1 månad har gått!

#1 - 20 maj 2011 14:12
Jag ville bara posta bilder på hur det utvecklat sig i nya karet. Jag är faktiskt riktigt nöjd med vattenkvalitet och hur växterna utvcklat sig. Dock inser jag att balans i akvriet är en dagskurs som kan ändra sig från dag till dag. Verkar svårt detta med akvarium! (puh)

Trevlig helg!

20 April
[ATTACH=CONFIG]44829[/ATTACH]
20 Maj
[ATTACH=CONFIG]44830[/ATTACH]
#2 - 20 maj 2011 14:34
ser ju skitmysigt ut förutom plastskeppet i mitten... men annans hur gytt som helst! :D väntar med spänning på nästa månads uppdatering!
#3 - 20 maj 2011 14:40
Tack!

Hehe, ja skeppet är väl ingen höjdare. Har kollat litet på rötter, men inte hittat någon som skulle funka. Det finns ju konstgjorda också som är ganska snygga. Fast det blir ju litet same-same som skeppet. :-)
#4 - 20 maj 2011 14:43
vadå inte funka? det är ju bara bygga lite hur man känner för. hade ju vart skitsnyggt med typ redmoore som hänger uppifrån som rötter från ett träd tex.
#5 - 20 maj 2011 14:49
Ehum, hur gör man sånt? Jag är newbee på detta.

Finns det länk till något snyggt exempel? Tack på förhand.
#6 - 20 maj 2011 14:56
inte så svårt, välj ut grenar i lämplig storlek och sen är det bara att välja om du vill ha dom som ett röse eller lite mer nogrannt, t.ex att dom kommer ner från ytan.

när du ska ha dom som ett röse är det nästan bara att välja ut platsen och sen är det bara att lägga ner dom lite hursom.

när du ska ha dom från ytan så välj grenar som är lite längre än ditt kar är högt, sen lutar du dom snyggt mot bakgrunden men med en liten bit av roten ska vara åvanför ytan. typ 1 cm bara, annars ser det konstigt ut om grenarna slutar 5 cm under ytan ;)
#7 - 20 maj 2011 15:03
exakt som freddi sa. man kan med borra igenom dom o hänga upp med tex ett buntband i nått stag om man har det.
#8 - 20 maj 2011 15:16
Är det första akvariet? Grattis i såna fall. Tycker du har fått till en kanonstart!

Lite inspiration om hur man har byggt med trärötter, tror du får bläddra uppåt på sidan;

http://www.tfhmagazine.com/resources/web-extras/ada/ada-2009-winners/
#10 - 20 maj 2011 15:32
Tack för tips om rötter. Ok, ska fundera på det där.

Re Tommy_G:
Nej det är 3:e. Men vi började så sent som oktober 2010 med ett ärvt gammalt 54 liters (typ 30 år gammalt). Funkade helt ok, men dottern ville inte ha det kvar i sitt rum. Så jag gjorde en uppgradering till ett 180 liters Juwel Vision i samband med att det flyttades till datorrummet.

Men det var väldigt repigt. Så i samband med att vi sålde segelbåten, fick jag tillstånd av "chefen" att uppgradera till ett större.

Tycker det är jätteskoj med akvariehobyn, är som en hel vetenskap detta med vattenkemi, växter, alger, fiskarnas trivsel mm. Och det är inget för stressade, det får ta sin tid för växter och fiskar att växa till sig. Och för akvariet att få balans. En bra inställning som troligen kan appliceras även IRL.:)

Sjukt snygga inredningar på länken du lade ut!
#11 - 20 maj 2011 21:54
Ser riktigt lovande och är ännu et bevis på att akvarier bara blir vackrare med åldern (så länge de sköts). :)
#12 - 5 juni 2011 16:13
Jag gör en halvmånadsuppdatering. Är litet nöjd med hur växtligheten växer. Tack PMDD och flytande kol för det. Jag fick ansa ganska hårt idag.

5 juni:
[ATTACH=CONFIG]45064[/ATTACH]
#13 - 5 juni 2011 17:17
vad är det för yngel i kassen?
#14 - 5 juni 2011 17:20
en sak bara, din anubias kommer inte att må bra i längden av att vara nedgrävd. lägg den mellan nå´n sten eller så.
rotstocken måste vara åvanför gruset annars så kommer den att ruttna.
#15 - 5 juni 2011 17:28
Tack för tipset om anubiasen.

Det är Mollysarna som ynglar för glatta livet. Notera yngelkassen på första bilden. Sen ingen på mellanbilden, nu är det dags igen. 12 st black molly yngel har jag räddat undan den här gången. Tror mig veta att det finns 1-2 till i innerfiltret.

Det jag funderar på, men känner mig litet skamsen över, är att enbart behålla de helt svarta. Och lämna de melerade till akvarielagret. Får se hur det artar sig, men akvariet har begränsad rymd och det går redan på högtryck.

Ev åker guldfiskarna ut snart, de ligger på blocket. De pallar inte värmen. Eller så genomför jag fläktprojekt som behandlats i granntråden. Hade inte kylaggregatet kostat 4000 så hade jag nog slagit till på ett sånt.
#16 - 2 juli 2011 12:25
Ny uppdatering. Akvariet har nu varit igång i 10 veckor.

[ATTACH=CONFIG]45621[/ATTACH]

Litet lustigt med algerna. De växer på väggen, men slutar tvärt ca 10 cm från vattenytan.
#17 - 2 juli 2011 19:10
Alger är både tuffa men samtidigt kinkiga, troligtvis är det något med ljuset där uppe som de ogillar. Lummigt och vacker är det!
#18 - 3 juli 2011 06:32
Tack Visual.
#19 - 28 juli 2011 16:11
14 veckor, vet inte om det syns nån jätteskillnad. Förutom alla alger på bakgrunden förstås. Plus att fiskbeståndet byts ut och förökar sig i ett galet tempo. Nästa art på tur ut är black mollys, annons ligger på blocket.

[ATTACH=CONFIG]46143[/ATTACH]
#20 - 28 juli 2011 16:54
det har helt klart tagit sig :)
det som syns mot den andra bilden åvan är väl att allt har blivit "tjockare" och vallarna har blivit längre :)
#21 - 28 juli 2011 19:15
Det är inte så att du byter vatten till gränsen där algerna slutar? jag har märkt att om man låter det torka en stund så får jag lätt en sån kant på frontglaset.
Ser mycket trevligt ut:)
#22 - 28 juli 2011 19:31
Hej, tack för uppmuntrande ord. Jo det stämmer att jag byter vatten ungefär dit 1ggr /vecka.

Dock så är det bara bakre väggen som har alger. Rutan gör jag ren med jämna mellanrum med scotch brite (tycker algmagnet skrapar så), så den är helt klar.

Sen har jag dubbla filter med 1200 resp 1000 liter per minut pumpkapacitet, så jag tror inte vattnet står still i någon del av karet. Men osvuret är ju alltid bäst.
#23 - 28 juli 2011 19:51
Dina svärdsplantor ser riktigt fina ut :). Du har verkligen lyckats med dem + dina andra växter. Keep it up.
#24 - 29 juli 2011 05:02
Tack Macke!
#25 - 29 juli 2011 08:02
Tack!

Hehe, ja skeppet är väl ingen höjdare. Har kollat litet på rötter, men inte hittat någon som skulle funka. Det finns ju konstgjorda också som är ganska snygga. Fast det blir ju litet same-same som skeppet. :-)

tommy_g skrev:
Är det första akvariet? Grattis i såna fall. Tycker du har fått till en kanonstart!

Lite inspiration om hur man har byggt med trärötter, tror du får bläddra uppåt på sidan;

http://www.tfhmagazine.com/resources/web-extras/ada/ada-2009-winners/

Jag tycker att du har lyckats riktigt bra med ditt akvarium. Angående skeppet så ser jag inget fel med det. Om du gillar det behåll det, fiskarna bryr sig inte.
Det är lika onaturligt som de akvarium som Tommy länkade till, så ser det absolut inte ut i naturen.
#26 - 29 juli 2011 10:49
Skeppet har varit ganska bra för praktbotiorna när de var små. De har lagt sig upp och ned i skrevor inne i båten på dagtid. Nu börjar botiorna dels bli litet större dessutom litet mer modiga, så de är ute även dagtid. Så eventuellt åker båten ut snart. Men alla fiskar älskar båten och det simmas in och ut något otroligt i den.

Den del av akvariet jag funderar på att reshapa är bakre högersida, där det är en massa höga växter nu. Vet bara inte vad jag ska hitta på för skoj där. Förslag någon?

Annons