svarta tofsar på växter och glaset!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nickee
    • December 2004
    • 119

    svarta tofsar på växter och glaset!!

    hej jag har fått massa svart tofsar på mina växter och på glaset!! hur får man bort dom??
    sincerely nicke
  • Fiskaren
    • March 2004
    • 166

    #2
    Jag har också dessa irriterande tofsalger. Jag försöker att göra ett delvattenbyte i veckan. Tar då och gör rent glaset med en VIT disksvamp. Eller en mirakeltrasa. Jag har inte fått bort allt, men de holler sig i schack.
    Lycka till
    Anneli

    Kommentar

    • sukito
      • April 2005
      • 383

      #3
      sådana har vi med - det ser ut som om några av växterna fått skägg... jag har inte gjort något åt det för att fiskarna betar på 'skägget'. 'Skägget' på rutan käkar mina plecos på... Är detta skadligt för dom kanske? Ingen fisk har dött sedan 'skägget' kom och dom har käkat bort det mesta av det. Bra eller dåligt?
      ~meta~

      min zoon

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Knappast skadligt men hemskt irriterande alger
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Paniktandborste
          • March 2005
          • 330

          #5
          det är väl bara bra om de käkar upp dem då behöver du ju inte försöka få bort dem lika mycket hade ju varit jobbogare om de inte åt upp det
          Aka Pixel eller Bildpunkt

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Jag har massor av dessa fula alger på min btn miniamazonas och på en del av växterna också, framförallt på anubiaserna.

            Liiiiiiide irriterande att inte få bukt med dom.

            Byter 30% vatten var 4:e dag + gödning med tmg.
            Har dubbelljusramp som är tänd 11 tim/dygnet med ett grolux och ett powergro.
            Reflektorer i rampen också.
            Kan det vara så att rören är kassa ??
            Dom är lite mer än ett år gamla.

            Där är massor av vallisneria och nån mysko bottenväxt som breder ut sig över hela bottnen.

            Har diskus och skalarer o L-malar i karet!
            Fattas det nåt i näringsväg som gör att dessa äckliga alger trivs så in i bomben ?
            Bifogade filer
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • muppins
              • September 2002
              • 1629

              #7
              Skönt att höra att det inte bara är jag som odlar tofsalger!
              Alla mina rötter och stenar är totalt täckta av en mjuk tofsalgsmatta och även kanterna på växterna har skägg....

              Bild på del av rot: ( algerna kanske inte syns så jättebra , men det var fisken jag fotograferade )
              Bifogade filer
              Senast redigerad av muppins; 05 June 2005, 11:07.
              /muppins


              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ursprungligen postat av drd
                Liiiiiiide irriterande att inte få bukt med dom.
                Svältfödda Siamesiska algätare som inte lärt sig käka vanlig fiskmat är effektiva på att hålla rent från nytillväxt av toffsalger även om dom inte rör dom fullt utväxta.

                Byter 30% vatten var 4:e dag + gödning med tmg.
                Både jag och Tropfrog har märkt att man kan byta ut toffsarna om man lyckas hålla nitrathalterna höga och fina. Inte fiskskitnitrat utan nitrat från KNO3. Med tanke på din matta tycker jag det ser ut som du har lite växtakvarieaspirationer, så då tycker jag absolut du ska skaffa KNO3 och KH2PO4 och kombinera det med TMG.

                Har dubbelljusramp som är tänd 11 tim/dygnet med ett grolux och ett powergro.
                Reflektorer i rampen också.
                Kan det vara så att rören är kassa ??
                Nej. Varken alger eller växter är kinkiga med ljuskvaliteten, däremot har du inga växter som konkurrerar om BTN-bakgrunden så den kommer alltid vara poppis för alger.
                Det man kan göra, som faktiskt är väldigt effektivit, är att försöka rikta bort ljuset från bakgrund/rutor med reflektorer, men jag förstår att du vill belysa bakgrunden för att den är en del av helheten.
                Problematiskt.

                Med väldigt stabil och bra biologisk filtrering och bättre näringsförhållanden kommer du dock kunna fasa bort toffsalgerna mot behagligare grönalger.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • nickee
                  • December 2004
                  • 119

                  #9
                  tack för alla svar!!
                  sincerely nicke

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    thanxxx defdac....ska testa o blanda i lite andra medel än tmg o se vad som sker.

                    Har haft funderingar på att handla ett gäng ottosar....hört att dom ska käka tofsarna....eller ?

                    Siameser är ett alternativ annars.
                    // Matte
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Nej Ottosar är bättre på diatomliknande alger (inte svävalger naturligtvis). Siameser är dock halvbra på att hålla efter nybildning av toffsalger.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Kanhända att inte många håller med mig men att försöka lösa algproblem med fisk är tämligen utsiktslöst tycker jag.

                        Har suttit ofta och glott på schizofrena Siamensisar som drar omkring utan att äta några märkvärdiga mängder. Jag hade ett helt stim och när jag hade algfritt så gav dom sig på växterna (R.Wallichii's) och åt dom. Så dom gick bort.

                        För att inte tala om Ancistrusar, tittar man när de mumsar på alger som sitter på glaset så går det kanske att ana ett litet spår efter dom men inte mer.

                        Ottosar är visserligen söta men jag tycker nog mest att mina ligger på något blad och degar.

                        Dock så säger många att Black Mollys gärna mumsar cyano, det skulle vara kul att prova.

                        Sådärja, nu har jag dissat nästan samtliga algätare.

                        Friska välgödda växter slår allt, har man inte det så klarar ingen firre att reparera skadan.
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Både jag och Tropfrog har märkt att man kan byta ut toffsarna om man lyckas hålla nitrathalterna höga och fina. Inte fiskskitnitrat utan nitrat från KNO3. Med tanke på din matta tycker jag det ser ut som du har lite växtakvarieaspirationer, så då tycker jag absolut du ska skaffa KNO3 och KH2PO4 och kombinera det med TMG.
                          Glöm inte lilla jag!!!! Jag pytsade i TMG i ett Tanganyikakar av misstag för ett drygt halvår sedan, efter det hade jag verkligen en provkarta på alla sorts alger som man kan tänkas ha... Det var därför med STOR tvekan jag läste om Defdac och Tropfrogs teorier om att göda bort algerna. Efter ett tag var jag ändå närapå desperat och bestämde mig för att testa. En flytt blev det naturliga tillfället då allt i algväg skrubbades bort så mycket som möjligt, sedan har jag pytsat i vanlig dos TMG och fosfat.. och dubbel dos KNO3! Jag har endast en klen gallerplanta och lite Hornsärv i karet så det är inte några större näringsslukare där.
                          Nu har jag haft karet igång sedan i början av maj och inga alger syns till... lite kiselalger blev det i början, men nu verkar det vara lugnt. Hornsärven växer så det knakar och gallerplantan är helfräsch utan algangrepp.... HÄRLIGT!!!
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Pannecke
                            • January 2005
                            • 1325

                            #14
                            [QUOTE=defdac]Både jag och Tropfrog har märkt att man kan byta ut toffsarna om man lyckas hålla nitrathalterna höga och fina. Inte fiskskitnitrat utan nitrat från KNO3. Med tanke på din matta tycker jag det ser ut som du har lite växtakvarieaspirationer, så då tycker jag absolut du ska skaffa KNO3 och KH2PO4 och kombinera det med TMG.

                            [quote]

                            Om jag göder enligt pmdd med fulldospuls. 10ml/100liter vatten och med den blandningen som sagts i andra trådar. Skall jag öka doseringen av KNO3 mera än alla andra ämnena för att bli av med tofs/skäggalgerna på mina växter. De äldre bladen på svärdplantan, rotala´n och roten är det som blir angripna.

                            PS. Göder med TMG, KNO3, HK2PO4 och ferrogan.
                            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                            Kommentar

                            • small
                              • January 2003
                              • 470

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pannecke
                              Om jag göder enligt pmdd med fulldospuls. 10ml/100liter vatten och med den blandningen som sagts i andra trådar. Skall jag öka doseringen av KNO3 mera än alla andra ämnena för att bli av med tofs/skäggalgerna på mina växter. De äldre bladen på svärdplantan, rotala´n och roten är det som blir angripna.

                              PS. Göder med TMG, KNO3, HK2PO4 och ferrogan.
                              Varför göder Du med Ferrogan?Om inte jag misstar mig så är ju Ferrogan ett rent järntillskott.Rätt doserad TMG ger växterna det järn dom behöver.Så om nu Ferrogan är ett järntillskott så skippa det till att börja med.
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                              Att måla är ingen konst.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...