Pentair Aquatics?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kamelryttarn
    • June 2005
    • 17

    Pentair Aquatics?

    Det här är mitt första inlägg på det här forumet. Jag har suttit och läst trådar om bottenfilter, UVC och ytterfilter här i nån dryg vecka nu. Jag håller på och planerar ett akvarieinköp. Det enda jag vet än så länge är att jag kommer att ha nån form av ytterfilter och UVC.

    Från början hade jag tänkt mig en Eheim 2224, men när jag satt och surfade efter UVC snubblade jag över Pentair Aquatics hemsida. Jag vet inte mycket om dom men måste erkänna att jag verkligen gillar utseendet på deras produkter. Eller vad sägs om den här uppsättningen:

    Whether you are planning a pool party for friends and family or prefer the serene sensation of a calm pool, Pentair has the pool and spa solutions just for you.


    Jag sökte på Pentair här på forumet men fick inte upp en enda träff. Är det någon som har någom som helst erfarenhet av deras produkter? Det känns som att det är professionella produkter främst avsedda för lite större akvarier.
  • kamelryttarn
    • June 2005
    • 17

    #2
    (bump)

    Ingen???

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag har faktiskt inte hört talas om detta fabrikat och även om de ställde ut på senaste InterZoo-mässan och enligt mässkatalogen har ett kontor i Milano så tror jag att de i huvudsak säljer i USA.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • kamelryttarn
        • June 2005
        • 17

        #4
        Ja det verkar så när jag har surfat runt. Priserna på dom amerikanska sajterna verkar bra så jag ska nog försöka hitta en handlare som kan tänka sig att skicka till Sverige. Produkterna verkar mycket trevliga och Pentair själva svarar gladeligen och snabbt på mail. (Fick nyss svar från dom ang. en fråga.)

        Kommentar

        • kamelryttarn
          • June 2005
          • 17

          #5
          Har idag fått svenska priser på Pentair Aqautics produkter av en akvarie-firma i Linköping (nämner inga namn) som var ganska otrevliga. När jag har kikat runt på nätet så har jag hittat en komplett uppsättning av mellanmodellerna för totalt 252 USD. Då tillkommer 106 USD i frakt och sen troligen moms på det. I svenska pengar blir det knappt 3500 SEK. Priset jag fick av butiken i Linköping var totalt 5676 SEK. Jag förutsätter att det är inkl. moms. När jag förklarade att jag ansåg att priserna var i överkant blev mannen i telefon mycket irriterad. Jag kan förstå att man blir upprörd när någon ringer och påstår att man kan handla produkterna för (troligen) under deras inköpspriser, men man kan inte börja skälla ut ev. framtida kunder. Jag har bestämt mig för att beställa från USA. Tycker ni att jag gör rätt i det? Jag har svårt att motivera drygt 2000kr extra bara för att handla i Sverige.

          Kommentar

          • sammy
            • March 2004
            • 282

            #6
            Hej!
            Var noga med att kolla att de har en "global" garanti, eftersom det annars kan bli problem om något går fel, tänk även på att prylarna förmodligen är anpassade för 110 volt och att du då måste köpa (en?) transformator... kan orsaka problem...

            vore iofs. kul att höra hur det går om du bestämmer dig för att köpa från USA
            240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
            270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
            54 l. Fiskhotell

            Kommentar

            • Håven
              • September 2004
              • 180

              #7
              Pentair hittar du i Sverige hos www.aquacaresweden.se
              Senast redigerad av Håven; 29 June 2005, 21:01.

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8
                Deras grejor verkar säljas av:

                Shop top saltwater aquarium equipment at Bulk Reef Supply. We carry everything you will need for your saltwater aquarium or reef tank.


                Tyvärr så brukar det mesta ifrån det stora landet i väster vara skräp (och 110 Volt) men jag kan ju förståss ha fel. Sen kändes det lite som damm-grejor... Kanske Kramfors vet vad det är för pryttlar och om de håller någon kvalité !
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • kamelryttarn
                  • June 2005
                  • 17

                  #9
                  Ursprungligen postat av Håven
                  Pentair hittar du hos www.aquacaresweden.se
                  aquacare är (enligt dom själva) bara distributörer. Det var dom som hänvisade mig vidare.

                  Ang. 110volts-tankarna... Det enda som är 110V är UVC-filtret och jag har hört mig för lite. Det ska inte vara några lustigheter att fixa en ny 230V ballast till röret. För övrigt känns det som rejäla grejjer tycker jag.

                  Kommentar

                  • kamelryttarn
                    • June 2005
                    • 17

                    #10
                    Nu är mina filter på väg från USA. Än så länge har det kostat 2900 ungefär. Sen ska det tullas och momsas. Jag borde ha allt hos mig i nästa vecka eller senast veckan efter det. Jag lovar att meddela hur allt har gått och vad slutnotan blir.

                    Kommentar

                    • kamelryttarn
                      • June 2005
                      • 17

                      #11
                      Jag lovade ju att meddela hur det gick. Har precis varit på Fedex kontor i Malmö och hämtat upp paketet. (Jag vägrade låta posten köra ut det för då hade det med största sannolikhet varit trasigt när det kom till min dörr.) Min första reaktion när jag packade upp var ******* i ******* va feta. Det är brutala grejjer. Mycket större än jag hade väntat mig. Ska se om jag kan fixa en bild senare. Det verkar vara oherhört välbyggda enheter och mycket genomtänkta. Allting kom fram helt. Tom UV-röret och kvartsglaset vilket gjorde mig extra glad. Jag hade nästan räknat med att det skulle va skadat. Jag har sparat ca 2000 kr mot att handla grejjerna i Sverige trots 1000 kr i frakt. Lite synd att det ska behöva vara så tycker jag. Men nu har jag mer pengar till akvariet och fiskar. Har inte bestämt mig riktigt för akvariet än, men med tanke på filterstorleken får jag nog gå upp en bit frpn 200l som jag hade tänkt mig från början. Det kommer bara se löljligt ut. Å andra sidan så kommer allt under 1000l att se litet ut i jämförelse.

                      Kommentar

                      • kamelryttarn
                        • June 2005
                        • 17

                        #12
                        Här kommer utlovad bild: http://81.235.250.39/pentair.jpg

                        Jag la med en cola-burk som storleksjämförelse.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo

                          #13
                          Hmm. Vad ska du med UVC till ett 200-liters kar? Hur har du lurat på kapacitet på filter och dylikt, samt vilken fisk ska du hålla? *allmänt nyfiken*

                          För övrigt intressant att läsa om beställningar utomlands. En del risker, en del fördelar. Håll oss uppdaterade!!

                          Hilsen,

                          P

                          Kommentar

                          • kamelryttarn
                            • June 2005
                            • 17

                            #14
                            UVC verkade trevligt tyckte jag. Det var nog det första kravet jag hade på filter-systemet. Har läst lite om det och det verkar som att vissa gillar det och andra inte. Jag tänkte ge det en chans i alla fall. Sen kanske 25W är överdrivet men man behöver ju inte ha det på 24/7.

                            Hur som helst så kan jag varmt rekommendera www.marinedepot.com och pentair's filter. Marinedepot har varit otroligt hjälpsamma. Jag har nog skickat ett 20-tal mail, vilka dom har svarat på väldigt snabbt och artigt. Dom har hjälpt till med allt på ett enastående sett. Och om man tycker frakten är lite dyr så kan man ju gå ihop några stycken och splitta den. Det här är garanterat inte sista gången jag beställer därifrån.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...