1 lysrör i en ramp för 2

#1 - 10 september 2006 08:53
Hej!

Jag har en heltäckande ramp med plats för två lysrör. Kan jag ta bort det ena röret och ha denna platsen tom, eller kommer kondensen orsaka problem då?

(Anledningen till att jag frågar är att jag inte riktigt kommit tillrätta med mina algproblem och vill nu testa att minska belysningsmängden. Har redan testat olika typer av rör samt minskat belysningstiden.)
#2 - 10 september 2006 10:35
har du inte 2 knappar på sida?..,
#3 - 10 september 2006 10:46
Det beror på om rören har varsin reaktor och glimtändare.
Om det är 18W rör tippar jag på att dom sitter i serie på en 36W reaktor och då måste du ha bägge för att det ska fungera.
Kan ju vara så att du inte har reaktor utan HF-don, då vet jag faktiskt inte hur det brukar vara
#4 - 10 september 2006 11:23
Hmm.. några knappar har jag inte sett. När man sätter i sladden tänds rören.

Det är 2 x 30W. Finns det något jag kan göra eller kolla efter för att man ska få reda på om det funkar eller ej?
#5 - 10 september 2006 11:38
ta ut ett rör och stoppa i sladden, lyser det så funkar det nog...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 september 2006 11:39
Milbot skrev:
Finns det något jag kan göra eller kolla efter för att man ska få reda på om det funkar eller ej?

Skruva ur ett lysrör och se om det andra funkar (du måste släcka lysröret och sen tända igen för att kunna kolla).
#7 - 10 september 2006 18:26
Tack för era svar.
Nu har jag testat och det går inte att bara ha i ett rör. Det blir helt dött när jag skruvar ut ett.
Så, kanske får man skaffa ett rör som är riktigt mörkt då, om det finns något sådant.
#8 - 10 september 2006 18:30
Hur länge har du ljuset på för närvarande?
Är det den enda parametern du kan påverka?
#9 - 10 september 2006 20:33
Karon skrev:
Hur länge har du ljuset på för närvarande?

Är det den enda parametern du kan påverka?

Jag har ljuset tänt 10 timmar nu. Har legat på lite mer innan, men har dragit ner det. Känns som 10 borde vara rätt okej ändå.
Sen har jag testat olika rör. Innan hade jag 2 aquarelle men sedan några månader kör jag 1 aquarelle och 1 grolux för att få det lite dovare och mörkare, men det blev faktiskt ingen jättestor skillnad.

Det är gröna alger på växterna jag har problem med och har fått för mig att jag skulle behöva vara lite mer sparsam med belysningen och dra ner på W/l. Men finns det något annat jag kan göra tar jag tacksamt emot förslag!

Annons