Hej. Har ett 720l kar på gång som är 5-10år gammalt. Vågar jag ta in det? Finns det typ någon max ålder på akvarium. Vill inte dat skall börja läcka efter ett litet tag.
Mvh Peter
är det riktigt silikoat och vettigt förvarat håller silikonet 20-25 utan större problem.
problemet kommer om akvariet stått i sol speciellt om det stått tomt i sol, då åldras silikonet fort.
är det ett ram akvarie är det relativt lätt att silikona om det.
Om Akvariumet är tätt, o jag skär bort all silikon i fogarna o gör ren rutorna och silikonar dit nya fogar utan att ta ut rutorna. Bra eller sämre?
Peter
Om Akvariumet är tätt, o jag skär bort all silikon i fogarna o gör ren rutorna och silikonar dit nya fogar utan att ta ut rutorna. Bra eller sämre?
Peter
Det beror på hur duktig du är på ditt jobb samt vilken silikon du använt samt förstås gäller samma för när det urspungligen limmades
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Bör väl också tilläggas att det är silikonen mellan rutorna som är det viktiga för fasthållningen
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Ett akvarium som använts under den senaste tiden som är tätt och inte läcker hade jag inte rört fogarna alls. Börja man röja och slikonera om fläckvis så kan man ge sig f på att det börjar läcka någonstans.
Det akvariumet du har på gång... Visas det med vatten i? Det är ju en fördel då du kan ta lite dasspapper och dra runt utsidan av akvariumet för att se om det är tätt.
Ett akvarium som använts under den senaste tiden som är tätt och inte läcker hade jag inte rört fogarna alls. Börja man röja och slikonera om fläckvis så kan man ge sig f på att det börjar läcka någonstans.
Precis, och fläckvis är väl knappast ett alternativ, bättre att ta hela...
Ursprungligen postat av Marie J
Det akvariumet du har på gång... Visas det med vatten i? Det är ju en fördel då du kan ta lite dasspapper och dra runt utsidan av akvariumet för att se om det är tätt.
Funkar det med hushållspapper...
/Fredrik
-En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.
Det är vatten i, o är tätt enligt säljaren. Jag tänkte i förebyggande syfte
Mvh peter
Om du vet att du gör ett bra jobb kan du ju lika gärna göra i ordning det ordentligt innan du ställer in det... (tycker jag) är du minsta osäker på hur du skall göra är risken stor att det blir sämre än vad det är (under förutsättning att den som gjorde det från början gjort ett bra jobb, vilket man får förutsätta om det stått några år).
/Fredrik
-En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.
DEn viktigaste delen för hållfasthesten är ju mellan glasen och detta lär definitivt vara svårare att limma om i ett ramakvarium.
Akvaristiska hälsningar
Kommentar