Mängder med yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tamlin1978
    • November 2006
    • 7

    Mängder med yngel

    Jag kallar det för ett problem, andra kanske tycker att vi har tur, men...

    Har 1 platyhona och tre hanar som konstant leker (hade fler honor men dessa jagades ihjäl av hanarna). Honan är gravid var tredje vecka då hon lägger en ny kull med ca 30 yngel... och blir sedan genast gravid igen veckan efter.
    Det var naturligtvis jättekul i början att bli förälder flera gånger om, bestämde oss för att spara ett gäng så att vi nu har ca 10 st småyngel som vi själva har behållit (gav bort hälften till släkten) och 4 stycken större som simmar omkring.
    Köpte nya platyhonor för att ge henne lite andrum, vilket tyvärr inte fungerar särskilt bra. De nya honorna faller inte hanarna i smaken, verkar det som, utan det är bara den gamla honan som blir gravid hela tiden.
    Ytterligare ett "problem" är att hennes två äldsta yngel (ca 5 månader gamla) också har blivit gravida och väntar yngel inom några dagar. Med andra ord kommer det snart att krylla av platyyngel i akvariet (har bara 100 liter)! Vad gör vi? Eftersom jag är djurvän får jag dåligt samvete av att låta de stora platyna och övriga fiskar äta upp ynglen vid varje ny kull, men vi har helt enkelt inte plats för fler. Kan man sälja dem?
    Dessutom har våra ancistrus fått yngel för andra gången (ca 12 st), och våra neontetror också. Det är rena BB i vårt akvarium för tillfället...
    Någon som har tips på vad vi kan göra för att minska yngelproduktionen - åtminstone tillfälligt - så att honorna - och vi - får vila några månader? Sänka temperaturen? Mata mindre?
    Tacksam för seriösa tips!

    ****************
    19 sunsetwagtail platy
    3 indianplaty
    1 leopardpansarmal
    2 långsträckt pansarmal med glupande aptit
    11 neontetror
    3 kuhliålar
    4 afrikanska bandbarber
    1 tigersnäcka
    Tamlin1978
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    det är väl inget problem att dom andra fiskarna äter upp dom?? bättre foder finns dog inte det är ju det absolut mest naturliga i alla fall. annars finns det ju auktioner som du kan ta med dom till när dom har växt till sig lite.

    annars kanske du länner någon annan med akvarium som vill haa ett par st.

    annars är det nog inte lätt att göra så dom inte leker så mycket..
    du får väl byta ut dom annars mot fiskar som inte leker lika ofta.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Marcus.N
      • September 2006
      • 1173

      #3
      sälj till zoo-afärrer dom brukar va glada om dom får köpa yngel ifrån sverige
      why am i the only one how gives the most all the time?
      www.agnescarlsson.se
      www.myspace.com/agnescarlsson
      http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
      http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Ta inte hand om ynglena så att bara några överlever per kull och sälj sen ynglena när de har blivit stora till en akvariebutik. Det brukar inte vara några problem men ring och fråga först. Bäst pris får du om du köper samtidigt.

        För att få er lungt skulle du kunna sälja 1-2 av dina hanar samtidigt oxå.

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Förlåt mig..men jag sitter och småler...de verkar ha det VÄLDANS bra i ditt akvarium Vilket bäbisgäng du har!!!

          Enda sättet att få dem att sluta är nog att helt enkelt separera hanarna från honorna! Men platysar "skafferiar" så de kommer yngla ett tag till ändå!

          Jag miste mina hanar för snart en månad sedan, och mina honor ynglar var och varannan dag fortfarande, och kommer nog göra det ett tag till kan jag tro! Men de flesta blir uppätna hos mig så för mig är det inget jätteproblem...
          Jag köper hursomhelst inga fler pojkar på ett tag nu!
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Tips är att byta in de i en akvarieaffär... eller bli goldmedlem och sätt in annons här på zoopet
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Fellan
              • June 2006
              • 551

              #7
              När vi hade överfullt med platy yngel vägrade affären här att ta i mot dom på grund av smittorisken
              Always look on the bright side of life!
              Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Ursprungligen postat av Fellan
                När vi hade överfullt med platy yngel vägrade affären här att ta i mot dom på grund av smittorisken
                Så resonerar affärer tyvärr ibland, men affärer som är kunniga vet att det oftast blir betydligt friskare och tåliga fiskar om de tar emot svensk odlad fisk som är vana att gå i våra vatten.

                Kommentar

                • Tamlin1978
                  • November 2006
                  • 7

                  #9
                  Tack för tips

                  Tack för tipsen och kommentarerna! Var medveten om att det skulle låta som ett "löjligt" problem redan när jag skrev det, men man måste ju chansa på att få ett vettigt svar av någon...
                  Dessvärre verkar inte våra lokala akvariebutiker heller särskilt förtjusta i tanken på att ta emot platys pg.a. smittorisken. Usch, får väl helt enkelt bita ihop och låta de små nyfödda stackarna ätas upp på löpande band...!
                  (Med två urglupska långsträckta pansarmalar á 25 cm vardera i akvariet så är det egentligen inga som helst problem att bli av med lite mindre fiskar inkl. neontetror om jag önskar, men det bär mig emot...) Hoppas bara att honan inte far alltför illa av att vara gravid ständigt..?
                  Tamlin1978

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tamlin1978
                    Tack för tipsen och kommentarerna! Var medveten om att det skulle låta som ett "löjligt" problem redan när jag skrev det, men man måste ju chansa på att få ett vettigt svar av någon...
                    Det finns inga "löjliga problem" - eller dumma frågor!!
                    Förstår att du samtidigt som du månar om ynglen inte kan ha alla kvar..,.
                    Jag blir bara "lite varm i hjärtat" när jag hör talas om yngel
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      Det varierar. Drivs buiken av en akvarieentusiast tar de troligtvis emot platyyngel bara de är tillräckligt stora. Tex finns det minst två i göteborgsregionen som gör det.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...