hehe, de va roligaste tråden på länge. anjos får kolla vad han skickar hem till dig nästa gång. hmm e ocellatusar lätta att odla, eller va finns de för andra lättodlade arter till ett 100l? har aldrig haft tanganyika, skulle va kul att pröva nu när man ska skaffa nåra kar till.
De flesta "vanliga" Tanganyikacikliderna är åtminstone (enligt min åsikt) lätta att få att leka, alltså; om man ger dem så "rätta" betingelser som det är möjligt. Om vi tittar på snäcklekare så finns det ju ett antal jättebra trådar här på forumet att läsa igenom - och det räcker med ganska små kar i typ 100-litersklassen, ofta ännu mindre.
Snäcklekare är ju tacksamma av den anledningen att det i stort sett räcker med sand och snäckor, så är dom igång. Ocellatusarna som jag beskriver i denna tråden hade ju levt i ett 960-liters innan - dock med en ganska kraftig konkurrens om närmiljön. Dom lekte i 960-baljan och dom är lika intensiva, om inte ännu mer, i sin nya miljö, 100-litaret. I det nya lilla karet kan jag dessutom verkligen studera hur de bär sig åt vid parbildning, lek och yngelvård. Som du har sett i tråden har jag bara dratt i finkornig sand, snäckor och ett hyfsat stenröse, som tjänar som undanflyktsområde när någon av individerna inte är "igång" med någon lek. Enkelt och lättöverskådligt.
Lite annorlunda blir det inredningsmässigt om man i ett mindre kar (kanske en aning större än 100-liter) till exempel vill ha någon typ av "prinsessa". Dessa ciklider är också jättekul att ha ensamma, att låta en hane och hona para ut sig och låta dessa bilda en koloni med generationer av yngel som samspelar, hjälps åt och bildar nya hyfsat fredliga konstellationer. Till dessa får man bygga lite robustare stenhögar med såpass stora grottöppningar och prång att en 10 centimeters fisk kan simma där. Har man lite tålamod så blir det en helt fantastisk koloni prinsessor efter något halvår/år.
Olika typer av Julidochromis - Regani, Marlieri, Ornatus, Transcriptus och Dickfeldi går också ypperligt att ha parvis i ett typ 100-literskar. Man väljer ut en variant som man tycker om och låter en hona och hane para ut sig. Inredning till jullar är egentligen väldigt enkel, ett par grundstenar i botten och några flata stenar uppepå brukar räcka för ett par att trivas i (titta på mina Marlieri som går i ett ytterst spartanskt inrett kar på 80-liter. Jag har visat en del bilder och filmer på dom i min 960-tråd).
Jullarna leker också villigt, och en viss yngelvård mellan yngelgenerationer finns även hos dessa ciklider (dom större ynglen går iallafall inte på dom yngre), men föräldrarna jagar resolut bort större yngel efter en tid.
Här är alltså tre typer av Tanganyikaciklider som går att ha i mindre kar (det finns fler), de leker lätt och man kan plocka upp yngel allteftersom och sälja, ge bort eller byta in i till exempel någon zoo-affär som är intresserad.
Om man skall kalla detta för odling låter jag vara osagt, men jag antar att du menar - dra upp lite yngel till husbehov - och inte odling i stor skala.