Hur går det med dina taeniatus?
Jo, det går bra - dom simmar omkring lite planlöst sådär och har egentligen inte så mycket att syssla med... en aning trist, med andra ord.
Så, jag håller på att planera en total make-over i karet.
Jag har hårdstuderat just taeniatus på massor av olika sajter på nätet - och märker att mitt, i all hast inredda, kar inte riktigt har de förutsättningar som taeniatus gillar - bland annat lekgrottor med mycket trånga passager, exempelvis kokosnötter med små in-/utgångshål. Jag läste om en kille som hade problem att få ett taeniatuspar att leka - och det visade sig att hålet på nötterna var för stora. När han hade åtgärdat detta, med nya nötter, var det inga problem.
Jag hoppas att jag till helgen kan sätta igång med grejerna. Igårkväll fixade jag till två kokosnötter - fyra "grottskal" alltså - och borrade något olika stora hål i vart och ett - så har de lite att välja på.
Taeniatus tycks också vilja känna sig trygga, så det kommer att bli mycket växter i form av javaormbunkar och Anubias i baljan.
Sedan är det så (iallafall skriver många om detta), som jag har misstänkt, att Paletter i allmänhet vill ha, eller rättare sagt, blir stimulerade av att behöva märka ut sina revirgränser.
Jag funderar på att sätta in några andra fiskar som de kan "jaga" lite - är dock inte sugen på levandefödare - vi får se vad det blir, några mindre tetror kanske - eller rent av några Paletter till...
Jag återkommer med bilder och dokumentation så fort det blir lite action!:)