Jag står i valet och kvalet för "huvudattraktionen" för mitt lilla kar (gibbisarna räknas som en stor bonuns, om jag ens får se dessa under dagtid), och detta ska förekommas av gröna bågfensciklider! Jag är sugen på två par, MEN (!) det är ett väldigt litet akvarium! Det framkommer inte heller hur stora revir, dessa upprättar i artbeskrvningen (mer än att hanen bör avlägsnas från tankar under 100-liter, vid lek).
Jag har en benägenhet, att lyckas med att inte ens få guppysar att föröka sig, och att då inbilla sig att ens tro att ett par bågfensciklider, ens kan komma att tänkas leka... det ligger så långt utanför mitt tankemönster, så du anar inte!! Hur pass stora revir, stakar dessa ut?
Jag har haft dessa tidigare, och har aldrig stött på fredligare dvärgciklider, och vill INTE riskera att skaffa ett par för mycket, och riskera att det blir en alltför stor maktkamp i karet (visserligen är terror-briljanterna ypperliga på detta.. men gnistrar ack så vackert!) och att en eller båda paren går åt i en totalt onödig kamp (frågan svarar på sig självt nästan!).
Det finns gott och väl gömställen, samt avskiljningsobjekt, så i mina tankar, ska det inte vara några problem med två par (trots den lilla storleken! Speciellt med tanke på dess fredlighet... men skenet kan bedra...) Men jag vill höra med andra, mer erfarna, om hur ni förhåller er till detta tänkande!