(bortse ifrån landsköldpaddorna och läs den första delen)
Räknas detta som en lag eller bara förhållningsregler? L80
Kollaps
X
-
L80 är en tvingande lagAkvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt. -
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanL80 är en tvingande lag//Linda
Kommentar
-
Kanske en förklaring är nödvändig eftersom det finns många missförstånd - Lagen är en tvingande lag - men man måste vara medveten om att den inte gäller för alla - som det står gäller den för "hållande, uppfödning och försäljning".
Jamen hållande måste ju inbegripa alla kan man tycka, men så är det inte i enligt definitionen. För att man skall anses vara "hållande" måste man hålla ett visst antal djur, ha ett visst antal akvarier (olika definitioner för olika djurgrupper).
Så om Pelle har en undulat hemma så gäller inte fågellagen för honom eftersom hans djurhållande sker i så liten omfattning att han inte anses som "hållande".
Efter vad jag förstått så är det dock på gång en lagändring vad gäller detta - fast jag är inte så insatt i vad som hänt det senaste året.
Skall dock iväg på ett "Fisksymposium" hos Djurskyddsmyndigheten i Skara torsdag-fredag kommande vecka så där blir jag förhoppningsvis lite uppdaterad åtminstone vad gäller fisk.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
fast vi pratade just ang zooaffärer. Eller rättare sagt om det var en lag eller inte. Alltså är det en lag och inte förhållningsregler.
Med andra ord måste detta betyda att zooaffärer borde vara tvunga att upplysa att kaniner m.m. ska hållas två och två?
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanKanske en förklaring är nödvändig eftersom det finns många missförstånd - Lagen är en tvingande lag - men man måste vara medveten om att den inte gäller för alla - som det står gäller den för "hållande, uppfödning och försäljning".
Jamen hållande måste ju inbegripa alla kan man tycka, men så är det inte i enligt definitionen. För att man skall anses vara "hållande" måste man hålla ett visst antal djur, ha ett visst antal akvarier (olika definitioner för olika djurgrupper).
Så om Pelle har en undulat hemma så gäller inte fågellagen för honom eftersom hans djurhållande sker i så liten omfattning att han inte anses som "hållande".
Efter vad jag förstått så är det dock på gång en lagändring vad gäller detta - fast jag är inte så insatt i vad som hänt det senaste året.
Skall dock iväg på ett "Fisksymposium" hos Djurskyddsmyndigheten i Skara torsdag-fredag kommande vecka så där blir jag förhoppningsvis lite uppdaterad åtminstone vad gäller fisk.//Linda
Kommentar
-
30 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så att de kan se sig själva i en spegel. Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan skall vara minst 1 dm².
Den lagen tror jag många zooaffär skiter i. Kan man anmäla dom för att hålla kampfiskar i under 1L ? Är det lönt?Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanSkall dock iväg på ett "Fisksymposium" hos Djurskyddsmyndigheten i Skara torsdag-fredag kommande vecka så där blir jag förhoppningsvis lite uppdaterad åtminstone vad gäller fisk.Senast redigerad av Ola Svensson; 24 October 2005, 14:15. Anledning: Felstavat namn/slant pa tangenternaMvh. Ola
Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdfKommentar
Kommentar