100 liters akvarium med röd zebra?:/

#1 - 1 mars 2005 19:13
Min kompis har ett 100 liters akvarium som jag ska få av han och samtidigt vill han bli av med sina röd zebra (malawi ciklider). De är 7st honor, men efter att ha läst här på zoopet så säger ni att de ska ha ett akvarium på 120cm & 250 liters vilket inte det här akvarium lever upp till:(. Är det en helt omöjlighet att ha dem i där då lr? 2st av dem är stora har han sagt...just nu tror jag att han har dem i ett 150 liters akvarium tror jag. Lite hjälp och råd tack!
#2 - 1 mars 2005 21:36
Trångt är det. Om jag vore dig skulle jag sålla bort en del rödingar. Kanske ha tex: 2 honor, en hane. Vist går det, men normer är normer. Man kan ju tänja på det lite...
//Camilla
#3 - 1 mars 2005 21:47
de är ju bara å testa om dom inte mår bra får du väll göra lite förändringar men du kan ju avvakta å se de kan ju hända att de funkar i alla fall...
#4 - 2 mars 2005 17:35
okej, läste om ngn som hade haft röd zebra i ett 100 liters akvarium så hade de börja döda varandra lr nått då de började leka...men ifall jag inte har i ngn hane borde jag ju inte få det problemet...tråkigt för fiskbrudarna då men:).
Men med en hane i skulle det ju antagligen bli väldigt många till slut då jag har hört att de förökar sig rätt kraftigt. Hur löser ni detta problemet?
#5 - 2 mars 2005 19:30
Vill man inte ha dem.. låt de vara kvar i akvariet. De flesta yngel blir oftast uppätna. Låter groteskt. Annars kan man ju alltid sälja dem.
//Camilla
#6 - 9 mars 2005 17:14
Jaja nu blev det ändå så att jag fick 100 liters akvariumet med fiskarna : /... Det var 5 st röd zebra och 1 annan oidentifierad ciklid. Den odentifierade cikliden är en ganska bjässe kanske över 15cm skulle jag tro...Tycker därför lite synd om han : /...men men vad kan man göra, polaren hade ändå inte plats för dem. De är rätt skygga när jag befinner mig i rummet men när de inte märker mig så är de framme och simmar, är detta bara lite vanlig blygsamhet lr? Hur ska jag få dem att våga vara framme mer? Släckt ljus?
#7 - 9 mars 2005 19:53
Du har ett på tok för litet kar för fiskarna
det är därför de är skygga.
Köp ett större kar.
MVH Richard
#8 - 10 mars 2005 13:58
Är man 17 år som jag är så har man inte hur mkt pengar som helst kanske?
Läste på akvarieguiden att ett 150 liters akvarium var lagom för Röd zebra gentemot här där det stod 250 liters...kan det stämma lr?
#9 - 10 mars 2005 14:02
250 liter för Röd zebra stämmer alldeles säkert! !50 tycker jag är för litet! Tänk på att fiskarna blir runt 10-13cm i storlek.. Ingen vacker syn i ett för litet akvarie
#10 - 10 mars 2005 14:03
[QUOTE=Anders87]Är man 17 år som jag är så har man inte hur mkt pengar som helst kanske?
Läste på akvarieguiden att ett 150 liters akvarium var lagom för Röd zebra gentemot här där det stod 250 liters...kan det stämma lr?[/QUOTE]

Har man inte pengar nog för att kunna hålla fiskarna i rätt miljö kanske man ska välja andra fiskar?
#11 - 10 mars 2005 14:50
Varför inte gå till djuraffären med dem? De tar emot dem utan att du behöver betala något för det. Som ovanstående talare säger, kan man inte sköta om djuren så de har det bra, bör man nog inte hålla de djuren.
De fiskarna i ett 100 liters kanske fungerar, fiskarna kanske överlever länge, osv. Men fiskar i akvarier ska inte bara överleva, de ska trivas också.

Köp nytt, sälj eller ge bort! Plåga inte fiskarna för att det är lättare att inte göra nånting åt saken!
#12 - 10 mars 2005 17:57
Håller med , det är absolut förlitet med 100L,
köp ett 250L så kommer dom garanterat att trivas bättre.
Och att du är 17 år är ingen ursäkt...
Ett akvarium är inte så dyrt som du tror , du kan lungt få ett
skysst 250L för 1500:- ,och skippar du bara ditt normala inköp
av JL och tiger kläder så är det små potatis.
I fall du hade varit 11 så skulle jag förstått att 1500:- skulle
vara lite i överkant.Har du inte pengar? skaffa ett jobb.
finns hur många som hällst för ungdommar som är motiverade.

lycka till nu! låt bara inte dina fiskar bli olyckliga.

mvh

/Baggen
#13 - 11 mars 2005 11:47
För att spinna vidare på ämnet skulle jag vilja säga att det inte finns hur många jobb som helst för ungdomar även om man är motiverad.

Meen min egentliga fråga är hur man uppfostrar en rödzebra hanne som går överstyr och jagar alla andra fiskar i hela karet, och dessutom tränger in dom längst upp i hörnet på karet så att han själv ska ha resterande 180 liter för sig själv. Jag vill inte sälja den eller ge bort den, för den har färgat ut och är starkt lila blå och mkt snygg.

Mvh
Niklas
#14 - 11 mars 2005 20:37
Nej nej , det är klart det räcker inte med att bara vara motiverad.
man måste lyfta på luren och slå nummret ochså. Eller allra hälst
gå till dom och snacka med bossen mellan 4 ögon , det ger ett
gott omdömme.

Angående dina Rödzebror så är väll en omöblering första rådet som
du kanske skulle ta till dig.

/Baggen
#15 - 11 mars 2005 22:09
Ursäkta att jag stör i jobbsökarkurserna... [;)]
[:-54] Strunta i att skaffa en hane, bygg några stenrös så det blir mer likt deras naturliga miljö och ha i några tåliga växter. Sälj de stora. Zoobutiker kan betala en symbolisk slant för dem (ca 30% av ord.pris). Karet är förlitet, men vem säger att du ska ha karet hela dit liv!? Vem vet, du kanske får ett sommarjobb och lägger pengarna på ett 250L kar... :) Lycka till Anders 87!
//Camilla
#16 - 12 mars 2005 14:56
Jo om det hade varit så enkelt som omöblering, men det hjälper inte. Jag vet inte om jag har råkat få en överagressiv fisk eller vad det är frågan om. Men har iallafall seriösa funderingar på att göra mig av med den lille diktatorn. Och inte nog med det, han äter ungefär 3 gånger så mycket som övriga fiskar när man matar också.

Tebax till skaffa jobb kurserna.
Du har rätt i att det är bäst att ringa eller gå till stället och prata med någon som är personal-ansvarig. Men personligen så tycker jag att arbetsmarknaden för ungdomar utan utbildning är ganska knapp.
Det är ju inte så käckt att ringa till företag som söker "biomedicinsk analytiker", eller "driftschef på volvo" eller liknande när man är ung och inte har så mycket utbildning. Faktum är att 99% av tjänsterna på platsbanken på AMS är av den karaktär jag beskrev ovan.

Over 'n out

Mvh
#17 - 12 mars 2005 20:55
Vist är arbetsmarknaden knap för ungdommar! Anntingen sommarjobba åt komunen eller plocka jordgubbar svart. Men på volvo kan du söka utan att ha meriter. Du behöver inte ens ha gått nån utbildning... Har många kompisar som jobbar där. Sjukt men sant. Det gäller att vara envis och inte ta för givet att nån ska komma till dig med ett jobb! Arbetsförmedlingen är inte till någon stor nytta... vist de har lite jobb att söka, men man får väll ringa runt till företag och höra om de har ett jobb. Man måste börja i någon ände, även om det är ett skitjobb! Är man väl inne så går det lättare att jobba sig uppåt. Man får inte ge upp så lätt. Har haft att göra med många som sätter sig ner efter tre interjuver och säger -F*n, det är lika bra att jag skiter i det här... det finns ju inga jobb! Nej, lite mer j*la annama behövs.
//Camilla
#18 - 12 mars 2005 20:58
[COLOR=DarkSlateBlue][FONT=Lucida Console]Don Corleone
Jo om det hade varit så enkelt som omöblering, men det hjälper inte. Jag vet inte om jag har råkat få en överagressiv fisk eller vad det är frågan om. Men har iallafall seriösa funderingar på att göra mig av med den lille diktatorn. Och inte nog med det, han äter ungefär 3 gånger så mycket som övriga fiskar när man matar också. [/FONT] [/COLOR]

Mitt tips!
Gör dig av med honom eller flytta över honom i ett annat kar ett par dagar och släpp sedan i honom igen. Förhoppningsvis har någon annan tagit befäl och den blå är inte lika kaxig längre. Ibland funkar det, ibland inte. Har fungerat för mig. :)
//Camilla

Annons