1 Litet ynka yngel:)

#1 - 30 juli 2007 16:06
Jo idag så hittade jag ett yngel (Platy) och det var ungefär 5 mm stort...
Hur stora är de som nyfödda?
Och kan mamman föda ut ett och ett eller kommer alla samma dag liksom?
Mamman är jätte stor och tjock ff så det är därför jag undrar om det kan komma fler i olika omgångar?
Yngelt har hittat ett bra gömställe tycker jag ser så jag tror att jag låter det vara kvar och växa upp där...Vad tror ni ?
#2 - 30 juli 2007 23:36
Det låter som om hon precis har börjat föda.
Ynglen är bara runt 5-7mm stora vid födseln och honan föder fram dem en och en med någon minuts mellanrum i en strid ström och det kan pågå ganska länge.
Låt dem gå kvar i karet, visst kommer några att bli mat men de starkaste kommer att överleva.
#3 - 31 juli 2007 10:39
ansjo skrev:

Ynglen är bara runt 5-7mm stora vid födseln och honan föder fram dem en och en med någon minuts mellanrum i en strid ström och det kan pågå ganska länge.

Låt dem gå kvar i karet, visst kommer några att bli mat men de starkaste kommer att överleva.

Ja fast som det ser ut nu så finns det bara ett.....Men honan är otroligt tjock ff (de kanske är tjocka ett tag efter)....Så går det bara någon minut mellan varje så borde det bara ha kommit ett eller så har de andra blivit mat...
Men jag är så glad för att ett lever (än så länge) :D
#4 - 31 juli 2007 10:56
Ja, det kan vara att hon är tjock för ynglen kom in igen;). Men kommer det inte fler yngel är det bara att vänta ca en månad så kommer det nya!
#5 - 31 juli 2007 12:21
ansjo skrev:
Ja, det kan vara att hon är tjock för ynglen kom in igen;). Men kommer det inte fler yngel är det bara att vänta ca en månad så kommer det nya!

Ja det får jag göra :)
Det är ju värt att vänta på....man kan ju inte annat än att förundras över hur små det faktiskt är från början [:o]
#6 - 1 augusti 2007 21:29
ansjo skrev:

Det KAN variera, i vissa stammar kan ynglen vara så små som bara 3 mm, men då får man som regel många fler i varje kull.:D

Jag skulle komplettera akvariets inredning med några stora buskage av växter, sak samma vilka bara de har mycket gömställen för ynglen, och gärna ett gäng flytväxter, typ flytormbunke, då kan ynglen gömma sig bra de första dagarna. Flytväxterna är viktiga när de små skall upp till ytan och fylla sin simblåsa när de nyss fötts.....sedan håller sig gärna ynglen där även de första veckorna också försåss.

Annons