Läste någonstans att man inte ska räkna med bottenlevande fisk i regeln 1 cm/1 liter är det så.
I så fall kan jag sova lite lugnare i fortsättningen om jag räknar bort mina corydoras och mina ancistrusar.
/lmo
lmo skrev:Läste någonstans att man inte ska räkna med bottenlevande fisk i regeln 1 cm/1 liter är det så.
I så fall kan jag sova lite lugnare i fortsättningen om jag räknar bort mina corydoras och mina ancistrusar.
/lmo
Pumba skrev:hur stort är karet?
hade tidigare ett rätt överbefolkat litet 50 liters kar, vilket inte va bra, fiskarna rörde sig lite osv, köpte ett nytt 125L kar, och släppte i samma fiskar, vilket då blev underbefolkat, men de löste en platyhona och några blackmolly, så räknar jag nu har jag mer fisk per liter vatten än med mitt 50L kar, dock så är fiskarna mycket mer aktiva, får yngel osv, så jag tror nog storleken på karet med har betydelse, lika så filter, hur karet är uppbyggt mm.
till mindre kar så kanske 1cm fisk/l vatten är bra, men frågan är då tex om man köper 15 neontetra och varje är 3-4cm så skulle ju de knappt kunna va i ett 50L kar, de kanske är en bra grundregel men sen så bör man kanske tänka lite själv på hur mycket fisken skitar ner, hur mycket filtret orkar med osv.
maria_ skrev:Men jag har en fråga som har lite med det här att göra. Jag tror inte att jag har brutit mot encentimetersregeln än, men nästan alla mina fiskar är malar, och lever således på botten. Finns det någon regel om hur mycket fiskar det bör finnas i olika skikt av akvariumet också?
Kjell Fohrman skrev:Jag tycker nog att alla fiskar skall räknas, men oavsett det så är 1cm/1L en rätt usel regel som bara på sin höjd kan anses gälla för små fiskar som Kjär skriver
Maria - Sjöjungfru skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, kanske det men om man räknar så här:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]1 cm vuxenstorlek fisk/liter vatten + minsta akvariestorlek/varje fiskart + att ingen fisk borde bli större än 1/10-del av akvarielängden (*) = lagom mycket fisk.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]blir en ganska bra formel att räkna med, eller. ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red](*) som någon klok medlem brukar skriva, kommer inte ihåg vem just nu :)[/COLOR][/FONT]