Hej,
I genomsökandet av hemmet efter lämpliga akvarieuppställningsplatser - som samtliga inneboende kan acceptera - hittades en hylla i badrummet:
[ATTACH=CONFIG]60906[/ATTACH]
Den nedre öppningen har ett fast hyllplan, det övre hyllplanet är löst. Här borde ju gå att få in något! Bra med badrum, gör inget om man spiller lite :) Elen är det väl värre med, men det går att dra från ett jordat uttag i hallen på utsidan.
Nåväl, läste in mej lite på Nano och insåg att det får bli räkor. Hålet är så litet så det blir ett 10 liters-kar och platt belysning. Skickade efter ett Dennerle 10-liters och köpte platta led-puckar på Kjell o Co. Dom är varmvita, så jag får förmodligen hålla mej till de tåligaste växterna.
Hade en EKOL-bakgrund över som jag kapade till med vinkelslip. Första provsittningen:
[ATTACH=CONFIG]60907[/ATTACH]
Med belysning och Dennerle innerfilter monterat:
[ATTACH=CONFIG]60908[/ATTACH]
Provar också med vatten i och en rot. Akvariet är placerat snett framför toastolen, så betraktnings-vinkel och -avstånd är givna;)
Filtret blir ju väldigt dominerande och FULT. Jag kapar till en bit bakgrund och täcker för.
[ATTACH=CONFIG]60909[/ATTACH]
Nu upptäcker jag något märkligt! Den delen av bakgrunden som stått i vatten under natten har blekts! Men va F**n? Du ser randen på bakgrunden. Det är som att den bruna färgen lösts upp av vattnet...
Bygger ändå klart:
[ATTACH=CONFIG]60910[/ATTACH]
Sen i med substrat, grus och växter:
[ATTACH=CONFIG]60911[/ATTACH]
Köpte Anubias nana och Pogestemon, tog lite nålgräs och HC från andra akvarier. Det blr väl som vanligt, några trivs, andra trivs inte...
På andra dagen ser vattnet grumligt ut. När jag byter ser jag att vattnet är brunt... Tror inte det är roten, den har legat i blöt i flera veckor. Misstänker att det är färgen från bakgrunden....:(
Och på fredag kommer räkorna..... Har beställt körsbärsräkor för att de ska vara enkla, jag har ju bara 10 liter...