Jag har utfört lite tester med denna akvarieväxtnäring och kan konstatera att det är farligt för fiskarna. Kvävet är i ammoniumform och jag kunde tom mäta upp en mycket svag koncentration nitrit i växtnäringen. Jag testade näringen i ett akvarie med fisk, cabomba, vattenpest och Hygrophila polysperma enligt rekommenderad dos. Ingen CO2-gödning och ingen fet botten, 2x18W lysrör på 85 liter. Efter en dag hade en del ammonium redan omvandlats till nitrit i ett sedan länge stabilt akvarium. Sist jag mätte låg nivån på 0,3mg/l, inga akut farliga nivåer men det är ju inte bra.
Varning för Aquatic Super-Gro!
Kollaps
X
-
*hör Orandas svar ekande i öronen - "företagshemlighet"*
Men en sak borde den va bra till! Vill man inducera grönvatten för odling av daphnia etc så lär det fungera bra med AGS! -
Jag vill tillägga en sak nu. Det verkar som att mitt Sera NO3-test har samma bekymmer som Hagens test att mäta kemisk NO3. På 1 av 10 mätningar får jag utslag på kemisk NO3 (varje gång på biologisk). Så ASG kan mycket väl innehålla NO3 men NO2-värdena visar i alla fall att en del av kvävet är i den dåliga ammoniumformen och en mycket liten del i nitritform.
NO3 = nitrat
NO2 = nitrit540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växterKommentar
-
De flesta krukväxtgödningar har kväve i två olika former (ammonium och nitrat).Kommentar
-
Det verkar som att mitt Sera NO3-test har samma bekymmer som Hagens test att mäta kemisk NO3.Kommentar
-
He he ja det verkar vara lite lottning att köpa vattentester.
Någon som provat Tetras sortiment av tester ??Kommentar
-
Tetras NO3-test börjar på 12,5 ppm och när jag mätte fick jag antingen 0 eller 12,5. JBL:s NO3-test är betydligt exaktare och där går det att luska ut hyffsat nogrannt mellan 1-10 ppm. Legenden är märkt 0, 1, 5, 10, 20 osv.Kommentar
-
När jag kontaktade Sera via mail så sa de att jag skulle droppa i några droppar Sera pH-minus i kyvetten innan jag tillsatte reagenserna. Jag använde Amtra ekbarkextrakt och det fungerade lika bra. Nu kan jag mäta kemisk NO3.540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växterKommentar
Kommentar