Vilka fiskar passar ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillalotta
    • January 2007
    • 40

    Vilka fiskar passar ihop?

    Jag har ett nytt 60 l akvarium där det nyss flyttat in 4 koppar-silvertip tetror. Trivs dom att vara 4 eller bör jag skaffa några till?

    Vilka fiskar passar bra ihop med dem? Jag vill ha någon ungfödande, guppy eller svärdbärare. Hur många sådana bör man ha?

    En kampfisk vill sonen ha, passar den in?

    Sen är jag jättesugen på en liten dvärgklogroda, men en sån äter upp alla små eventuella yngel eller hur?

    Finns det någon bottenfisk, mal eller liknande som inte äter upp växterna? När det är ett nytt akvarium behöver man en sådan på en gång eller är det bättre att vänta med den ett tag?

    Jag har haft akvariet i snart en vecka och igår släppte jag i tetrorna. Hur länge ska jag vänta innan jag släpper ner fler, och vilken sort/hur många?

    tacksam för svar!
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    Ursprungligen postat av lillalotta
    Jag har ett nytt 60 l akvarium där det nyss flyttat in 4 koppar-silvertip tetror. Trivs dom att vara 4 eller bör jag skaffa några till?
    Du bör skaffa iaf 6st till då tetror är en stimfisk

    Vilka fiskar passar bra ihop med dem? Jag vill ha någon ungfödande, guppy eller svärdbärare. Hur många sådana bör man ha?
    En hane och 2 honor utav platy, svärdbärare eller molly funkar. Vill du hellre ha guppy så skulle du kunna köra på 2 hanar och 4 honor.

    En kampfisk vill sonen ha, passar den in?
    Kamfpfisk funkar inte med guppy och möjligen inte med svärdbärare. En del lyckas dock hålla kampfisk med ovan nämnda fiskar.

    Sen är jag jättesugen på en liten dvärgklogroda, men en sån äter upp alla små eventuella yngel eller hur?
    Den fråga lämnar jag över till någon annan

    Finns det någon bottenfisk, mal eller liknande som inte äter upp växterna? När det är ett nytt akvarium behöver man en sådan på en gång eller är det bättre att vänta med den ett tag?
    Du har corydoras som inte äter alger men det är en trevlig bottenfisk. Vill du ha algätare så rekomenderar jag otocinclus. Vänta med algätare ett tag tills det har bildats en del alger i akvariet och det är även viktigt med stödutfodring för otocinclusarna.

    Jag har haft akvariet i snart en vecka och igår släppte jag i tetrorna. Hur länge ska jag vänta innan jag släpper ner fler, och vilken sort/hur många?
    Om en till en och en halv vecka så kan du släppa i 6st koppartetror till. Håll noga koll på nitriten i början då det lätt bildas i nystartade aklvarium och detta är skadligt för fiskarna. Bästa testet enligt många är JBL`s dropptest.
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • lillalotta
      • January 2007
      • 40

      #3
      ah det var trist med kampfisken, men men...

      otocinclusarna, äter dom vanligt foder eller menar du att man ska stödutfodra med något speciellt?

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Dom äter inte vanligt foder. Kan äta algtabletter och brukar äta grönsaker.

        Kommentar

        Arbetssätt...