för att balansera vid vattenbyte så skall man för att få en fosfor - kvävekvot på sex använda ca 10 gånger mer KNO3 än KH2PO4 - och vill man ha en kvot på 10 så använder man ca 16 gånger mer KNO3 än KH2PO4. För att få en koncentration på 0,25 ppm fosfat (PO4) så kan man lösa upp 36 gram KH2PO4 i en liter destilerat vatten och använda 1 ml per hundra liter nytt akvarievatten. Beroende på önskad kvot lägger man samtidigt i 10 till 16 gånger mer KNO3 i samma liter och så använder man 1 ml/100 liter akvarievatten och få en bra balans. Tänk bara på att det är färskvara. jag skulle nog ta 100 ml destvatten och lägga i 3,6 gram KH2PO4 samt 57,6 gram KNO3 och sedan använda 1 ml per hundra liter akvarievatten för någon månad och sedan göra nytt.
                          Enklare att använda Thomas Elfströms PMDD-kalkylator 8-)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Nu när man har JBL tester som funkar kanon så är det lättare att kolla nivåerna, Tetra NO3 testet åkte ut direkt....
                            Eeeexakt. JBL:s tester är verkligen kanonbra. Tetras NO3-test är närmast ett skämt i jämförelse - åtminstone för oss som vill ha lite nogrannare koll mellan 1-10 ppm.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Hej

                              Bra defdac. Men det hade varit ännu bättre om du hade skrivit dessa uppgifter om kalkylatorn redan i ditt första inlägg så hade du sparat en massa tid för mig eftersom jag skrev inlägget för att hjälpa er i förståelsen av problematiken.

                              Sedan får du nog läsa min artikel lite närmare
                              Exakt. PMDD säger att man ska hålla 0.5-1.0 ppm PO4 till 5-10 ppm NO3. Inget nytt
                              Detta är förenklat, förhållandet gäller med rent P och N. På grund av atomvikter blir förhållandet mellan PO4 och NO3 1 till 8,5 om du skal ha en P-N kvot på 1 till 6. Vill du ha en P-N kvot på 1 till 10 så blir förhållandet mellan PO4 och NO3 1 till 14

                              Jag tittade på din sökning och din disk. med skr - Det var väl bra. Några anmärkningar bara.

                              Du hade väldigt svårt att försvara påståendet
                              Det som triggar Cyanos är ofta en spik av ammonium som är den enklaste kväveformen för växter och alger att ta upp. Detta förekommer ofta i nystartade akvarier, eller akvarier där det ligger död fisk eller pågår annan proteinrik förruttnelse (överbliven räkmix/fryst foder).
                              och sedan förklara att de klarade att ta upp atmosfäriskt kväve. Att använda ordet "trigga" är ganska fel vad det handlar om hela tiden är en konkurrens mellan olika alger och växter där blågröningarna har ett par egenskaper som gör dem till segrare i vissa lägen. Det är riktigt att i ett nystartat akvarium kan blågröningarna komma igång snabbare än andra organismer. Det finns två tänkbara förklaringar till detta. Först måste man veta att ingen växt eller alg är bra på att transportera nitrat inne i cellen. Kvävet transporteras endast som ammonium/ammoniak <b>inne</b> i cellen. För att klara det normala tillståndet i naturen - alltså att kvävekällan främst är nitrat, har alla alger och växter ett enzymsystem som omvandlar nitratet till ammonium när det tas upp i cellen. De flesta kan också ta upp ammonium direkt men oftast inte i för stora koncentrationer. För grönalger och de flesta högre växterna är alltså ett nystartat akvarium utan nitrat men oftast mycket ammonium och fosfor ganska olämpligt. Blågröna alger (som är en mycket gammal organism) har två egenskaper som gynnar den i detta läge. Enzymsystemet som omvandlar nitrat till ammonium är dåligt utvecklat hos de flesta blågröningar - detta innebär att de är anpassade till att ta upp ammonium (som det finns gott om) och skulle detta inte vara tillräckligt så kan de dessutom ta kvävet direkt från luften. Det är alltså inte ammoniumtoppen i sig självt som får igån blågröningarna utan att ett nystartat akvarium är nitratfattigt vilket missgynnar grönalger och växter i konkurrensen om fosforn och andra ämnen. Vad som händer när du mörklägger ett nystartat akvarium ett par veckor är att du effektivt stoppar all tillväxta av alger och växter samtidigt som din nitrifikationsprocess får tid att starta och bilda nitrat i vattnet. Detta eftersom den är ljusoberoende. När du sedan låter ljuset komma igång är förutsättningarna annorlunda och dina växter har en chans att vinna i konkurenssen med blågröningarna.

                              Jag ser numera Cyanobakterier som visuellt fosfat.
                              Från tråden "dör algerna utan vatten och ljus" Visst - solen är gul och himlen är blå. Allt levande material är "visuellt fosfat". Inte bara blågröningar. Det är till och med så att de är inte speciellt mer fosforrika än andra alger och växter - däremot brukar det vara mer proteinrika (läs kväverika). Rådet att ta upp döda blågröningar skall utsträckas till att ta upp allt dött material om man vill slippa "fosforbomber". Min åsikt är dock att problematiken i första hand inte är för mycket fosfor utan för lite kväve i förhållande till fosfor. Som jag sa tidigare så har kvävet många vägar förutom växtupptag att lämna vattnet medans fosforn blir kvar.

                              Det bör också nämnas att om man skall konkurrera ut alger så måste det ske på algernas vilkor. Man skall använda högre växter som i så stor utsträckning som möjligt tar upp näringen på samma sätt. Detta innebär att stängelväxter typ cabomba och vattenpest är mycket bra. de växer också fort (eg de tar upp fosfor och kväve fort). I ett nystartat akvarium utan extra koldioxid är vattenpest att föredra eftersom den kan i vissa läge också ta upp karbonater som kolkälla (detta kan många alger vilket ger dem ett försprång om koldioxidhalten är låg).

                              Hälsningar Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...