Hörn akvarie juwel 190 eller liknande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Hörn akvarie juwel 190 eller liknande

    Måste göra mig av med mitt 375 liters men tänkte skaffa ett hörnakvarie.
    det finns lite olika att jämföra med. Jag har fastnat för juwel det verkar smidigt med inbyggd värmare/filter. sen tycker jag att deras möbel är i särklass.Någon som har ett sådant? är nyfiken på hur mycket fisk man kan ha i om filtret är bra. Skulle vilja oxå se bilder på era hörnakvarie behöver inte va juwel.Så bifogar gärna bilder så mycket ni orkar!! är mest bekymrad för att det bara kommer va hälften av storleken jag har nu
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • HQI
    • November 2004
    • 207

    #2
    Kolla på Juwel Trigon, finns i två storlekar och tre färger: svart, bok och den nya bruna färgen(snyggt). På deras hemsida kan du se måtten, www.juwelaquarium.de. Den stora modellen kan man köpa påbyggnads-sats till, så att det blir 4 st lysrör. Du kan även uppgradera pumpen om du vill, finns som extra tillbehör. Jag har själv 2 st Juwel-akvarium(rekord 110 och rio 400) som jag är helnöjd med, men inget hörnakvarium. Men en sak är säker, det finns ingen annan som har lika snygga hörnakvarium, har kollat på aquel och liknande, men de är för plastiga i utseende. Lycka Till!
    HQI

    Kommentar

    • Fred fish
      • July 2004
      • 120

      #3
      Juwel ger bra kvalitet

      Hej Simon,

      Jag gillar skarpt mitt 190 Liters Juwel hörnakvarium, det enda jag behövt komplettera med har varit en cirkulationspump (den som driver filtret är inte nog för att undvika hinna på vattnet).

      Många stör sig på det inbyggda filtret, men jag tycker det "försvinner" ganska enkelt med schysst inredning. Priserna varierade kraftigt mellan olika butiker när jag skulle köpa mitt, jag fick till slut ner priset till 4000 hos min lokala handlare som ville bli av med det för att kunna ta hem nya prylar. Annars vet jag att Zoogiganten i Lomma har bra priser på Juwel (rätta mig gärna om jag har fel).

      Kvaliten i karet och möbeln är verkligen kanon, det är det akvarium som jag har minst ångest för (alla med akvarium har väl mer eller mindre ångest över risken med stora läckage). Om du vill se bilder så skicka ett meddelande till mig så kan jag fota och skicka över lite!

      Mvh Fredrik
      240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
      190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

      Kommentar

      • HQI
        • November 2004
        • 207

        #4
        Ursprungligen postat av Fred fish

        Många stör sig på det inbyggda filtret, men jag tycker det "försvinner" ganska enkelt med schysst inredning. Priserna varierade kraftigt mellan olika butiker när jag skulle köpa mitt, jag fick till slut ner priset till 4000 hos min lokala handlare som ville bli av med det för att kunna ta hem nya prylar. Annars vet jag att Zoogiganten i Lomma har bra priser på Juwel (rätta mig gärna om jag har fel).

        Mvh Fredrik
        Om du bor i Malmö-trakten, så har väl ändå Akvarietjänst de bästa priserna på Juwel, de har utöver bra priser även erbjudanden på olika Juwel-kar vid olika tillfälle( i alla fall som jag kollat i sydvästra Skåne)!
        HQI

        Kommentar

        • bobbyfuller
          • October 2005
          • 538

          #5
          Så va det klart

          beställde ett 190 l hörn juwel i den nya mörka färgen. kanske inte det billigaste men jag får det levererat till dörren av pwss /bobbyfuller
          **Juwel Trigon 190L**
          If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
          If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

          Kommentar

          • svempa69
            • March 2006
            • 88

            #6
            Vad får du betala för det? Via Pwss! Jag är precis i samma sits, har fastnat för deras hörnkar och står med pengarna i handen och frågan är "ska jag eller ska jag inte" *puh*
            Vet du om det har justerbara fötter??

            Kommentar

            • skallmos
              • January 2007
              • 1

              #7
              Juwel 190 trigon

              Hej!
              Har ett Trigon 190L.
              Är jätte nöjd med det men som jag läste här på forumet så varierar priserna kraftig. Kollade på zoogiganten i lomma och diverse ställe men det billigaste jag hittade och där jag köpte mitt var på Hornbach i malmö.
              2500:-

              Kommentar

              • Jacob
                • August 2005
                • 78

                #8
                Har också ett Trigon 190 som jag är riktigt nöjd med. Köpte bara karet så möbeln kan jag inte säga något om.
                Med svart bakgrund och lite svärdsplantor kring filtret så syns det knappt. Fördelar med hörnkar är att det blir stor framruta och ganska många liter på liten plats vilket passade mig perfekt.Nackdelar som jag har haft är att min pump ibland skallrar lite och jag måste då hålla på och justera den tills jag hittar ett bra/tyst läge. Det är också svårt att få bra ljus in i hörnet. Blir lite bättre genom att ha reflektor och vinkla den lite, men det måste vara växter som kräver lite ljus inne i hörnet. Sedan blir det ju ett litet brytningsfel i och med den välvda rutan, men det märker man nästan bara av om man sitter när och letar efter fiskar långt in i karet.
                Bilder på mitt kar finns under min profil.

                Kommentar

                • Flundran
                  • October 2006
                  • 74

                  #9
                  Jag har också haft ett trigon 190 ( har nu trigon 350) tycker att innerfiltret är helt okay men jag komplettarade med ett ytterfilter för att får bra genomströmmning men det beror ju helt på hur du vill ha det .
                  Sen vet jag inte vad ni andra tycker men jag hade velat ha lite mer ljus i mitt när jag hade det, funderade mycket på att köpa den korta rampen som sitter i trigon 350 och sätta in i 190:ian men gjorde det aldrig vet inte om det skulle passa men det kanske det hade gjort??.

                  Men annars tycker jag att juwelakvarierna är riktigt bra, helt klart prisvärda.

                  Kommentar

                  • Axelsson
                    • August 2006
                    • 136

                    #10
                    Kan man göra något för att förbättra ljuset till ett juwel trigon 190 liters? Jag funderar på att köpa ett men är osäker angående brytningsfel, ljuset och ifall man kan koppla på en extern eheim pump och ha den gömd i möbeln?

                    Kommentar

                    • Oscar.m
                      • December 2007
                      • 50

                      #11
                      Jag har ett trigon 190 & är som alla andra kalas nöjd.
                      Ljuset har inte jag något att klaga på,
                      men jag har ju BTN`s vita kalksen i...
                      Bild finns på min zoon
                      mvh Oscar

                      min zoonen sida
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...49&gid=1804570

                      Kommentar

                      • Wilda
                        • August 2007
                        • 342

                        #12
                        Ojdå det var en gammal tråd ni har fått igång

                        Jag har också ett Trigon 190 L - mörkbrun, jag är jätte nöjd.
                        Jag har bra genomströmning på vattnet, beror ju lite
                        på hur man riktar ( strålen- utblåset )
                        Rören skall jag byta till två daylight ljus.
                        Jag har också BTN - slimline i mitt den röda ( fast det syns dåligt på korten)
                        Bilder på mitt kan ses under om man klickar på
                        mitt namn och kollar på profil - bilder.

                        Jag vill även köpa ett juwel Lido 120 L.
                        Jag tycker mkt om deras inbyggda innerfilter, med doppvärmare.
                        Mvh Wilda
                        190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                        85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                        54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                        35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                        Kommentar

                        • Ferengi
                          • August 2008
                          • 399

                          #13
                          Funderar också på att köpa mig ett Juwel Trigon 190L. Skall ha det i vardagsrummet och enda lediga utrymmet är ett hörn.

                          Vill gärna ha BTN - Rocky eller BTN modulsystem som bakgrund. Gillar dessa mer än BTN - Slimline då det blir lite "naturligare" (smaksak, jag vet).

                          Är det någon här som vet om dessa moduler passar ett Trigon 190L? Är det någon som kanske har ett? Vill gärna se bilder för inspiration!

                          Kommentar

                          • Nilsrolf
                            • November 2006
                            • 549

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fred fish
                            Hej Simon,

                            Jag gillar skarpt mitt 190 Liters Juwel hörnakvarium, det enda jag behövt komplettera med har varit en cirkulationspump (den som driver filtret är inte nog för att undvika hinna på
                            går ju alltid att slänga i en kraftigare juwelpump

                            Kommentar

                            • Wilda
                              • August 2007
                              • 342

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ferengi
                              Funderar också på att köpa mig ett Juwel Trigon 190L. Skall ha det i vardagsrummet och enda lediga utrymmet är ett hörn.

                              Vill gärna ha BTN - Rocky eller BTN modulsystem som bakgrund. Gillar dessa mer än BTN - Slimline då det blir lite "naturligare" (smaksak, jag vet).

                              Är det någon här som vet om dessa moduler passar ett Trigon 190L? Är det någon som kanske har ett? Vill gärna se bilder för inspiration!
                              Hej !

                              Jag har BTN slimline i mitt Trigon 190, jag kan bara tänka mig att det
                              kan bli lite bökigare med ett tjockare BTN pga pumpen.
                              Med slimline är det väldigt lätt att bygga in pumpen.

                              Det flesta passar säker men man får nog jobba på lite och
                              skära så att det passar..
                              Som sagt lätt att sätta på slimline och väldigt snyggt
                              Mvh Wilda
                              190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                              85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                              54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                              35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...