10% vattenbyte och PMDD?

#1 - 28 juli 2006 18:52
Jo, jag har läst en hel del PMDD trådar nu i forumet men är fortfarande lite osäker.
Kommer snart köra igång ett 720 liters kar där jag kommer ha en del växter (inget utpräglat växtkar). Jag vill byta max 10% vecka för att behålla tefärgen på vattnet (som det ska bli). Hur ska jag då dosera PMDD?
Ska jag fulldospulsa 1g/vecka eller bara pytsa i 10% dos vid det 10% iga bytet? (Planerar att ha Discus i karet så därför känns det inte som ett alternativ att inte byta vatten alls)

Några svar?

Ha´det!
#2 - 28 juli 2006 23:44
kanske inte behöver göda alls när du byter så lite vatten och inte ska ha så mycke växter.
#3 - 29 juli 2006 06:14
Det kanske du har rätt i förståss..
Är så van att använda PMDD så det känns konstigt att inte göda alls.
Skulle växterna kunna funka då helt utan gödning? Kommer ju inte ha några avancerade växter i detta kar, blir Vallisneria, Anubias, Javaormbunke och Svärdsplantor och nån flytväxt..

Fler synpunkter?
#4 - 29 juli 2006 22:00
vattenpest
cabomba
javaormbunke
windelöwormbunke
vattenspikblad
taiwan-moss
anubias
lysimachia nummularis "aurea"

är dom växter jag kört med få små vattenbyten utan pmdd framgångsrikt, ibland FÖR framgångsrikt.
för stunden byter jag dock vatten runt 7-10 dag runt 40-45% och växterna växer på bra ändå så all näring dom behöver kommer in via fiskmaten.
har yngel så matar rätt ofta och kör med hikari flingfoder.
#5 - 30 juli 2006 16:08
jag skulle inte tro att diskusar skulle gilla så lite vattenbyte 50 % i veckan tror jag är minimum för diskus
#6 - 30 juli 2006 17:54
Filtrera över torv så får du tefärgat vatten. Ha koll på ditt pH bara.
#7 - 31 juli 2006 23:59
[quote=Johan73]Det kanske du har rätt i förståss..
Är så van att använda PMDD så det känns konstigt att inte göda alls.
Skulle växterna kunna funka då helt utan gödning? Kommer ju inte ha några avancerade växter i detta kar, blir Vallisneria, Anubias, Javaormbunke och Svärdsplantor och nån flytväxt..

Fler synpunkter?[/quote]Ser att du bor i uppsala , dem har ett järnfattigt vatten och då kan det bli svårt utan att tillsätta tex TMG som innehåller största delen järn...
#8 - 4 september 2006 16:23
ansjo skrev:
Filtrera över torv så får du tefärgat vatten. Ha koll på ditt pH bara.

Vad är risken?. att det höjs eller sänks?
#9 - 4 september 2006 16:31
Sänks

Annons