1 cm fisk per 1 liter vatten...

#1 - 7 september 2007 20:50
Hej, den där "reglen" 1 cm fisk per 1 liter vatten, jag fattar inte riktigt om hur man räknar neontetror (dom är ju stamfiskar och simmar bara tillsammans) och räkor...

Så skulle ni kunna förklara hur man räknar räkor och neontetror? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 september 2007 20:59
Den finns ingen regel som man slaviskt kan följa om hur många fiskar man kan ha i ett akvarium.
Den "regel" som du nämner här dock till de sämre. Den "regel" som Zoopet anger i Zoopetartikeln är i alla fall mindre dålig

Hur många fiskar?

Hur många fiskar kan man då totalt ha i ett akvarium? Det är omöjligt att ge ett generellt svar, men följande kan vara ett litet rättesnöre (även om det finns tusen undantag).

Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.

Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.

Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.

Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk.

En neontretras max.storlek är 5 cm vilket innebär att just denna art behöver ca. 5 liter vatten per fisk så för den "stämmer" faktiskt också 1 cm/1 L rekommendationen.

Räkorna kan man väl räkna på ungefär samma sätt.
#3 - 7 september 2007 21:34
Det är en hyfsad tumregel men den är enligt mitt tycke rätt så sluddrig annars.
olika fiskar behöver olika plats beroende på aggresivitet,rörelse,lek mm.
#4 - 7 september 2007 23:21
Man får blanda den "regeln" med lite sunt förnuft. Självklart kan man inte ha 1 neontetra i ett 5Liters akvarium bara för att "regeln" säger det.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 8 september 2007 06:57
3 guppy skrev:

Nej, den är inte ens hyfsad eftersom fisken i regel inte skräpar ned i förhållande till sin längd utan i fötrhållande till sin vikt.
En fisk som är 10 cm väger inte dubbelt så mycket som en fisk som är 5 cm, utan snarare 4 ggr så mycket. Detta efteom fisken inte bara växer på längden utan även på höjden.
Detta gör också grovt sett att en 10 cm fisk skräpar ner 4 ggr så mycket som en 5 cm fisk.
Därför är 1 cm/1L skalan en mycket dålig skala.

Sedan är det ju självklart som Loelle skriver att varje art kräver ett visst minimiutrymme - det finns ju också angivet i Zoopets artbeskrivningar.
#6 - 8 september 2007 07:13
3 guppy skrev:

12 cm Pangio kuhlii eller 12 cm Symphysodon discus :confused:
#7 - 8 september 2007 12:27
Den regeln funkar väl bättre på små fiskar. För det är ju inte bara längden som spelar in. Om fisken e som en kubik på 1dm så skräpar den ner mer än en öron ål som e 10cm Skulle tex inte vilj ha mina 2 +30cm pacus i ett 65l kar =)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 8 september 2007 12:35
Freke skrev:
Den regeln funkar väl bättre på små fiskar. För det är ju inte bara längden som spelar in. Om fisken e som en kubik på 1dm så skräpar den ner mer än en öron ål som e 10cm Skulle tex inte vilj ha mina 2 +30cm pacus i ett 65l kar =)

Oavsett vilket "mätmetod" man nu använder så gäller alltid en minimistorlek på akvariet som jag skrev ovan.

Annons