1 eller 2 par bågciklider?!

#1 - 1 juni 2010 00:28
Jag står i valet och kvalet för "huvudattraktionen" för mitt lilla kar (gibbisarna räknas som en stor bonuns, om jag ens får se dessa under dagtid), och detta ska förekommas av gröna bågfensciklider! Jag är sugen på två par, MEN (!) det är ett väldigt litet akvarium! Det framkommer inte heller hur stora revir, dessa upprättar i artbeskrvningen (mer än att hanen bör avlägsnas från tankar under 100-liter, vid lek).

Jag har en benägenhet, att lyckas med att inte ens få guppysar att föröka sig, och att då inbilla sig att ens tro att ett par bågfensciklider, ens kan komma att tänkas leka... det ligger så långt utanför mitt tankemönster, så du anar inte!! Hur pass stora revir, stakar dessa ut?

Jag har haft dessa tidigare, och har aldrig stött på fredligare dvärgciklider, och vill INTE riskera att skaffa ett par för mycket, och riskera att det blir en alltför stor maktkamp i karet (visserligen är terror-briljanterna ypperliga på detta.. men gnistrar ack så vackert!) och att en eller båda paren går åt i en totalt onödig kamp (frågan svarar på sig självt nästan!).

Det finns gott och väl gömställen, samt avskiljningsobjekt, så i mina tankar, ska det inte vara några problem med två par (trots den lilla storleken! Speciellt med tanke på dess fredlighet... men skenet kan bedra...) Men jag vill höra med andra, mer erfarna, om hur ni förhåller er till detta tänkande!
#2 - 1 juni 2010 07:47
Tja, om akvariet, som du skriver, är väldigt litet, så känns ju gibbiceps rätt (mal)placerade, de blir å sin sida väldigt stora :p

Jag har en hane och en hona i ett 75-liters, där det även går ett gäng yngel på nå´n cm. Hanen har klarat sig fint faktiskt. Men par i egentlig mening kan man inte prata om. Det bästa är nog att som med Apistogramma ha flera honor till en hane, men om akvariet är "väldigt litet" (vad det nu är), så skulle jag nog inte ha mer än en hane och en hona. Hade visserligen tre honor med yngel samtidigt, och en hane i ett 100-liters för ett antal år se´n, men så var det också rena djungeln i akvariet.
#3 - 1 juni 2010 08:23
Jag släppte två hannar av Bågciklider i ett 540 liters kar, fullt med växter och gömställen. Efter några veckor var det bara en hanne kvar. Den dominanta hanen gjorde inget annat än att leta efter den svagare.
#4 - 1 juni 2010 18:47
Micke_A skrev:
Tja, om akvariet, som du skriver, är väldigt litet, så känns ju gibbiceps rätt (mal)placerade, de blir å sin sida väldigt stora :p

Jag har en hane och en hona i ett 75-liters, där det även går ett gäng yngel på nå´n cm. Hanen har klarat sig fint faktiskt. Men par i egentlig mening kan man inte prata om. Det bästa är nog att som med Apistogramma ha flera honor till en hane, men om akvariet är "väldigt litet" (vad det nu är), så skulle jag nog inte ha mer än en hane och en hona. Hade visserligen tre honor med yngel samtidigt, och en hane i ett 100-liters för ett antal år se´n, men så var det också rena djungeln i akvariet.

HAHAHA! Ja, visserligen, men de är oerhört vackra varelser, dedär "mal"-placerade gibbisarna! Har ett större som jag kan skicka dem till, när de börjar bli lagom stora , när inte få plats i detta! Lär ju ändå dröja ett tag!! Och när de blir för stora för det andra (250 l), så har jag, förhoppningsvis fått i ordning ett ännu större... annars får jag väl sälja dem!
#5 - 1 juni 2010 18:49
c90368 skrev:
Jag släppte två hannar av Bågciklider i ett 540 liters kar, fullt med växter och gömställen. Efter några veckor var det bara en hanne kvar. Den dominanta hanen gjorde inget annat än att leta efter den svagare.

Nog lika bra att jag nöjer mig med ett par!! För säkerhetsskull!!

Annons