100 liters kar

#1 - 19 december 2003 14:40
Hallåjsan alla fiskvänner!! [:)]

Tänkte fråga lite här!!

Har nyligen fått igång mitt 100 liters kar- ÄNTLIGEN!!
[:D]
Nu undrar jag hur många av dessa fiskar jag skulle kunna ha i karet.
* Dvärgbotia
* Guppy
* Scalarer (har 2 de är väldigt små)
* Kuuli ål
* Tetror (har 2)
* Balck moly (har 1)
* Platy
* Ancistrus mal
* Otocinclus mal

Är det några/någon av dem som ej passa ihop etc..

Tacksam för svar!!

#2 - 19 december 2003 14:45
Hej!!

Vad är det för tetra??

För vuxna scalarer klarar att äta vuxna neontetror har råkat ut för det skälv!!

MVH Roger
#3 - 19 december 2003 14:47
Hmmm..... Tror det är kardinaltetra. Den mer blått streck på å rö stjärt.

De abdra då? Hur mpnga av dem kan jag ha å så??
#4 - 19 december 2003 15:22
Det spelar nog ingen roll att vuxna scalarer kalasar på mindre tetror eftersom scalarerna inte kommer kunna bo så länge i 100l.

Tänk också på att guppy, black molly och platy förökar sig i en rasande takt.

Tetran med blått streck och halva buken röd är en neontetra, blått streck och hela buken röd är en kardinaltetra.
#5 - 19 december 2003 15:29
Det där med guppy o resten visste jag ju, men tänkte ej på det... Ska kanske avväga att låta nån bli någon eller några av de soreterna... Får fundera.

Jo, men just nu är scalarerna små. Hur lång tid tar det iannan de blir stora å käkar upp de andra då??
#6 - 19 december 2003 15:39
Dvärgbotior passar i ditt akvarium, eftersom det är en stimfisk bör du minst ha 5 stycken.
Om du vill ha någon algätande mal tycker jag att du skall ha 5 st Ottocinclus.
Pangio Kuhlii går också bra.
Black Molly fungerar om du köper svenskodlade som trivs i "normalt" vatten utan salttillsats.

Guy
#7 - 19 december 2003 15:43
Okej! Jag funderar på dvärggurami oxå
#8 - 19 december 2003 15:54
Byt ut scalarerna mot dvärggurami eller knorrande gurami, de passar bättre.

Guy
#9 - 19 december 2003 16:14
Scalarerna kommer växa ur akvariet innan de blir tillräckligt stora för att äta tetrorna. De växer ju långsammare i mindre kar och risken finns att de aldrig kommer växa till sin fulla höjd om de gått ett längre tag i ett litet kar.
#10 - 19 december 2003 20:35
Okej!!

Men om man inte vill att de ska bli för stora då?? Jag är lite egoistisk! *förlåt*
#11 - 19 december 2003 23:44
Du får väl kolla med någon vetrinär om han kan kapa bort lite "onödigt" på fisken när de blir större då... Det är liksom så att hur egoistisk du än är, så kommer fiskarna att skita i det och växa ändå....
#12 - 19 december 2003 23:50
Scalarer växer sakta i ett 100 liters akvarium så det tar säkert tid innan de vuxit ur akvariet. Däremot kanske det inte är en art man ska hålla i ett 100 liters, men det får ägaren själv avgöra.

Ett litet tips ifrån mig är att du riktar in dig på tetror och ancistrus plus att du skaffar några små ciklider, typ palettciklid, bågfensciklid eller kurvciklid (de två senare att föredra enligt mig). Du kan även ha Apistogramma, men de är lite känsligare vad gäller vattenförhållanden.
#13 - 20 december 2003 20:14
Okej!!

Tack för alla svar! Skall fundera över det! men det med att ta bort onödigt på scalaren struntar jag i! ;) Ger hellre bort dem isåfall!
#14 - 20 december 2003 22:00
Låter vettigt Ullis... Det är ju inte bara så att Scalarer som blir för stora för akvariet inte mår helt bra, de kan blir väldigt jobbiga för övriga innevånare också... det är en rejält revirhävdande fisk som kan bli rätt stökig i ett litet kar...
För övrigt kan jag säga att ett bra recept på att få ett lättskött kar med friska fiskar är att anpassa fiskvalet utifrån pH värdet i vattnet. Ytterligare ett riktmärke är att fiskarnas längd (när de är fullvuxna) inte ska överstiga antalet liter, t ex 100 cm fisk till 100 liter vatten... vill man ha mera fisk än så får man räkna med väldigt täta vattenbyten och stora filter...

Annons