Artbeskrivning guldancistrus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

• November 2004
    • 11233

Artbeskrivning guldancistrus

Jag är lite intresserad av av vad guldancistrus verkligen är för något.
    Eftersom den är vanlig i handeln så tänkte jag göra en artbeskrivning på den men har inte en susning om vad det ursprungligen är för nåt.
    Det finns ett foto i Zoopets fotoarkiv (kan enbart ses av goldisar) http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=9632&si=3056

Det hela har diskuterats lite i denna tråd där det har framförts lite olika ideer. Därför undrar jag.
    Är det en gulare form av albinoancistrus?
    Om det är det - rör det sig i så fall om en naturliga mutation eller en framavlad variant?
    Vad är i så fall ursprungsarten för albinon och guld? - Att bara skriva Ancistrus blir ju meningslöst för det finns ju mängder av olika.
    Om det inte är en gulare variant av albinoformen - vad är det i så fall?

Kjell (inskrivet av Christian)
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Av någon underlig anledning så kunde jag inte lägga in ovanstående inlägg igår kväll - allt annat funkade. Mycket märkligt, men strunt samma.

I alla fall om ovanstående så kan jag tillägga att jag på planetcatfish hittat L144 som är en gulaktig Ancistrus med svarta ögon samt att sp. (4) är den vanliga rödögda albino Ancistrusen. Det står att det eventuellt är så att sp. (4) är albinoformen av sp. (3).

Men hittar inget om just någon Guld (Gold) variant - kan det vara så att det är ett i Sverige påhittat säljande namn för de bägge ovanstående varianterna, eller är det en framavlad variant?
    Frågorna kvarstår.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 January 2006, 10:57.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• JE
      • January 2002
      • 719

L144 var 1 VF exemplar från Paraguay och som har använts till att korsas in med den "vanliga albino Ancistrusen", den hannen bär/bar på en annan form av albinism, Leucistic som innebär att djurets melanin är koncentrerat till ögonen vilket ger den svarta ögon och resten av kroppen saknar melaninet vilket ger den vita/gula färgen. Sedan några år tillbaka har man kunnat köpa L144 men dessa är alltså en framodlad gren och inte en egen VF art.

Guld och Albino Ancistrusen kommer från samma linjer och är samma "art", i samma kullar får man vitare eller gulare yngel och det som avgör hur gul den är...är mängden xanthin i cellerna vilket är vårt gula pigment. Detta är ärftligt och skulle man bara odla på de mörkare gula varianterna skulle det bara bli "guld Ancistrus" till slut men när det gäller dessa "vanliga Ancistrus" och dess varianter så vet vi alla att de odlas överallt och utan någon som helst eftertanke.

Den "vanliga Ancistrusen" som kallas sp3, sp4 och sp5 på PC går ej idag att härleda till en egen art utan är en produkt framodlad från början av tjecker och sedan av akvarister i övriga europa...alla 3 har sitt ursprung från de Ancistrus som importerades i slutet på 60'talet och under 70'talet och under 80'talet kom nya VF Ancistrus in i odlingarna och idag får man avkommor som både blir bruna, gråa, svarta med vita, gula prickar, fläckar eller nästan enfärgade vilket är spår från flera arter involverade än endast 1 art.

Mvh Janne
      http://www.goc.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Tack för ett långt, utförligt och intressant svar. Det verkar ju en aning rörigt - men summa summarum så är då "guld" och "albino" "samma art" och ingen av dom är naturformer (i alla fall inte rena sådana).

La för övrigt in samma fråga på goc också - kul med den nya maltidningen som malioterna ger ut - något att se fram emot
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Gimbo
          • January 2005
          • 2734

Men, den gula Ancistrusen med svarta ögon. Är det en framavlad variant?
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Ursprungligen postat av Gimbo
            Men, den gula Ancistrusen med svarta ögon. Är det en framavlad variant?
            Så här skriver Janne

Sedan några år tillbaka har man kunnat köpa L144 men dessa är alltså en framodlad gren och inte en egen VF art.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

Kommentar

Arbetssätt...