förslag på fisksoppa i malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    förslag på fisksoppa i malawi

    Tjo!

    Har nu varit nere i akvariebutiken och projekterat för den levande delen av mitt nya malawi. tittade ut några fiskar som jag tyckte var vackra och har kollat igenom artbeskrivningarna här. Vad jag funderar på i det här läget är inte så mycket hur många jag ska ha och exakt vilka det blir utan snarare om det finns något man verkligen måste veta om de här arterna. Den sista, hajomaylandi, kunde jag ju tyvärr inte läsa om eftersom jag inte riktigt kommit omkring till att bli goldmedlem än.

    Fiskarna var följande:
    Cynotilapia afra
    Metriaclima callainos
    Melanochromis auratus
    Labidochromis sp. "hongi"
    Aulonocara stuartgranti
    Metriaclima hajomaylandi

    Jag är lite fundersam till stuartgranti eftersom jag inte riktigt kan placera vilken fisk det var nere i butiken och att den inte ser riktigt lika bra ut på fotona.

    Förutom de här arterna, skulle det behövas något komplement? Malar som städar runt, någon effektivare algätare än hongi etc. etc.

    Nu ska jag lägga mig och läsa min nyinköpta bok om malawi.

    EDIT: Efter lite gottande i ad konings välskrivna värld så får jag nog skippa stuartgranti, det är den enda fisken som inte hör till mbuna. Efter vad jag har förstått är det den smidigaste gruppen och det är dessutom en bra idé att använda fiskar från bara en grupp av fler anledningar.

    Vill dock fortfarande ha tankar om de andra fem arterna.

    Cheers
    Senast redigerad av [xstream]; 22 July 2006, 18:44.
    720L Malawi-biotop
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    #2
    Nu vet jag ju inte hur stort akvariet är men om det inte är 700++ så tycker jag personligen det är snyggare att gå ner i antalet arter och öka antalet individer av varje art.

    Annars måste jag säga att du har prickat in många av mina favoritmalawi...
    Mvh Peter

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #3
      Dumma mig, glömde ju säga att det är ett 720. Glömde också bort en art som jag fastnade vid först. Butiksbiträdet visste inte hur man stavade till det nämligen. Den fisken var saolosi, fast jag läste i en annan tråd om demasoni som skulle vara snyggare. fast det blir ju smidigare att köra på saolosi med tanke på att butiken redan har det hemma.

      Som jag skrev så har jag inte börjat pricka in exakt vilka arter det blir och hur många utan de här sju är de fiskar jag såg och vill ha. Sedan om det blir alla eller bara tre av dem är en annan femma.

      Jag räknar med att få ut kanske 400L med tanke på bakgrund och några extra moduler som ska sitta på sidorna. Med 15L per fisk så blir det 26 fiskar, kanske lite många men säg att man går in med inställningen att få in 20-25. Tittar man på några av de här arterna så rekommenderas det att bara ha en hane och kanske fyra honor på grund av revirhävdning. Inte så att 720 inte är stort men man måste ju ändå räkna alla de hanar jag kommer ha som revirhävdande och sålunda måste jag räkna ut hur många hanar jag får plats med.
      Fast att klämma in 6-8 hanar borde väl knappast vara något problem på den ytan, så länge det finns rikligt med gömställen. Eller?

      För att komma tillbaka till ämnet så är jag för sekunden mest intresserad av åsikter kring dessa sju arter jag plockat ut, ifall vissa inte ska hållas tillsammans och om något behöver kompletteras i malväg eller så.

      Cheers

      EDIT: Bara appropå ingenting så har jag börjat indoktrinera min flickvän i faktumet att när vi skaffar hus så kommer det bli något 3000-4000L-kar, antagligen malawi. har några år på mig till så det ska nog gå. :-)
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • MalawiAnna
        • July 2006
        • 215

        #4
        Jag tycker att saulosi är otroligt vackra fiskar! Har själv kört dem ett bra tag i mitt 200l. Har endast sett demasoni på bild och de verkar vara strået vassare. Eftersom både demasonin och saulosin är revirhävdande är det ju en fördel med saulosin eftersom de är lätta att se könsskillnad på.
        Håller oxå på och planerar inför ett 720l malawikar. Har du hittat nåt fint akvarium än? Jag såg ett riktigt snyggt grått rubinakvarium på pwss. Såg stilrent ut. Lycka till med uppstarten! //Mvh Anna
        Mvh Anna

        Kommentar

        • [xstream]
          • March 2006
          • 520

          #5
          Rånade herr Fohrman på ett LLI-kar med extra hög benställning och en btn-bakgrund för 2600 inkl. bensin-pengar. Ska försöka avyttra mitt gamla 600L helglas bara, bor trångt som det är.

          cheers
          720L Malawi-biotop

          Kommentar

          • [xstream]
            • March 2006
            • 520

            #6
            Har nu reviderat om min fiskuppsättning lite och kommit fram till följande scenario:

            Pseudotropheus saulosi
            Cynotilapia afra
            Metriaclima callainos
            Melanochromis auratus
            Labidochromis sp. "hongi"

            En hane och tre honor av varje art, då har jag gott om utrymme för att introducera en och kanske till och med två arter till senare. auratus är dessutom inte revirhävdande vilket gör att jag bara får fyra revirhävdande hanar inledningsvis. En ganska låg siffra för ett 720 tycker jag.

            Är det något i den här uppsättningen som skulle kunna tänkas skapa problem och är det någon av de här fem arterna som det är svårt för butiken att se skillnad mellan könen så jag kanske ska köpa totalt sex fiskar och låta dem växa upp som en grupp?

            Cheers
            720L Malawi-biotop

            Kommentar

            • HazelCR

              #7
              Ursprungligen postat av [xstream]
              Har nu reviderat om min fiskuppsättning lite och kommit fram till följande scenario:

              Pseudotropheus saulosi
              Cynotilapia afra
              Metriaclima callainos
              Melanochromis auratus
              Labidochromis sp. "hongi"

              En hane och tre honor av varje art, då har jag gott om utrymme för att introducera en och kanske till och med två arter till senare. auratus är dessutom inte revirhävdande vilket gör att jag bara får fyra revirhävdande hanar inledningsvis. En ganska låg siffra för ett 720 tycker jag.

              Är det något i den här uppsättningen som skulle kunna tänkas skapa problem och är det någon av de här fem arterna som det är svårt för butiken att se skillnad mellan könen så jag kanske ska köpa totalt sex fiskar och låta dem växa upp som en grupp?

              Cheers
              Jag måste dra lite på smilbanden, när jag läste att M. Auratus inte är revirhävdande. Nja, det där är nog en definitionsfråga. Jäkligt tuffa kan de iaf vara. Problemskaparen är M. Auratus, om jag skall utse någon. Men det behöver ju inte vara så.
              Hur har det gått, blev det precis den där uppsättningen arter?

              Kommentar

              Arbetssätt...