Hej jag försöker finna info om denna fisk och även en bild.Men hittar ingenting.Jag ska eventuellt köpa den.
Cynotilapia afra greyiali
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Sök på Metriaclima sp. "zebra hara" så hittar du förmodligen mer information om arten som numera anses vara en Metriaclima.Mvh Michael Persson
www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri -
Ok tack.Men även om den nu heter Metriclima så fann jag inte namnet greyiali.Så det är svårt att gissa vem det skulle kunna vara.Kommentar
-
Greyiali är förmodligen en felstavning av fångstplatsen Gallireya Reef.Mvh Michael Persson
Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleriKommentar
-
Ja, och det verkar som att namnet greyiali endast förekommer i Sverige. Jag köpte mina med det namnet, men det är ganska tydligt att det inte är en Cynotilapia.
Metriaclima sp. "zebra hara" har jag sedan något år eller två och tycker den fungerar som de flesta andra mbunas, dvs håll den gärna i större grupper som 5+10 eller liknande för att få en optimal balans. Snygg som skam är den dessutommvh
Tony EnglundKommentar
-
HazelCR
Ursprungligen postat av MickeGreyiali är förmodligen en felstavning av fångstplatsen Gallireya Reef.
Titta till
? Kan det vara en felstavning då?
...undrande G...........Kommentar
-
Det är väl omöjligt att veta om det rör sig om en felstavning eller inte om man inte lyckas få tag i den som hittade på namnet och denne dessutom talar om sanningen. Mickes antagande låter dock rimligt
Detta är väl också ganska ointressant eftersom den uppenbarligen inte är ens är en Cynotilapia och den dessutom säljs under "rätt namn" överallt förutom hos några enstaka affärer i Sverige.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Kan väl också säga att jag har en liten del i att den säljs under fel namn i Sverige.
För lite drygt 3 år sedan (har jag för mig) så kom det en artikel till Ciklidbladet (jag var redaktör då) tog jag in en artikel om denna fisk och då angavs det felaktiga namn som fortfarande en del använder.
Jag borde ha kollat upp detta bättre innan publiceringen - i efterhand så frågade jag Ad Konings om fisken med hjälp av de foton som kom in till artikeln och han sa direkt att det absolut inte var en Cynotilapia - på sin höjd i så fall att det var en korsning med Cynotilapia inblandat. Under inga omständigheter var det en ren Cynotilapia i alla fall.
Sedan visade det sig att det var en fisk som såldes under ett helt annat namn i andra länder och den var där rätteligen inplacerad i släktet Metriaclima.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Ursprungligen postat av TonyOm jag inte minns helt fel finns det två Ciklidbladsartiklar om fisken i fråga. I den senare artikeln där Michael Persson är redaktör sitter en liten "Reds anmärkning" om att det rätta namnet är just M. sp. "zebra hara".Akvaristiska hälsningar
Kjell
-
HazelCR
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanDet är väl omöjligt att veta om det rör sig om en felstavning eller inte om man inte lyckas få tag i den som hittade på namnet och denne dessutom talar om sanningen. Mickes antagande låter dock rimligt
Detta är väl också ganska ointressant eftersom den uppenbarligen inte är ens är en Cynotilapia och den dessutom säljs under "rätt namn" överallt förutom hos några enstaka affärer i Sverige.
Varför skriver du så?
Rent vatten och jag gogglande en del igår kväll för att få veta mer om "Cynotilapia afra greyiali" och jag lite till efter Mickes inlägg. Eftersom vi inte fick någon ordning på namnet och dess härmkomst , så startade "Rent vatten" denna tråd.
Anledningen till att vi började söka information, var som vanligt, att fiskar med det namnet var ute till försäljning i Uppsalatrakten.Kommentar
-
Ursprungligen postat av HazelCROintressant är det väl absolut inte. Ordning och reda vill vi väl ha, eller?
Varför skriver du så?
Rent vatten och jag gogglande en del igår kväll för att få veta mer om "Cynotilapia afra greyiali" och jag lite till efter Mickes inlägg. Eftersom vi inte fick någon ordning på namnet och dess härmkomst , så startade "Rent vatten" denna tråd.
Anledningen till att vi började söka information, var som vanligt, att fiskar med det namnet var ute till försäljning i Uppsalatrakten.Akvaristiska hälsningar
Kjell
-
HazelCR
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanVad jag menar är oviktigt är orsaken till varför detta felaktiga namn uppstod - det viktiga är att vi nu använder rätt namn.
De fiskar, VF, vars avkomma nu är ute till försäljning i Uppslatrakten kommer från den nämnda butiken, inköpta, namngivna med rubriknamnet på tråden.
Å det namnet används även idag. Det är ju inte undra på att man känner sigKommentar
-
Ursprungligen postat av HazelCRJodå, det är jag med på. Det är olyckligt, när det florerar flera namn. Jag som är en s.k. återfallsakvariet sedan ett par år tillbaks vill ju gärna lita på de "stora butikerna" och att det verkligen finns fiskarter med det namnet som de har till försäljning. I annat fall är det svårt att veta.
De fiskar, VF, vars avkomma nu är ute till försäljning i Uppslatrakten kommer från den nämnda butiken, inköpta, namngivna med rubriknamnet på tråden.
Å det namnet används även idag.
Nåväl misstag som dessa begås och kommer även i fortsättningen att äga rum och är väl inte så mycket att säga om.
Däremot så tycker jag att man kan rikta kritik mot de som fortsätter att använda det felaktiga namnet (trots att de borde vara medvetna om att det är fel)..
Det skall väl för övrigt sägas att arten ännu inte är vetenskapligt artbestämd men att dess kriterier uppenbarligen mest överensstämmer med Metriaclima (en del skriver istället Maylandi och andra Pseudotropheus) och definitivt inte med CynotilapiaAkvaristiska hälsningar
Kjell
-
Ursprungligen postat av TonyOm jag inte minns helt fel finns det två Ciklidbladsartiklar om fisken i fråga. I den senare artikeln där Michael Persson är redaktör sitter en liten "Reds anmärkning" om att det rätta namnet är just M. sp. "zebra hara".
Ad Konings artikel tar upp ciklidnyheter från Gallireya Reef.Mvh Michael Persson
Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleriKommentar
Kommentar