1 cm/1 liter

#1 - 29 juni 2007 17:59
Läste någonstans att man inte ska räkna med bottenlevande fisk i regeln 1 cm/1 liter är det så.

I så fall kan jag sova lite lugnare i fortsättningen om jag räknar bort mina corydoras och mina ancistrusar.

/lmo
#2 - 29 juni 2007 18:12
du kan aldrig räkna bort en fisk men en sugmal kräver mindre plats en andra
men däremot inte dina corydoras.
#3 - 29 juni 2007 18:30
lmo skrev:
Läste någonstans att man inte ska räkna med bottenlevande fisk i regeln 1 cm/1 liter är det så.

I så fall kan jag sova lite lugnare i fortsättningen om jag räknar bort mina corydoras och mina ancistrusar.

/lmo

1 cm/ 1 liter reglen passar bra till små fredliga fiskar. Fast det ær bara ungefær - det beror också på hur stort filter du har...
Jag har aldrig hørt att bottenlevande fiskar inte gæller. Varfør skulle det vara så?
#4 - 29 juni 2007 18:35
T.ex så skitar ju en ancistrus ner en hel del, jämfört med t.ex en neontetra och jag skulle alla gånger räkna med dem...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 juni 2007 18:51
Jag tycker nog att alla fiskar skall räknas, men oavsett det så är 1cm/1L en rätt usel regel som bara på sin höjd kan anses gälla för små fiskar som Kjär skriver
#6 - 29 juni 2007 19:13
Tack för svaren

När jag köpte mitt kar så plockade försäljaren ut de fiskar hon tyckte skulle passa bra ihop (jag var och kanske fortfarande är nybörjare;)).

Sen när intresset har ökat och man tar reda på mer och mer framför allt här på forumet så blev jag lite kallsvettig när jag såg 1cm/1liter vilket betyder att mitt acke är ganska mycket överbefolkat, nu har jag tänkt att köpa ett större akvarium så problemet kommer att lösa sig men det hade varit bra att veta redan från början.

Fiskarna har hela tiden mått bra och ätit ordentligt men nu börjar de växa till sig.

/lmo
#7 - 30 juni 2007 14:55
hur stort är karet?

hade tidigare ett rätt överbefolkat litet 50 liters kar, vilket inte va bra, fiskarna rörde sig lite osv, köpte ett nytt 125L kar, och släppte i samma fiskar, vilket då blev underbefolkat, men de löste en platyhona och några blackmolly, så räknar jag nu har jag mer fisk per liter vatten än med mitt 50L kar, dock så är fiskarna mycket mer aktiva, får yngel osv, så jag tror nog storleken på karet med har betydelse, lika så filter, hur karet är uppbyggt mm.

till mindre kar så kanske 1cm fisk/l vatten är bra, men frågan är då tex om man köper 15 neontetra och varje är 3-4cm så skulle ju de knappt kunna va i ett 50L kar, de kanske är en bra grundregel men sen så bör man kanske tänka lite själv på hur mycket fisken skitar ner, hur mycket filtret orkar med osv.
#8 - 30 juni 2007 15:02
Pumba skrev:
hur stort är karet?

hade tidigare ett rätt överbefolkat litet 50 liters kar, vilket inte va bra, fiskarna rörde sig lite osv, köpte ett nytt 125L kar, och släppte i samma fiskar, vilket då blev underbefolkat, men de löste en platyhona och några blackmolly, så räknar jag nu har jag mer fisk per liter vatten än med mitt 50L kar, dock så är fiskarna mycket mer aktiva, får yngel osv, så jag tror nog storleken på karet med har betydelse, lika så filter, hur karet är uppbyggt mm.

till mindre kar så kanske 1cm fisk/l vatten är bra, men frågan är då tex om man köper 15 neontetra och varje är 3-4cm så skulle ju de knappt kunna va i ett 50L kar, de kanske är en bra grundregel men sen så bör man kanske tänka lite själv på hur mycket fisken skitar ner, hur mycket filtret orkar med osv.

Hur kan man underbefolka et kar? :D
#9 - 30 juni 2007 16:24
Men jag har en fråga som har lite med det här att göra. Jag tror inte att jag har brutit mot encentimetersregeln än, men nästan alla mina fiskar är malar, och lever således på botten. Finns det någon regel om hur mycket fiskar det bör finnas i olika skikt av akvariumet också?
#10 - 30 juni 2007 17:06
maria_ skrev:
Men jag har en fråga som har lite med det här att göra. Jag tror inte att jag har brutit mot encentimetersregeln än, men nästan alla mina fiskar är malar, och lever således på botten. Finns det någon regel om hur mycket fiskar det bör finnas i olika skikt av akvariumet också?

Inte vad jag vet, men man får anvænda sin egen førnuft... Mna ser væl om det blir trafikproblem på botten eller dom andra vattenskikten:D
#11 - 30 juni 2007 21:07
Jag tycker nog att alla fiskar skall räknas, men oavsett det så är 1cm/1L en rätt usel regel som bara på sin höjd kan anses gälla för små fiskar som Kjär skriver

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, kanske det men om man räknar så här:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]1 cm vuxenstorlek fisk/liter vatten + minsta akvariestorlek/varje fiskart + att ingen fisk borde bli större än 1/10-del av akvarielängden (*) = lagom mycket fisk.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]blir en ganska bra formel att räkna med, eller. ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red](*) som någon klok medlem brukar skriva, kommer inte ihåg vem just nu :)[/COLOR][/FONT]
#12 - 1 juli 2007 15:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, kanske det men om man räknar så här:[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]1 cm vuxenstorlek fisk/liter vatten + minsta akvariestorlek/varje fiskart + att ingen fisk borde bli större än 1/10-del av akvarielängden (*) = lagom mycket fisk.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]blir en ganska bra formel att räkna med, eller. ;)[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red](*) som någon klok medlem brukar skriva, kommer inte ihåg vem just nu :)[/COLOR][/FONT]

Man måste ta hænsyn till dom olika fiskarnas revir också...
#13 - 2 juli 2007 13:07
Är 1 st 50 cm Gibbiceps lagom i ett 50 liters kar ? (Enligt 1 cm/ 1 liter)

Eller är 1 st 15 cm Eldstjärt för stor för ett 250 liters kar ? (Enligt 1/10 av akvarielängden)

Tänk på att tumregler är just tumregler. Sunt förnuft är bra också.
#14 - 2 juli 2007 13:24
t85207 skrev:
Eller är 1 st 15 cm Eldstjärt för stor för ett 250 liters kar ? (Enligt 1/10 av akvarielängden)

Det beror ju på hur karet är byggt. Om det är 20 cm långt och 15 cm brett och 833,33333333333333333333 cm högt så passar det nog inte...
#15 - 2 juli 2007 14:40
maria_ skrev:
Det beror ju på hur karet är byggt. Om det är 20 cm långt och 15 cm brett och 833,33333333333333333333 cm högt så passar det nog inte...

I ett sån't akvarie kan man nog bara ha bottentittare. :D
#16 - 2 juli 2007 22:59
Eh, nu får du faktiskt vara lite optimistisk.. Något som lever i djuphaven skulle man nog kunna ha, för det blir ju ett ganska djupt akvarium..

Annons